Apple fik som sædvanlig en masse opmærksomhed, da elektronikgiganten i foråret lancerede den såkaldte AirTag. Der er tale om en lille Bluetooth-brik, som kan sættes på kufferten, i hundens halsbånd eller i nøgleringen. Brikkens fysiske placering kan så spores ved hjælp af Find-app’en.
Ikke mindst afstedkom lanceringen af AirTag en del debat om farerne ved et produkt, der kan bruges til fysisk at spore genstande overalt, for kunne en jaloux ekskæreste f.eks. ikke misbruge teknologien til at stalke en kvinde overalt blot ved at komme den lille brik i hendes taske, el. lign.?
AirTag stalking ‘frighteningly easy’; multiple problems identified https://t.co/OUH1pWLRfT by @benlovejoy
— 9to5Mac.com (@9to5mac) May 6, 2021
Som i så mange andre tilfælde var Apple langt fra de første til at lancere en sporbar Bluetooth-brik. Men som så mange gange før fik store dele af samfundet første øjnene op for denne type teknologi, da Apple lancerede deres version af teknologien.
Imidlertid havde f.eks. Samsung-brugere længe kunne holde styr på deres ejendele ved hjælp af Galaxy SmartTag.
Og det firma, som var først fremme med sporbare Bluetooth-brikker og mere eller mindre på egen hånd fik etableret dem som en ny produktkategori, var faktisk Tile. Vi testede f.eks. Tile Pro tilbage i 2018, og faktisk er det hele otte år siden, at de første Tile-produkter så dagens lys.
Og nu er originalen så tilbage i en ny og forbedret udgave. Tile har i dag nemlig lanceret fire nye produkter samt et par nye funktioner, der skal hjælpe firmaet med at tage kampen op mod Apple og beholde førerpositionen på markedet for sporbare brikker.
Fire nye Tile-brikker
De tre billigste Tile-brikker – Tile Mate, Tile Sticker og Tile Slim – har alle samme specifikationer, men kommer med forskellig formfaktor. Til fælles har produkterne en rækkevidde på 76 meter, ligesom de alle er IP67-certificerede, hvilket betyder, at de bl.a. kan tåle at være nedsænket i en meter vand i op til en halv time. Batteriet, som er udskifteligt, kan holde strøm i tre år, lover producenten.
Tile Mate er en brik, man kan lægge i sin taske eller sætte i nøgleringen, mens Tile Sticker kan sættes fast f.eks. på en fjernbetjening, så den er til at finde igen, hvis ungerne ved et uheld er komme til at lægge den i køleskabet.
Tile Slim er formet som et kreditkort og kan med fordeles placeres i tegnebogen, der så kan spores, selvom man skulle være uheldig at få den stjålet af en lommetyv el. lign.
Tile Pro er formet næsten ligesom Tile Mate, men har med 120 meter en længere rækkevidde, ligesom den også har den højeste ringelyd af alle Tile-brikkerne.
Sådan vil Tile undgå stalking
For at undgå misbrug af sine produkter introducerer Tile også den såkaldte Scan & Secure-funktion.
Scan & Secure er udviklet i samarbejde med en organisation, der er eksperter på området, fortæller Tile, og den virker på den måde, at alle, der henter Tiles app ned på deres mobil (også selvom de ikke har en aktiv Tile-konto) kan søge efter og opdage Tile-brikker i nærheden. På den måde kan de se, hvis der er tale om en ukendt enhed, som ikke burde være der.
Den nye funktion bliver tilgængelig for både Android- og iOS-brugere inden udgangen af året.
Skal gøre det nemmere at finde mistet Tile
Tile har også introduceret funktionen Lost & Found, der skal det mere sandsynligt at find en Tile-brik, som befinder sig uden for rækkevidde.
Således vil hver brik (undtagen Tile Sticker) have en QR-kode på bagsiden, så alle der finder den, kan scanne enheden og derefter se ejerens kontaktoplysninger.
Pris og tilgængelighed
Alle nye Tile-produkter tilgængelige nu. Tile Pro og Tile Slim koster 259 kroner, mens Tile Sticker og Tile Mate koster hhv. 229 og 189 kroner.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer