(OBS: Dette var Lyd & Billedes aprilsnar, publiceret den 1. april 2019)
Bestyrelsen i Tesla har godkendt Elon Musks planer om at placere den fabrik, der skal producere elektromotorerne til Model 3 og Model Y, i Norge. Det hævdes fra flere sider i USA, hvor analytikere peger på Norges billige elektricitet og endeløse vandkraftressourcer samt nærhed til markedet som de vigtigste årsager. De nævner ikke noget om produktionen af hele biler, men udelukker intet. “Elon Musk er lunefuld, så man ved aldrig,” siger en ikke-navngivet finansanalytiker, der peger på Norge som et af Teslas vigtigste markeder.
Hvad der til gengæld er sikkert, er at Elon Musks kryptiske tweet fra den 28. marts pludselig giver mening: “We don’t look to Norway. We move to Norway,” skrev han, med henvisning til en tale af den amerikanske præsident Franklin D. Roosevelt.
Skal drives af vandkraft
Musk annoncerede sidste år, at batterifabrikken Giga Factory skal være 100 procent solcelledrevet inden udgangen af 2019. Det bør derfor ikke komme som nogen overraskelse, at også den norske fabrik udelukkende skal anvende vedvarende energi. Solen skinner ganske vist ikke hele tiden i Norge, men de har noget andet: Vandkraft.
Vøringsfossen lægges i rør
Den nye fabrik skal derfor placeres i Eidfjord i det sydvestlige Norge. Eidfjord har en af Norges mest besøgte naturattraktioner, vandfaldet Vøringsfossen. Med et lodret fald på 145 meter har det potentiale til at producere elektricitet. Masser af elektricitet. Og det bliver der brug for. Det berømte vandfald skal lægges i rør for at producere strøm til den enorme fabrik. Reservestrøm leveres af et enormt arsenal af bilbatterier.
Selv om Gigafactory Norway ikke bliver så stor som den i Nevada, der er på 180.000 kvadratmeter, så er det ikke småting, vi taler om: 60.000 kvadratmeter vil gøre den til en af Norges største fabrikker, og selv om det meste af produktionen bliver fuldautomatisk, vil fabrikken give beskæftigelse til ca. 400 mennesker.
“Jeg kan hverken eller be- eller afkræfte, at Tesla bygger en fabrik i Eidfjord,” svarer borgmester Anved Johan Tveit (Sp) på vores forespørgsel via e-mail. “Men hvis det var tilfældet, ville det være en jubeldag for industrien her i området.”
Et knæk for turistbranchen?
På spørgsmålet om, hvorvidt turismen vil lide et knæk, når Vøringsfossen bliver lagt i rør og ikke længere vil være en attraktion, siger han: “Jo, det er klart, men den nye fabrik vil mere end opveje nedgangen i turismen.”
Transportminister Jon Georg Dale (FRP) er mere spøgefuld i sit svar: “Så må vi hellere anlægge nogle ordentlige veje til Eidfjord. En betalingsring kan jo finansieres af de fossile biler.”
Det er ikke lykkedes os at få et svar fra Teslas grundlægger, Elon Musk. Vi opdaterer sagen løbende.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer