Kunstig intelligens (AI) vinder frem i kundeservice. Når du bestiller en flybillet, handler i en netbutik, eller prøver at finde ud af, hvad der skete med den pakke, PostNord skulle have leveret ved din dør, bliver du oftest konfronteret af en tjenestivrig chatbot, der tilbyder at hjælpe.
Hos McDonald’s har man siden 2021 kørt et forsøg med at bruge kunstig intelligens til at tage mod ordrer fra de kunder, der vælger at blive siddende i bilen og bestille deres varer. Den såkaldte drive-thru.
Systemet blev leveret af IBM, og mere end 100 af kædens grillbarer i USA installerede det AI-drevne bestillingssystem. Men det er slut nu. Den kunstige intelligens er blevet fyret.
Teknologien var OK – men AI’en var lidt for smart
Forsøget var på mange måder en succes. Stemmegenkendelsen fungerede, og den kunstige intelligens forstod kundernes ord hen over motorstøj og skrattende mikrofoner. Og den klarede også at omdanne bestillingen til ordrer til køkkenet.
Men så gik det galt. En godt programmet kunstig intelligens kan træffe beslutninger ud fra de data, som den præsenteres for og komme frem med en løsning. Og her blev McDonald’s AI lidt for kreativ.
Dråben, der fik den mellemstore cola til at flyde over, var is med bacon-topping. De måltider, der blev langet ud gennem lugen for enden af bilkøen, svarede ikke altid til den ordre, der var blevet afgivet i mikrofonen. Kunder i burgerkæden har blandt andet postet billeder af is med bacon på toppen. Det skriver Ritzau og TV2.
McDonald’s stopper nu derfor brugen af det AI-baserede system i alle deres restauranter. Der er dog ingen tvivl om, at fastfood-AI er kommet for at blive. Men man vil i burgerkæde undersøge mulighederne mere indgående.
Molekylær gastronomi siger OK til bacon-is
Bacon-is er faktisk slet ikke så dumt. Jeg har prøvet det, og det fungerer smagsmæssigt bedre, end man skulle tro. Molekylær gastronomi er læren om, hvordan smag kan kombineres på et videnskabeligt grundlag, og her viser det sig ofte, at ingredienser, som man ikke forestillede sig, kan passe sammen. Også is med bacon. Men man skal normalt besøge lidt dyrere restauranter end McDonald’s for at blive præsenteret for det.
Og så måske ikke alligevel: Konkurrenten Burger King har faktisk tidligere tilbudt netop en is med bacon. Så måske det var her, den lidt for hjælpsomme AI fik ideen?
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer