Le Car kaldte de den i USA, landet, som ikke just er kendt for minibiler. Alligevel var den relativt populær i landet, der måler tankvolumen i gallons.
Men Renault 5 hørte egentlig bedre hjemme i små gader i Paris, hvor den korte minibil med en 800 ccm motor under panseret var let at stille fra sig.
Produktionen af den populære femmer begyndte i 1972 og sluttede i 1996 efter 23 millioner biler, hvoraf den allervildeste var den midtmotoriserede turbo-udgave, som i racingudgaven endte på hele 380 hk.
I går aftes genoplivede Renault femmeren som helektrisk minibil, men foreløbig viser billederne kun konceptbilen, for Renault mener, at den gule femmer, vi ser på billederne, ikke er helt færdig.
Renault-chefen Luca De Meo, siger dog, at de har planer om at få den i produktion, inden 2025. Under den gule skal vil Renault bruge drivlinjen fra Renault Zoe med en 50 kWt batteripakke og op til 136 hk.
Den elektriske femmer er en firedørs/femdørs minibil og vil sandsynligvis blive efterfølgeren til Zoe, som efter planen skal ud af produktion i 2024.
Renault 5 EV er ikke den eneste elbil fra Renault, der kommer relativt snart. Der er planer om syv nye elbiler inklusive femmeren inden 2025, og Luca De Meo udelukker ikke en Renault 4 EV ifølge Autocar UK.
Håber da virkelig den kommer i produktion, hvem husker ikk Renault 5 Turbo.
Det bliver super fedt har selv haft en Renault 5