Lyd & Billedes udsendte medarbejder tilbringer denne uge i Seoul i Sydkorea, hvor LG har inviteret en stor del af den skandinaviske fagpresse. Temaet er det seneste inden for tv og hjemmeunderholdning.
Allerede ved ankomsten til den sydkoreanske hovedstad står det klart, at kendte mærker som LG og Samsung har en høj status i deres hjemland: Logoerne ses overalt på bygninger, hvor vi går. Men her på hjemmebane står de for meget mere end blot elektronik: Moderselskabet LG Corp spænder alene over 100 forskellige virksomheder inden for en lang række forretningsområder, lige fra telekommunikation til tandpasta!
Blandt disse er det fristende at nævne LG Electronics, som er en af de største afdelinger, og det, som de fleste af os herhjemme forbinder med LG med, samt panelproducenten LG Display, der står bag udviklingen af OLED-teknologi.
Hvad OLED er? Hvis du ikke har lagt mærke til de organiske lysdioder, er det tiden at sætte sig ind i teknologien. Opfinderen selv, dr Ching W. Tang, giver en god introduktion i denne video fra LG:
Satser på OLED
Det er ingen hemmelighed, at OLED har været en vigtig prioritet for LG gennem de seneste år; et initiativ, der kun ser ud til at vokse fremover. Der investeres kraftigt i at øge produktionskapaciteten og reducere omkostningerne for i sidste ende at kunne tilbyde OLED-tv til konkurrencedygtige priser. Vi har allerede set priser på under 20.000 kroner for et 55″ Full HD OLED, og vi venter spændt på at se, om større 65″ 4K-modeller også vil komme ned på et behageligere prisniveau.
Bøjelige skærme en realitet om 2-3 år
LG startede den første fagdag i Seoul med at tale om tv-tendenser og den generelle udvikling på tv-fronten. De påpeger, at tendensen går i retning af større skærme, og at forbedret kvalitet på kildematerialet (herunder 4K og senere 8K-opløsning) stiller højere krav til skærmkvaliteten. Her tror LG ikke uventet, at OLED-billedpaneler er i en unik position, ikke kun på grund af den overlegne kontrast, men også de fleksible egenskaber: De har allerede vist, at OLED-paneler kan gøres tynde nok til at kunne bøjes, foldes eller endda rulles sammen.
Hvad er formålet med fleksible paneler, bortset fra, at det er alle tiders partytrick? Ifølge LG vil det i takt med, at OLED-skærmene når størrelser på 70-80 tommer eller endnu mere være en fordel, hvis skærmen kan rulles sammen efter brug og stuves af vejen ligesom et lærred.
Gennemsigtig OLED
Gennemsigtige OLED-paneler er en anden variation, der kan opfylde ønsket om et tv, der er usynligt, når det ikke er i brug, eller som kan ses fra begge sider.
LG har allerede fungerende prototyper inden for de nævnte principper, men det vil tage tid at udvikle skærmene til et niveau, der er robust (og betaleligt) nok til hjemmemarkedet. Ikke desto mindre forudser LG, at de første kommercielle løsninger kan være på plads inden for to-tre år, i første omgang indenfor markedsføring og digitale skilte.
OLED-belysning
Ved siden af tv arbejder LG på at udvikle OLED til andre formål, herunder belysning. OLED-paneler kan med tiden blive en konkurrent til konventionelle LED’er takket være en slank formfaktor, høj effektivitet og præcis farvetemperatur. Nogle af disse produkter sælges allerede på det koreanske marked. Også OLED-lysene kan bøjes, som i denne video:
Mange af de produkter LG har vist, er stadig i “krystalkuglen”. I morgen fortsætter turen til LG Digital Park i Pyeongtaek for mere konkrete hands-on produktdemonstrationer af nyheder indenfor tv og audio/video. Vi lover at komme med yderligere opdateringer i takt med, at vi kommer over vores jetlag!
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer