TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

AI-spillere opfandt menneskelige fænomener

Minecraft-spillere opfandt en hel civilisation. Men de var ikke mennesker!

Af / 02/12/2024 - 15:50
AI-spillere opfandt menneskelige fænomener

AI-startup-virksomheden Altera forsøger at skabe digitale væsener, der kan simulere, hvordan grupper af mennesker vil reagere på f.eks. nye økonomiske love. For at gøre det er de begyndt at skabe små grupper, som sættes i en situation, og derefter observeres gruppedynamikken. Indtil videre holder de sig til spilverdener.

I dette tilfælde startede de med at skabe 50 Minecraft-spillere, som i løbet af et par dages spil begyndte at udvise social adfærd. Nogle blev mere indadvendte, mens andre blev udadvendte og skabte mange nye forbindelser. Ved hjælp af mål for, hvor værdsat de følte sig, udviste de forskellig adfærd over for andre spillere.

I en verden med 40 spillere startede alle med den samme personlighed og fik til opgave at skabe en effektiv landsby og beskytte den mod angribere. Med tiden begyndte de kunstige spillere at påtage sig specifikke roller som f.eks. bygherrer, opdagelsesrejsende eller forsvarere. Mens vagterne byggede flere hegn, beskæftigede landmændene sig med at indsamle frø.

farmingcropstogether optimize
Samarbejde. (Animation: Altera)

I en verden med 500 spillere blev tingene pludselig meget interessante. De begyndte at sprede kulturelle memes, som f.eks. at lave sjov med hinanden eller vise interesse for miljørelaterede emner. Forskerne forsøgte endda at introducere religion. En række missionærer blev plantet i fællesskabet, og det lykkedes dem at omvende andre AI-spillere, som til gengæld spredte den fiktive religion i Minecraft-verdenen.

runningtogether optimize
Gruppeaktiviteter. (Animation: Altera)

Systemet fungerer ved, at virksomhedens Large Language Model (LLM) lærer menneskelig adfærd og oversætter den til handlinger i spillet, som f.eks. at bruge et værktøj eller interagere med en anden spiller. Altera-medstifter Andrew Ahn siger, at dette viser, at deres AI har en sofistikeret nok model af menneskelig adfærd til at efterligne dem.

Annonce

Kilde: MIT Technical Review

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Googles kvantechip slår alle rekorder

AI-spillere opførte sig som mennesker

SpaceX skal levere månebil fra konkurrent

Nvidias AI Fugatto skaber nye lyde

Månesten forvirrer forskere

Træsatellit i kredsløb om jorden

Flyt dig, Google - her kommer AI-søgningen!

Apple Intelligence kommer også til brugere i EU

Google-robot vil overtage din skærm

AI afkoder grynt

Er dette den næste rumstation?

Teslas robotter blev fjernstyret af mennesker