De dage, hvor man brugte sider som hotels.com og booking.com til at finde hoteller og derefter Momondo eller Google Flights til at finde ud af, hvordan man kommer derhen, er måske forbi. Flere og flere danskere bruger chatbaseret AI til at bede om hjælp til ferieplanlægning, men måske vigtigst af alt til at bede om tips til passende destinationer og sjove aktiviteter.
Ifølge en undersøgelse foretaget af hotels.com er rejser det område, hvor flest danskere finder AI nyttig. En femtedel (21 %) har allerede brugt AI til rejseplanlægning, og næsten halvdelen (47 %) er interesserede i at bruge ChatGPT til at planlægge deres næste rejse. Her er de områder, de gerne vil have hjælp til:
- Hjælp med at inspirere mig til, hvor jeg skal tage hen (37%)
- Hjælp mig med at spare tid (31%)
- Hjælp mig med at finde aktiviteter og ting at lave (31%)
- Hjælp mig med at finde indkvartering, der passer til mine behov (33%)
- Hjælp mig med at sammenligne flymuligheder (30%)
- Hjælp mig med at booke min rejse (21%)
- Hjælp mig med at kontakte kundeservice (14%)
- Hjælp mig med at ændre eller annullere min booking (12%)
- Andet (13 %)
Hvis du er moderne nok til at bruge AI til planlægning, vil du sikkert også gerne bo på et højteknologisk hotel. Her er nogle, som de anbefaler:
Hotel Puerta América i Madrid er en hyldest til futurismen med superdesignede værelser, der ser ud, som om de kommer fra en sci-fi-film.
CityHub Amsterdam er et pod-hotel, hvor et elektronisk armbånd bruges som nøgle og til at bestille drinks.
YOTEL New York Times Square har har automatiseret check-in og en robot, der håndterer bagageopbevaring.
Eccleston Square Hotel i London har tablets på værelset, en skærm indbygget i badeværelsesspejlet og automatiske gardiner.
Henn na Hotel Kyoto Hachijoguchi i Kyoto, Japan, har humanoide robotter i receptionen og smart home-teknologi på værelserne.
Læs også:
Kunstig intelligens til folket
Fra den ene dag til den anden gik kunstig intelligens fra at være noget, man læste om, til noget håndgribeligt, som alle kan bruge. AI er blevet mainstream, men hvordan bruger man det?
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer