Det er den norske musiktjeneste WiMP, som også står bag tjenesten Tidal. Tidal blev lanceret i oktober 2014 som en international version af WiMP HiFi, som giver streaming af musik i helt tabsfri kvalitet. Altså ægte cd-kvalitet.
I dag lanceres Tidal også i Danmark. Tjenesten vil tilbyde integration med over 30 hardwareproducenter og kommer desuden med et nyt og eksklusivt koncerttilbud til sine brugere. Tjenesten er ligesom WiMP reklamefri og koster 199 kroner om måneden.
“Tidal har fået en helt vanvittig modtagelse af den internationale presse, kunstnere og hardwareproducenter. Vi har også oplevet, at mange danskere har ønsket at prøve tjenesten, og har haft mange på venteliste,” siger Morten Remmer, som er dansk direktør for både WiMP og Tidal i en pressemeddelelse.
WiMP har helt fra starten i 2010 satset på redaktionelt, dansk indhold rettet mod det danske publikum. Med TIDAL udvides tilbuddet til også at inkludere livekoncerter igennem “Concert Concierge”, hvor brugere får tilbud om at gå til koncerter anbefalet af den danske TIDAL-redaktion. Dette gælder spillesteder som VEGA, The Standard og Copenhagen Phil – samt diverse festivaler.
Tidal og WiMP skal køre sideløbende
Tidal lanceres som en separat streamingtjeneste, med eget abonnement, men WiMP og Tidal deler dog det samme katalog af titler på mere end 25 millioner sange i hi-fi-kvalitet, 75.000 musikvideoer i HD-kvalitet, samt artikler og interviews skrevet af erfarne musikjournalister.
Opkøbt af Jay-Z
Selv om de to varemærker angiveligt kommer til at eksistere parallelt, er det dog spørgsmålet, om ikke dette er første skridt på vejen mod en udfasning af WiMP til fordel for Tidal? Som vi ved, vil rapperen Jay-Z købe WiMP. Og det ville have været helt forståeligt, hvis han mener, det oprindelige navn på tjenesten virker lidt for sølle. Ordet “wimp” betyder skvat på på amerikansk, imens “tidal” bedst oversættes med tidevandsbølge…
(Dette er en opdateret version af en nyhed, vi bragte den 12. februar)
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer