TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
BLACK WEEK - 70% RABAT PÅ LB+

Nyhed

Polske Nevomo har fået et magnettog til at svæve på en almindelig jernbane

Kan man komme uden om dyre maglevskinner ved at bruge konventionelle skinner?

Af / 14/01/2024 - 14:05
Polske Nevomo har fået et magnettog til at svæve på en almindelig jernbane

Svævende højhastighedstog er fremtiden for Europa, hvor EU forestiller sig et netværk, der gør korte flyvninger unødvendige. Lande som Frankrig, Spanien og Italien har allerede højhastighedstog. Herhjemme og i de andre nordiske lande sker der ikke noget på den front, hovedsageligt på grund af de astronomiske omkostninger ved at bygge nye egnede jernbanelinjer.

Men den polske virksomhed Nevomo har måske løsningen. De undersøger i øjeblikket, om det er muligt at få magnettogene til at svæve på almindelige skinner i stedet for de særlige maglev-skinner. (Maglev er en sammensætning af ordene magnetisk og levitation). Hvis de kan få det til at fungere, vil det spare enorme summer ved ikke at skulle bygge nye skinner.

4192905
(Foto: Nevomo)

For et par måneder siden gennemførte de en vellykket test på en 700 meter lang testbane i Nowa Sarzyna i Polen. De accelererede det seks meter lange og to tons tunge ”køretøj” fra 0 til 100 km/t på 11 sekunder. Da den nåede 70 km/t, begyndte den at svæve 2 centimeter over skinnerne!

For første gang i jernbanens historie har et skinnekøretøj ikke bevæget sig på de eksisterende spor, men over dem, uden friktion,” siger Przemek Ben Pączek, CEO for Nevomo, i en pressemeddelelse.

Virksomhedens teknologi hedder Magrail, og det har taget dem 3,5 års forskning og udvikling at nå frem til den vellykkede test. Nu fortsætter udviklingen for at gøre den kommercielt levedygtig. Nevomo mener, at det vil være muligt at køre op til 550 km/t på traditionelle jernbaneskinner.

Annonce

Læs mere i pressemeddelelsen.

Læs også:

Solid state-batteri: QuantumScape med et gennembrud

Efter noget tid ude i kulden ser det ud til, at QuantumScape er kommet tættere på sin drøm om et solid state-batteri.

Læs mere
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Månesten forvirrer forskere

Træsatellit i kredsløb om jorden

Flyt dig, Google - her kommer AI-søgningen!

Apple Intelligence kommer også til brugere i EU

Google-robot vil overtage din skærm

AI afkoder grynt

Er dette den næste rumstation?

Teslas robotter blev fjernstyret af mennesker

Imponerende AI-videoværktøj fra Meta

Jeg taler sandt: jeg er ikke en robot!

Jony Ive og Sam Altman i samarbejde om AI-enhed

AI kan skabe video af dine drømme