TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Fremtidens spil kan genereres i realtid af AI

Forskere har afsløret GameNGen AI, som har lært at simulere spillet Doom i realtid.

Af / 31/08/2024 - 10:05
Fremtidens spil kan genereres i realtid af AI

Vi har tidligere skrevet om, hvordan forskere brugte Google Genie til at se, om en AI kunne forstå forskellen mellem video og spil. Om den kunne generere en video af noget, der ligner et spil, ud fra et stillbillede. Resultatet var så som så, men stadig lovende, da den så ud til at forstå konceptet. Nu har Google og forskere ved Tel Aviv University afsløret en AI-model, der kan simulere 3D-actionspillet Doom fra 1993.

Architecture 08 27
Under motorhjelmen er GameNGen ikke helt ligetil. (Illustration: Google)

Dette er GameNGen, som bruger teknologi lånt fra Stable Diffusion til at generere billeder af spillet. AI’en er blevet trænet ved at se videoer af spillet og er nu i stand til at simulere en spilsession, der faktisk ligner spillet meget tæt. Det fik spiludvikleren Nick Dobos til at skrive på X: “Hvorfor skrive komplekse softwareregler i hånden, når AI’en kan finde ud af pixels for dig?”.

Turns out the answer to ‘can it run DOOM?’ is yes for diffusion models,” skrev Stability AI’s forskningschef Tanishq Mathew Abraham

Selvom GameNGen i dag er meget begrænset, peger den på en fremtid, hvor man i stedet for at have programmører, der møjsommeligt skriver kode, i stedet har manuskriptforfattere og kunstnere, der beskriver spillet for en AI. Den genererer så, hvad der er på skærmen i realtid for spilleren. Noget, der måske kommer til at hedde neural rendering. Faktisk forudsagde Nvidias CEO Jensen Huang tilbage i marts, at størstedelen af spilgrafikken vil blive genereret i realtid af AI inden for 5-10 år.

Et stort problem, der skal løses, er, at spil er meget regelbaserede. Eftersom dagens AI-generation gætter på, hvad der vil ske som det næste, spekulerer vi i på, hvordan det vil se ud, hvis man spiller spillet igen. Vil det være helt anderledes? Hvordan ville spillerne kunne konkurrere med hinanden, hvis spillene ikke er identiske?

Annonce

I gameplay-videoen ser vi f.eks., at AI’en ikke forstår sammenhængen mellem at samle ammunition op og tælleren for mængden af ammunition, der stiger.

Læs også Googles AI fantaserer sig frem til spil Hvordan ville et spil se ud, hvis dette var et stillbillede fra det? Genie kan svare på det spørgsmål.

Et andet problem er, at videoer, der genereres på denne måde, altid indeholder små fejl. Og fordi den næste frame er baseret på de foregående, hober fejlene sig op, indtil resultatet er ubrugeligt. Forskerne har utvivlsomt meget at arbejde med i fremtiden.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Træsatellit i kredsløb om jorden

Flyt dig, Google - her kommer AI-søgningen!

Apple Intelligence kommer også til brugere i EU

Google-robot vil overtage din skærm

AI afkoder grynt

Er dette den næste rumstation?

Teslas robotter blev fjernstyret af mennesker

Imponerende AI-videoværktøj fra Meta

Jeg taler sandt: jeg er ikke en robot!

Jony Ive og Sam Altman i samarbejde om AI-enhed

AI kan skabe video af dine drømme

Fremtidens spil - en AI-hallucination?