TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Nyhed

Elgiganten og Power melder om markant øget TV-salg i juni

Gråvejr og en lang række TV-transmitterede sportsarrangementer antages at have bidraget til salgsfremgangen.

Af / 11/06/2024 - 13:00
Elgiganten og Power melder om markant øget TV-salg i juni

Sommeren er normalt en periode, hvor TV-salget kan falde en smule i takt med, at TV-skærmen må vige pladsen for ferie og udendørsaktiviteter. Men i år er tendensen faktisk den modsatte, viser de foreløbige tal for juni, som Lyd & Billede har fået adgang til.

Elkjøp: Flyvende start på TV-salget i juni

Ifølge Elgiganten Nordic var maj en relativt ordinær måned for TV-salget, men så kom der et kraftigt opsving i begyndelsen af juni.

»I sidste uge (3.-9. juni) oplevedede vi flere dage med en fordobling af TV-salget i forhold til sidste år. Kategorien fra 82 til 99 tommer er den, der er vokset mest, hvilket tyder på, at folk er ved at gøre sig klar til en sommer fyldt med sportsbegivenheder,« siger Kristian Pedersen, nordisk salgsdirektør for forbrugerelektronik til Lyd & Billede.

Profil
Kristian Pedersen er nordisk salgsdirektør for forbrugerelektronik hos Elgiganten. (Foto: Elgiganten)

Salget af LCD-storskærme, OLED og MiniLED stiger mest

Kategorien med ekstra store TV-skærme (82 til 99 tommer) fra leverandører som Samsung, LG og TCL havde angiveligt en stigning på 1.100 procent hos Elkjøp i Norge sammenlignet med samme uge sidste år. Hos Elgiganten i Sverige og Danmark var stigningen på mellem 500 og 600 procent, mens Gigantti i Finland oplevede et opsving på 200 procent.

Annonce

At den største stigning er i storskærmssegmentet er ikke overraskende, da det traditionelt har været en niche forbeholdt filmelskere og sportsentusiaster. Men også det samlede TV-salg skal være steget med 50 procent i forhold til samme uge sidste år. 65 tommer er stadig favoritten blandt skærmstørrelserne.

Der har også været en række tilbudskampagner på TV på det seneste, som må formodes at have påvirket forbrugernes købelyst. Butikkerne er i gang med at tømme lagrene for 2023-modellerne, så der kan blive plads til de spritnye 2024-modeller.

»LG OLED77C3 fra 2023 har været en meget populær model hos os, og det samme har 98-tommers TV’er fra TCL og Samsung,« siger Kristian Pedersen og tilføjer:

»LCD-TV med MiniLED- bagbelysning ser ud til at blive en vinder i år på grund af god lysstyrke og skærmpaneler med 120 Hz, som giver jævnere bevægelser til sportsindhold.

Læs også TCL lancerer ny TV-model med bred appel C655 er en spændende nyhed i mellemklassen.
Læs også Her er Samsungs nye 2024 TV-modeller: Masser af AI-funktioner 2024-serien byder på avancerede processorer og AI-teknologi, der tager hjemmeunderholdningen til næste niveau.
Tammisto apning
Fra åbningen af Power Tammisto. (Foto: Power)

Power: Markant stigning i TV-salget

Elektronikkæden Power melder også om en markant stigning i TV-salget og en større interesse for skærme generelt i juni.

»Sommerens sportsbegivenheder giver helt sikkert et boost til TV-salget! Vi forventer en yderligere stigning i de kommende uger, hvor både EM og OL starter på fredag,« siger Thomas Marthinsen, salgschef for lyd og video hos Power.

»Salget af TV er i Danmark steget med 30 procent siden maj, og på nettet er TV-kategorien absolut den mest besøgte på power.dk. TV-søgningerne er steget med 25 procent siden sidste uge,« siger Thomas Marthinsen.

Power Norge oplevede en stigning i TV-salget på 20 procent i forhold til ugen før, mens Power Sverige også oplevede en øget interesse.

»I Norden ser vi den samme stigning i den første uge af juni. Power Finland havde en stigning på 90 procent i TV-salget, og her er det åbningen af vores 6.000 kvadratmeter store flagskibsbutik, Power Tammisto, der har haft en enorm indflydelse på salget,« siger Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager hos Power.

»På åbningsdagen den 5. juni besøgte mere end 14.000 kunder butikken, og køerne var en kilometer lange, da de var længst – det var en stor succes.«

Silje Ensrud TV
Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager hos Power International AS. (Foto: Power)

Hos Power oplever de også en øget interesse for tablets.

»Salget af tablets er steget med 20 procent siden sidste uge, så det kan se ud til, at mange sikrer sig en ekstra skærm inden sommerens store sportsbegivenheder. Det, vi lægger mærke til, er, at den lille skærm i sofaen også bliver større. Nu er 12-tommer tablets de mest populære blandt de mindre skærme,« siger Truls Vikane, salgschef for computer og gaming hos Power.

Truls Vikane
Truls Vikane, salgschef for computer og gaming hos Power. (Foto: Power)
Læs også Verdens hurtigste og dyreste iPad Den nye iPad Pro M4 er hæsblæsende hurtig - også til at tømme din tegnebog.
Læs også Hvilket er det bedste OLED-TV i 2024? To af årets mest spændende topmodeller støder sammen i en prestigefyldt TV-kamp. Hvilket af disse OLED-TV giver den allerbedste billedkvalitet - Samsung S95D eller LG OLED G4?

Masser af sport på TV i sommer

Denne sommer er der en lang række direkte sportsbegivenheder på menuen, f.eks. EM i fodbold, Tour de France og sommer-OL, som finder sted i juni/juli. Euro 2024 skydes i gang allerede på fredag den 14. juni.

Hvis du planlægger at købe et nyt TV til sommer, anbefaler vi at sammenligne priser med tjenester som Prisjagt.dk – og selvfølgelig at tjekke Lyd & Billedes TV-tests!

 

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

LG OLED-TV'er: Nu med ny kunstgalleri-funktion

Bedste Black Week-tilbud på TV

Blindtest af OLED-TV'er

TCL med største TV-udstilling nogensinde

Black Week? Køb ikke et nyt TV, før du har læst dette

LG OLED T hædret af TIME Magazine

LG præsenterer ny målemetode for farveforskel

Gigantisk Samsung-TV ventes i 2025

Samsungs nye TV-funktion bruger generativ AI

Moderne kunst til The Frame

Prisrekord for et 100-tommer TV?

Philips fejrer 20 år med Ambilight og lancerer nyt flagskibs-TV