I fremtiden vil vi ikke længere smutte ned i HiFi Klubben for at fylde bagagerummet med nyindkøbt stereo. Salget skal i stedet ske over nettet. I løbet af 2019 vil klubben nemlig gå i gang med at omdanne sine fysiske butikker til demorum. Det er ikke en ændring, der sker fra den ene dag til den anden, men retningen er sat. Det kommer ikke til at betyde færre butikker, men de vil få en ny rolle, der passer til en virkelighede, hvor vi køber mere og mere på nettet.
Tilbage til rødderne
Omstillingen er på sin vis en tilbagevenden til HiFi Klubbens udgangspunkt for snart 40 år siden. Forretningen startede nemlig i sin tid som en postordreforretning. Fra begyndelsen med et enkelt showroom i Frederikshavn, men det blev udvidet med demo- og salgslokaler i større byer, og postordrefirmaet voksede hen ad vejen til et tætmasket net af detailbutikker med 103 butikker, fordelt over Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland.
“Vi tror på de fysiske butikker, men de skal have en ny rolle i fremtiden. De skal i højere grad være showrooms, hvor medarbejderne præsenterer vilde lydoplevelser, vejleder kunderne og herefter hjælper dem med at bestille over nettet. Samtidig er vi ved at skabe et digitalt univers, som fortæller meget mere om hvad HiFi-Klubben står for,” fortæller Christoffer Arensbach, der er administrerende direktør i HiFi Klubben.
HiFi Klubben 3.0. Sådan har man i kluben døbt den digitaliseringsstrategi, som man har iværksat i hele kæden. Transformationen indebærer store investeringer, som på samme tid moderniserer og bringer virksomheden tilbage til rødderne. HiFi Klubben blev nemlig stiftet som et centralt postordrefirma med en række showrooms, hvor kunder kunne opleve bastryk og gåsehud.
Digitaliseringen er en del af en større strategiplan, hvor kæden vil styrke sig på flere væsentlige områder. På sigt bliver kasseapparater fjernet og lokale lagre minimeret eller helt sløjfet ude i butikkerne, hvilket giver mere plads til lytterum og store oplevelser. Målet er, at alle varer handles via HiFi Klubbens website – også inde i butikkerne. Derudover skal vi kommunikere mere i øjenhøjde med kunderne – et tiltag der søsættes med et nyt slogan kaldet ”Welcome Listeners”, samt en større kampagne, der handler om det at lytte.
Hvornår vil omstillingen være tilendebragt – og gælder det virkelig ALLE butikker i alle lande?
“Jeg kan ikke sige noget om timingen. Det en glidende ting: Kunderne handler i stigende grad på nettet, og derfor går vi nu i gang med at ændre vores logistik sådan, at butikkernes lagre i første omgang kun afspejler fast-runner produkter; alt andet må bestilles på websiden. Samtidig fordeles al webomsætning til butikkerne, så vi ikke længere er 100 butikker og en netbutik – vi er EN butik. Der investeres i at binde det digitale og ”analoge” univers helt sammen, og vi vil sørge for at collect@store og den slags bliver nemmere og pick-up points etc mere tilgængeligt på websitet,” siger Christoffer Ahrensbach.
Glæder sig til Amazon
HiFi Klubbens digitale rejse skal ruste virksomheden til at konkurrere mod de store, internationale kæder. Og ikke mindst internetgiganten Amazon, der snart rykker ind på det danske marked.
“Vi er ydmyge overfor Amazon, men vi er ikke bange. Vi kan tilbyde noget helt andet, end de kan. Vores sælgere elsker virkelig musik og god lyd, og passionen ude i butikkerne er vores helt store styrke. Denne ekspertise skal vi have til at skinne igennem på alle platforme! Og så glæder vi os faktisk bare til konkurrencen, og alt det spændende der sker i vores branche,” forklarer Christoffer Arensbach.
Investeringer og konkurrence koster
HiFi Klubbens moderselskab Audionord International, der ejer alle 103 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, har netop offentliggjort årsregnskab for 2017/2018. Tallene vidner om en stabil udvikling på omsætningen, mens indtjeningen er dalet med ni procent til 32,7 millioner kroner.
“Vi kan og må ikke være tilfredse med status quo. Vi skal vokse år for år. Til gengæld er det faktisk ok, at bundlinjen er faldet lidt i et år, hvor vi har holdt priserne skarpe og samtidig investeret massivt. Både i at få os gjort præcise i kommunikationen og i at binde butik og web helt sammen, så vi kan spille med i den digitale superliga. Vi skal jo så bare sikre os, at investeringerne tjener sig ind de kommende år,” forklarer Christoffer Arensbach, og fortsætter:
“Vores mission er at bevæge mennesker gennem musik. Og den mission har et stort vækstpotentiale i hele Europa. Ønsket om dedikeret og ærlig vejledning samt masser af gode musikoplevelser er større end nogensinde før.”
I må få en masse plads og måske en masse medarbejdere ”til overs” i den proces. Hvad skal der ske med dem? Udvidelse eller slankning?
“Vi er i gang med at udvikle på en webløsning som et alternativ til vores salgskasser. Men den slags tager tid og der er en masse lovgivning omkring, at man fx SKAL kunne modtage kontanter. Så ændringen kan desværre ikke ske sådan lige i morgen – men det er noget, vi for alvor tager fat i nu. Jeg mener ikke, at der bliver medarbejdere til overs. Vi skal fortsat leve af rådgivningen og vi skal vækste – så der er behov for en masse super-entusiastiske medarbejdere fortsat. Men vi skal være meget mere lean og effektive, og det bliver vi!,” slutter Christoffer Ahrensbach.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer