Model Y kommer først hertil i 2021, men Tesla er allerede begyndt leveringen af de første Model Y i USA, og her er, hvad vi indtil videre ved om den kompakte syvsæders SUV.
Størrelse
Bilen er baseret på Model 3-platformen med en formfaktor, der minder om Model X, bare uden mågevingedørene bagpå og den abnorme længde.
Model Y er en anelse længere end Model 3, nemlig 7 cm. Den er også 7 cm bredere, men hele 18 cm højere. Det giver meget bedre plads i højden på bagsædet, og med en bagklap, der går helt op til glastaget, får man en meget større bagagerumsåbning.
Cirkatal:
Total længde: 475 cm
Total bredde: 213 cm (inkl. sidespejl)
Højde: 162 cm
Akselafstand: 289 cm
Frihøjde over vejbanen: 16,7 cm
Vægt: 2.003 kg (Long Range)
Dermed placerer Model Y sig mellem Jaguar i-Pace og Audi e-Tron, hvad størrelsen angår – udvendigt, vel at mærke.
Bedre bagagerum
Model Y får ikke alene væsentlig større bagagerum med delelige og nedfoldelige bagsæder ved et knaptryk samt mulighed for en ekstra sæderække. Den får op til 1.900 liter bagageplads med alle bagsæder foldet ned, og så ser det ud som på billedet nedenfor.
Den får også en såkaldt frunk, et bagagerum foran, med lidt bedre plads end i frunken på model 3. Under dørken i bagagerummet er der også et ekstra rum.
Anhængertræk
Det er i øjeblikket uklart, om den vil kunne fås med anhængertræk. Det kan man få til Model 3, så selv om de amerikanske versioner indtil videre ikke ser ud til at kunne udstyres med jydekrog, er det meget muligt, at de europæiske versioner får denne mulighed.
Vi ved allerede, at Tesla vil lancere Model Y i en Long Range-, en Standard Range-, og en Performance-version. Long Range og Performance får firehjulstræk med to elmotorer, og det er disse to versioner, der er mest relevante på vores breddegrader.
Standard Range bliver næppe tilgængelig før 2022.
Ydelse
Performance-versionen får en opgivet rækkevidde på 480 km i henhold til WLTP-normen, en tophastighed på 241 km/t og 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Long Range-versionens tal er 505 km, 217 km/t og 5,1 sekunder.
Til sammenligning lyder tallene for Long Range-versionen af Model 3 på 530 km/t 233 km/t og 4,6 sekunder. Model 3 kan også fås i en standardversion uden firehjulstræk med en rækkevidde på 409 km, prissat til 370.000 kroner.
Offroad
Tesla siger, at Model Y får sin egen offroad-mode, og at Off-Road Assist, som det hedder, fordeler drejningsmoment mellem motorerne foran og bagi for at optimere trækkraften, når nogen af hjulene ikke har tilstrækkelig friktion.
Det dæmper drejningsmomentet, så man ikke går i hjulspind ved den mindste berøring af speederen, og fremkommeligheden ved f.eks. sneføre bliver bedre.
Indvendig
Alt tyder på, at Model Y får det samme lydsystem som Model 3. Med Bluetooth og 14 højttalere fra bagklappen til dørene og på A-stolpen man får samme surround-lyd – Immersion Sound – som i Model 3. Anlægget har to forstærkere og en subwoofer, der forstærker de laveste frekvenser.
Interiøret bliver, i hvert fald frem til B-stolperne, næsten identisk med Model 3. Dvs. med én centralt monteret skærm og valget mellem hvidt eller sort læderinteriør. Forsæderne er opvarmet og har elektrisk justering i 12 retninger, og i midterkonsollen får man også trådløs opladning af mobilen.
Model Y får varmepumpe som standard, hvilket giver mere effektiv opvarmning af kabinen på kolde dage, og bag forsæderne er der bedre plads til passagererne end i Model 3.
Akselafstanden er strukket en anelse, og det betyder øget benplads på bagsædet. Tagstangen til C-stolpen er trukket lidt tilbage, og den ekstra højde giver bedre komfort til høje passagerer bagi, men selve bagsædet er ikke blevet bredere. Bagsædepassagererne får to USB-ladeporte til rådighed.
Den ekstra sæderække er, ligesom på mange andre syvsædersmodeller, bedst egnet til små børn og har begrænset benplads.
Priser og tilgængelighed
De endelige priser er ikke klar endnu, så det følgende er cirkapriser.
Startprisen for en long-range bliver ca. 480.000 kroner, mens performance starter omkring 620.000 kroner. Andre farvevalg end hvid (Pearl White Multicoat) koster fra 6.000 til 14.000 kroner ekstra.
Desuden kan man vælge syv sæder mod et tillæg på 20.000 kroner og udvide med en selvkørselspakke, der inkluderer vejbaneassistent, automatisk parkering, navigation på autopilot og senere automatisk bykørsel, fremkørsel på parkeringsplads (såkaldt Summon) og automatisk stop ved trafiklys og stopskilte.
Denne pakke koster ca. 35.000 ekstra, og så er alle funktionerne ikke engang tilgængelige ved køb, men udvidelser, der kommer senere.
Model Y kan allerede nu reserveres på Teslas website, men vil altså ikke være klar til levering før i 2021.
“Til sammenligning lyder tallene for Long Range-versionen af Model 3 på 530 km/t …”
Fedt! Jeg begynder straks at spare sammen! 🙂