Samsung er kendt for mange ting, men nogen verdensmester inden for lyd har de aldrig været. Det vil de nu gøre noget ved, og de har derfor åbnet et lydlaboratorium i Santa Clarita uden for Los Angeles, kaldet Samsung Research America. I 2013 headhuntede de Allan Devantier fra Harman-koncernen, hvor han både har arbejdet som chefingeniør hos Infinity og senest som chef for den akustiske forskning hos Harman International.
Men hvorfor netop Los Angeles-området frem for f.eks. Silicon Valley?
“Los Angeles er lydbranchens hovedstad. Her ligger Hollywood, og lyd er en stor del af filmbranchen. Der er nogle verdensberømte lydstudier her, og interessant nok blev Audio Engineering Society – den faglige organisation for folk, der udvikler højttalere – faktisk startet i L.A. Vi har mange store virksomheder, der kun arbejder med professionel lyd, og i det hele taget er det hovedsæde for lydbranchen. Så det at lægge laboratoriet i Los Angeles var for mig helt oplagt, og vi har også fået fat i de bedste folk,” kunne direktør Allan Devantier fortælle under vores besøg i november måned.
Flere relevante virksomheder at hente arbejdskraft fra, med andre ord. Som sagt, så gjort, og den nye afdeling har hentet folk fra anerkendte producenter som Harman, Bang & Olufsen, Brüel & Kjær og Listen.
“Vi har bygget nogle fantastiske faciliteter. Vi har to topkvalitets lyddøde rum og to lytterum, og vi har opbygget et team af professionelle fra lydbranchen, både fra den professionelle side og fra forbrugersiden. Vi har fået talent af virkelig høj kvalitet ind.”
Dyr lyd i overkommelige produkter
Samsungs mål er at få virkelig god lyd ud af produkter, der ikke koster en bondegård. Det handler om at kombinere akustisk og elektronisk viden med teknologi og målefaciliteter i top, og prøve at pakke det pænt og prisvenligt ind.
Samsung har mulighed for at lave blindtests med fire højttalerpar ad gangen, som står på to karruseller, så man med en fjernbetjening kan skifte fra par til par, mens de har nøjagtig samme placering og akse i forhold til øret. Det hele foregår bag sort stof, så testerne aldrig ved, hvilket par de lytter til på et givet tidspunkt.
Lige netop denne facilitet var ikke i brug, da vi var på besøg, men vi hørte fra en tidligere test, at blandt fire high-end højttalerpar var det altid de to samme, der blev rangeret i top, og altid den samme højttaler, der scorede dårligst, uanset om lytterne havde trænede eller utrænede ører, og hvor i verden de kom fra.
“Det er med andre ord en myte, at asiater, europæere og amerikanere foretrækker forskellig klangbalance, og det afsløres, når man lytter helt blindt,” siger Allan.
Lyddøde rum
Som nævnt har Samsung ikke bare ét, men to lyddøde rum. De er nødvendige for at kunne måle højttaleres frekvensgang og resonanser. I det ene rum er alle vægge samt loft og gulv dækket af udstikkende glasfiberkiler. Det bruges til måling af højttalere.
Det samme gælder det andet rum, bortset fra én væg, som har en stor, glat overflade, der kan åbnes til montering af et tv. Her skal man nemlig teste, hvordan tv’er og soundbars lyder i vægmonteret tilstand. De måles i begge kamre, så man kan finde en gylden mellemvej for, hvordan lyden skal justeres.
2015-modellerne af Samsungs tv’er og soundbars har alle været igennem lydjusteringer i det nye laboratorium og har dermed fået renere lyd end tidligere generationer.
Vi fik en demonstration af en tv-model fra 2014 og en fra 2015, og der var stor forskel på den gengivne tale, som lød metallisk og tynd på det ældre tv, mens den var langt mere naturtro på 2015-modellen. Selvfølgelig er der stadig grænser for, hvor meget lyd man kan få ud af en slank skærm, men klar tale var der i hvert fald.
Rundstrålende højttalere
Hvad angår hi-fi-produkter, er det indtil videre Samsungs nye trådløse multirumshøjttalere med 360 graders lyd, der er et resultat af den forskning, som udføres på Samsung Research America. Først ude var de raketformede R6 og R7, der nu erstattes af de cylindriske R1, R3 og R5. Og når det gælder 360 graders lyd, er Allan klar i mælet:
“Det, der er med multirumslyd, er at de fleste mennesker kun har én højttaler i rummet; de sætter ikke et stereosystem op. Rumkarakteristikken fra højttaleren er derfor meget tør, og man savner virkelig den anden højttaler, der ville gøre dem til et stereopar. Det gode ved 360 graders lyd er, at det fylder rummet jævnt med lyd … Det kan ikke helt erstatte stereo, men kompenserer i høj grad for den tørre karakteristik og gør lyden mere rumlig – og meget mere tiltalende.”
“Lyder det også godt i stereo?” spurgte vi.
“Selvfølgelig lyder det også godt i stereo. Og de lyder fantastisk som surround-kanaler. Det er mere demokratisk lydkvalitet; det lyder godt for flere mennesker og flere steder i rummet.”
Teori kontra praksis
Da vi fik alle de tekniske detaljer omkring produktionen af rundstrålende højttalere forklaret, var alle de tilstedeværende imponeret over, hvor meget arbejde og hvor mange ressourcer der lægges i at få en højttaler til at gengive et lydbillede med så lav forvrængning som muligt og med forsvindende få og små resonanser.
Man får stor forståelse for, hvorfor der er et ønske om at lave rundstrålende højttalere. Både for at få så ens lyd som muligt, næsten uanset hvordan højttaleren er placeret i rummet, og for at flere mennesker kan få den samme lydoplevelse.
Og efter en demonstration af de nye produkter i de to nye lytterum (som også er et resultat af omhyggelig planlægning og omstændeligt arbejde) stod det klart, at dette koncept er som skabt til multirum.
Selv med højttaleren placeret midt i rummet var lyden klar og åben, og man oplevede næsten nøjagtig samme lydkvalitet, uanset hvor i rummet man stod i forhold til enheden. Vi kunne alle sammen sidde rundt om højttaleren, som om den var et lille bål, og alle fik den samme lyd.
Jeg synes personligt, at der måske manglede lidt energi i basregisteret, og det blev aldrig superluftigt helt i toppen. En af teknikerne forklarede, at på grund af deres form ruller højttalerne af omkring 16 kHz i overtoneområdet. Næste skridt bliver at få dem til at gå helt op til 20 kHz.
Vi tester de nye, cylinderformede højttalere i mere velkendte omgivelser i nær fremtid.
Lydprodukter i fremtiden
Hvad vil fremtiden så bringe af lydprodukter fra Samsungs side? På spørgsmålet om, hvorvidt vi med tiden vil få nogle højttalere i en lidt dyrere prisklasse at se – gerne gulvstående – fik vi desværre ikke noget ordentligt svar.
“Formålet med dette laboratorium er at godkende hvert eneste Samsung-produkt, der indeholder en højttaler. Det er selvfølgelig meget arbejde. Vi kommer til at være involveret i alle produkter, hvad enten det drejer sig om lyttetests eller samarbejde med ingeniører fra hovedkvarteret, eller det kan være at lave produktudviklingen fra bunden. Men ja, vi kommer til at være involveret i stort set alt,” kunne Allan fortælle.
Både rejse og ophold for Lyd & Billedes udsendte journalist er betalt af Samsung.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer