TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Google vil give dig personlige tv-reklamer

Tilfældige tv-reklamer bliver fortid, når Google gennem sin kabel-satsning vil lære dine mest intime tv-vaner at kende.

Af / 26/03/2015 - 11:14
Google vil give dig personlige tv-reklamer

Hvis det står til internetgiganten Google, er det snart slut med at kaste sig ned i sofaen og zappe rundt på tv-kanalerne, mens man undrer sig over, hvem der køber alt det bras, som der reklameres for på flimmeren.

For alle reklamerne vil være målerettet mod dig – og dig alene. Så forvent fristende tilbud, og sig samtidig farvel til tanken om at være anonym foran fjernsynet.

I første omgang kommer de personlige reklamer kun til at gælde tv-seere i Kansas City i USA. Her prøvekører Google et system til sporing af tv-seernes vaner hos abonnenter på Google Fiber, som er Googles egen lyslederbaserede internetforbindelse.

google_fiber1
Googles fiberboks kan give dig andet end lynhurtigt internet. Den kan også give Google et helt personligt billede af dine tv-vaner.

Når reklamepausen i et program starter, vil Google-kiggerne i Kansas fremover få vist reklamer på skærmen, som er tilpasset deres adresse, typen af programmet og deres personlige tv-vaner.

Google ser dig
Som private internetbrugere kender vi Google for dets søgemaskine og et overflødighedshorn af fremragende, gratis services. Men Google er samtidig verdensmester i at indsamle, udnytte og videresælge informationer om sine milliarder af brugere. Alt du foretager du, mens du er logget ind på din Google-konto, bliver registreret, og indgår i Googles meget nøjagtige profil af dig. Og fremover vil det også gælde tv-reklamer – i hvert fald hvis du bor i Kansas, USA.

Annonce

Kilde: Adweek

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Træsatellit i kredsløb om jorden

Flyt dig, Google - her kommer AI-søgningen!

Apple Intelligence kommer også til brugere i EU

Google-robot vil overtage din skærm

AI afkoder grynt

Er dette den næste rumstation?

Teslas robotter blev fjernstyret af mennesker

Imponerende AI-videoværktøj fra Meta

Jeg taler sandt: jeg er ikke en robot!

Jony Ive og Sam Altman i samarbejde om AI-enhed

AI kan skabe video af dine drømme

Fremtidens spil - en AI-hallucination?