Da Elon Musk overtog Twitter og omdøbte det til X, blev der truffet en række mærkelige beslutninger, som gjorde mange brugere vrede. Mange nyhedsorganisationer er helt holdt op med at bruge platformen. Det fik Meta, virksomheden bag Facebook og Instagram, til at se en åbning i markedet. De lancerede hurtigt Threads for at imødekomme brugernes utilfredshed og få fat i så mange af de flygtende Twitter-brugere som muligt.
Det lykkedes, og de rapporterede, at de havde nået forbløffende 100 millioner brugere i løbet af den første uge. Men efter at nyhedens interesse havde lagt sig, forsvandt mange af de nysgerrige, og det nuværende tal siges at være 73 millioner aktive brugere. Det skal sammenlignes med X, som har 365 millioner.
Mark Zuckerberg siger, at deres mål er at nå en milliard brugere inden for et par år. Det lyder måske urealistisk, men Instagram har faktisk to milliarder brugere. På den anden side tog det platformen otte år at nå sin første milliard.
Med den hurtige lancering fulgte også nogle mærkelige beslutninger, som førte til klager. I starten skulle man have en Instagram-konto for at kunne oprette en konto på Threads. Endnu værre var det, at hvis man opsagde sin Threads-konto, forsvandt den tilknyttede Instagram-konto! Dette er dog blevet rettet.
Indtil nu har Threads ikke været tilgængelig i Europa, og en af grundene er EU’s strenge regler for sociale medieplatforme. Det skulle bl.a. have handlet om, at man ikke kunne læse indlæg uden selv at have oprettet en profil.
Men nu har Meta tilsyneladende tilpasset sig. Ifølge Wall Street Journal er der planlagt en introduktion i Europa i december.
Kilde: The Wall Street Journal
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer