I dag, den 15. marts, udgiver Thomas Dybdahl sit nye album Teenage Astronauts. Albummet er en melankolsk, nostalgisk rejse, der blandt andet (selvfølgelig) handler om tabt kærlighed og venskab. Og som sædvanlig er Dybdahl suveræn ned til fingerspidserne, ned til mindste detalje. På et smukt album, produceret af Larry Klein (Joni Mitchell, Herbie Hancock, Melody Gardot) med strygerarrangementer af Kleins faste go-to arrangør Vince Mendoza. Som selvfølgelig også har mange af de samme kunstnere på sit CV.
Dybdahl i ægte Dolby Atmos
Men det er ikke den store nyhed ved dette album. Det er, at det er mikset i Dolby Atmos. Og mens man kan indvende, at mange af nutidens popudgivelser har fået Atmos-behandling af typen venstrehåndsarbejde, er dette med album blevet gået grundigt til værks.
Albummet har fået et tredimensionelt miks for virkelig at give musikken en ekstra dimension. I stedet for at være en eftertanke, er der her mikset, som om det var soundtracket til en biograffilm.
I et dybdegående interview fortæller Dybdahl og producer Håvard Rosenberg om den nyskabende indspilnings- og mikseproces.
Indspillet i Californien
Albummet, som er indspillet i et lejet hus i Californien, markerer et teknologisk gennembrud i norsk sammenhæng. Det er det første norske album, der udnytter Dolby Atmos-formatets fulde potentiale. Rosenberg forklarer entusiastisk:
“Det absolut fedeste ved Atmos er, at der er plads til alt. Du slipper for en del af kompromiserne. I Atmos kan du placere elementer hvor som helst i et tredimensionelt rum.”
Ved at mikse albummet “fra bunden” til Atmos adskiller udgivelsen sig fra mange andre musikudgivelser i formatet, som i undertegnedes ører nærmest fremstår som opmiksede stereoversioner. Men i dette tilfælde er alt gjort med omhu og hensigt.
Dybdahl havde en klar vision for lydbilledet:
“Jeg forestillede mig, at det var indspillet i en lille hytte. For at skabe et pompøst billede var taget der ikke, men det, der var stjernehimlen, skulle strygeorkestret skabe. Pakke alt ind i sådan et landskab.”
Målet var at skabe et lydbillede, hvor hver del har sin naturlige plads, uden at noget føles påtaget eller malplaceret. Vokalen er i centrum med guitarerne tørt panoreret, mens et strygeorkester udfylder rummet omkring.
“Grunden til, at vi overhovedet har valgt at gøre det her i Atmos, og især i biografformat, er for at få en fællesoplevelse af en anden type,” understreger Dybdahl
Omfattende proces
Indspilningen har været en mere omfattende proces, end de havde forestillet sig, ikke mindst på grund af tekniske og logistiske forhindringer. Optagelserne med Stavanger Symfoniorkester måtte planlægges nøje. Selve Atmos-mikset endte med at skulle færdiggøres i en godkendt Dolby Atmos-biograf i Danmark.
Heldigvis har projektet været givende for de involverede. Rosenberg roser Dybdahls talent for produktion og arrangement, mens Dybdahl selv er meget tilfreds med resultatet:
“Nogle albums skriger på dette format. På dette album er sangene skrevet til den instrumentering, der er brugt, så det giver mening at give strygerne en ordentlig plads.”
Modtagelsen har indtil videre været meget positiv. Biografpersonalet har været imponeret over den innovative brug af biografen som arena for musikalske oplevelser. Rosenberg konstaterer:
” Det at sidde og lytte til et album i en biografsal er som at være til en koncert. Der er bare ekstremt stille, og lyden er ekstremt god. Det er et format, der bestemt fortjener at leve!”
Endelig ægte musik i ægte Atmos!
Når vi på Lyd & Billede tester hjemmebiografanlæg og soundbars med musik i surround, består playlisten ofte af klassisk og sær musik fra 2L, skruet sammen af Morten Lindberg. Der er ikke rigtig noget andet, der til fulde udnytter den ekstra dimension, man får med Dolby Atmos. Indtil nu.
Med Teenage Astronauts tager Thomas Dybdahl og hans team lytteoplevelsen inden for pop og visuel musik til et nyt niveau. De viser vejen for de kreative muligheder i Dolby Atmos-formatet, når det udnyttes fuldt ud.
Du kan streame og købe albummet fra i dag, og Atmos-versionen finder du på Apple Music og Tidal.
Var så heldig forleden aften at se Pink Floyd live på TV, tænkte på at naboerne kunne prise sig lykkelige at, jeg ikke havde den store hjemme biograf?? Lige nu tænker jeg på hvad man kunne få ud af The Wall på Dolby Atmos!!