Danskerne vil have teknologi i lækkert design. Men den skal ikke vække alt for megen opmærksomhed i hjemmet.
Danskeres interesse for design og boligindretning er kendt. Den interesse går igen, når det gælder det fjernsyn, vi sætter i stuen. En nordisk undersøgelse lavet af TNS Sifo på vegne af Samsung viser, at over halvdelen af danskerne synes, at designet er vigtigt eller meget vigtigt, når de skal købe et tv. Det er højere end gennemsnittet blandt vores skandinaviske naboer.
Således viser Samsungs undersøgelse, at tv’ets design er en afgørende købsparameter for over halvdelen (55 %) af de adspurgte danskere. Til sammenligning mener 39 % af finnerne at designet er en vigtig købsparameter. Derudover mener hver tiende dansker (10 %), at TV’et skal betragtes som en del af indretningen af hjemmet.
Danskerne vil have mindre TV, der går i et med indretningen
Det er ikke kun designet på tv’et, men også størrelsen, der spiller en rolle for danskerne. Over halvdelen af de adspurgte danskere (53 %) foretrækker nemlig et tv på mellem 33 og 42 tommer. I modsætning til dette, foretrækker svenskerne og nordmændene fuldt knald på hjemmebiografen med store tv. 52 % af nordmændene og 46 % af svenskerne foretrækker således et tv på mellem 43 og 55 tommer.
Også når det kommer til placeringen af tv’et i hjemmet er der forskel på de nordiske lande. Hver anden dansker (53 %) mener, at den rette plads til tv’et er på væggen. I Finland mener mere end halvdelen af de adspurgte, at tv’et bør placeres på et TV-møbel , hvorimod tæt ved hver femte svensker (17 %) synes at tv’et skal gemmes væk, så det ikke kan ses.
Fakta fra undersøgelsen:
· 55% af danskerne mener, at design er vigtigt eller meget vigtigt, når der skal vælges nyt tv. I de øvrige nordiske lande er designet ‘vigtigt’ eller ‘meget vigtigt’ for henholdsvis 39% af finnerne, 47% af svenskerne og 58% af nordmændene.
· Hver tiende dansker mener, at tv’et primært skal betragtes som en del af indretningen
· Generelt foretrækker danskerne et mindre tv end deres nordiske naboer
Undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet TNS SIFO over sommeren 2013. Der er gennemført 1050 interviews med danskere i alderen 18 og 65 år og et tilsvarende antal interviews i Sverige, Norge og Finland.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer