En senere forklaring på navnet er, at det er den dag – den største shoppingdag i USA – hvor butikkernes røde tal bliver sorte.
I Skandinavien slog Black Friday først igennem i 2013, selv om fænomenet blev introduceret i Norge allerede i 2010, hvor en række butikskæder og netbutikker havde særlige tilbud på dagen. I Danmark tog det først rigtig fart i 2015, og siden da er Black Friday vokset år for år.
Elgiganten meddelte for eksempel, at Black Friday 2018 overgik alle forventninger, og at de fredag solgte hvidevarer og forbrugerelektronik for 617 millioner svenske kroner, 21 procent mere end i 2017, hvilket efter sigende var en ny handelsrekord i Sverige for Elgiganten, elektronikbranchen og detailsektoren generelt.
Niclas Eriksson, adm. direktør i Elgiganten, sagde efter Black Friday 2018, at det gennemsnitlige køb er steget med 50 procent under Black Friday i løbet af de seneste tre år, hvilket indikerer to ting – for det første planlægger kunderne deres større køb til Black Friday, da de ved, at der vil være gode tilbud, og for det andet benytter de også lejligheden til at købe produkter i de lidt højere prissegmenter. Og den udvikling er fortsat siden da.
I løbet af de seneste to år har meget ændret sig, vi har brugt mere tid derhjemme, og vi er blevet vant til at bruge mere avanceret teknologi. Vi kan tydeligt se, at interessen for det smarte og opkoblede hjem er blevet endnu større,” sagde Niclas Eriksson i november 2021.
Selv i fjor fortsatte efterårets store shoppinghøjtid Black Friday med at vokse i forhold til tidligere år, og flere kunder benyttede lejligheden til at opgradere og digitalisere deres hjem med forbrugerelektronik, skriver Elgiganten og fortæller, at de produkter, der dominerede salget, var airfryers, robotstøvsugere, TV i størrelsen 65 tommer og derover, hovedtelefoner og køle- og fryseskabe.
Udsalgsperioden forlænges
Da støvet lagde sig sidste år efter Black Fridays 10. år i Sverige, stod det klart, at udsalgsperioden bliver stadig længere, og at de fysiske butikker med pandemiens afslutning øgede salget, ifølge betalingsudbyderen Nets.
Mens netbutikkerne fejrer 10-året for Black Friday, er de fysiske butikker dog de store vindere over hele udsalgsperioden, fordi folk efter to år med restriktioner gerne vil ud og shoppe. For 10 år siden var der kun en håndfuld netbutikker, der deltog, men nu er det svært at finde nogen, der ikke deltager. Den samme udvikling ser vi også i den fysiske detailhandel,” sagde Patrik Müller, e-handelsekspert hos Nets, efter Black Friday 2022.
E-handelen på Black Friday er vokset hvert år og blev yderligere hjulpet på vej af pandemirestriktionerne. Og at udsalgsperioden bliver mere langvarig med et generelt højere salg sammenlignet med tidligere år, bekræftes af Nets’ statistikker, hvor detailhandelen stadig tidligere konkurrerer om at give forbrugerne de bedste tilbud inden jul. Nets statistik viser dog, at selve Black Friday stadig er langt den største shoppingdag. I 2022 var onlinehandelen mest intens mellem kl. 12 og 13 om fredagen, hvor forbrugerne benyttede lejligheden til at shoppe i frokostpausen. Men samlet set blev det største salg registreret mellem kl. 16 og 17, hvor folk købte vildt ind i butikkerne på hjem efter arbejde.
Det er tydeligt, at udsalgsperioden forlænges mere og mere inden for begge salgskanaler – Black Friday er helt sikkert blevet til Black Week og i stigende grad en Black Month,” sagde Patrik Müller den 26. november sidste år.
November indhenter næsten december
Den 8. november udgav HUI Research “Julehandelsrapport 2023”, og her kan man bl.a. læse, at en del af salget i julehandelen gradvist har flyttet sig fra december til november. I 2022 blev der brugt næsten lige så meget i november som i december indenfor handelen med varige forbrugsgoder – salget i november udgjorde 49,8 procent af salget i november og december. For 30 år siden var det tilsvarende tal 40,6 procent.
Forskydningen i salget af varige forbrugsgoder fra december til november forklares hovedsageligt med de store udsalgsperioder som Black Friday, skriver HUI, og tilføjer, at i en tid, hvor husholdningernes rådighedsbeløb mindskes, bliver flere og flere tvunget til at gennemgå deres økonomi og planlægge deres forbrug derefter. Indkøb, der tidligere blev foretaget i december, forventes derfor i nogen grad at blive flyttet til novembers store udsalgsperioder, og mange forbrugere vil sandsynligvis benytte lejligheden til at købe julegaver allerede under Black Friday.
Mange venter på Black Friday-udsalget
I Prisjagts undersøgelse “Konsumentkompasset Q4 2023” skriver Peter Greberg, CEO for Prisjagt, at deres undersøgelse viser, at forbrugerne er usædvanligt opsatte på at spare penge i løbet af Black Friday i år.
Prisjagt har spurgt 1.000 forbrugere i alderen 18-79 år om deres Black Friday-planer, og 31 procent svarede, at de vil handle på Black Friday i år, hvilket er en stigning på 3 procentpoint i forhold til i fjor. I aldersgruppen 18-29 år svarede næsten hver anden (48 procent), at de vil shoppe på Black Friday.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer