Et af de mest brugte tekniske begreber i Lyd & Billede gennem det seneste år har uden tvivl været 4K. Muligheden for at gengive ultra-højopløste billeder har vundet indpas gennem hele værdikæden. Det er svært at finde en AV-receiver med respekt for sig selv, der ikke er i stand til at håndtere 4K-signaler. Og skærme med vandret opløsning i omegnen af de forjættende 4000 pixel er dukket op hos alle producenter. Vi har endda også set de første 4K-skærme til priser på firecifrede kronebeløb.
Hvad der til gengæld har været mere end sparsomt, er udvalget af “indhold” i 4K-opløsning. Film, med andre ord. Her er revolutionen kun lige begyndt. Så de hurtige, der er først med på noderne, må indtil videre affinde sig med at gense deres almindelige HD-film fra Blu-ray, blot opskaleret til højere opløsning i deres receiver eller fjernsyn. Kun meget få film er indtil videre blevet indspillet i 4K.
På IFA 2013-messen i Berlin i september fremviste flere producenter komplette produktionsanlæg til 4K-film, lige fra kamera til redigering. Én ting er imidlertid at fremstille udstyret. Noget andet at få det helt ud i hænderne på filmholdene og overbevise instruktører, fotografer og post production-teknikere om, at der er kreative fordele i at investere en formue i udstyr, der er lige så stort og tungt, som det er skrøbeligt og kostbart.
Vil oplære filmfolk i 4K
Sony – som er en af de producenter, der har mest udstyr til 4K-produktion – har taget konsekvensen og har indrettet et såkaldt Digital Motion Picture Centre i hjertet af den europæiske filmindustri, nærmere bestemt i de engelske Pinewood-studier, som ligger uden for London. Her kan filmfolk fra alle dele af produktionen lære om de kreative muligheder i ultra-højopløst film og selv få mulighed for at prøve udstyret.
Pinewood er ikke mindst kendt for, at indspilningen af James Bond-filmene er foregået her gennem hele seriens 51-årige levetid. Listen af film fra det engelske filmmekka er i det hele taget lang og stjernespækket. Blandt større publikumstræffere kan nævnes den seneste Pirates of the Caribbean-film, Hobbitten-trilogien samt Alien-filmene. Og når den syvende Star Wars-film indspilles, sker det også i de landlige omgivelser i fyrreskoven vest for London.
4K fra optagelse til visning
Lyd & Billede var med ved åbningen af centeret, som fylder en hel etage i et tidligere kulisselager på Pinewood. Her kan man finde kameraer og redigeringsanlæg til 4K-produktion, og der er også en biografsal, hvor filmfolkene kan se resultatet af anstrengelserne i fuld opløsning.
“Sony har en lang tradition for at udvikle førende teknologi. Der er en gryende erkendelse i branchen af, at de nye kameraer med 4K-opløsning har givet helt nye kreative muligheder. Vores sigte med centeret har været at gøre det lettere for filmskabere og produktionsfolk at få adgang til såvel udstyr som specialviden samt en erfaringsbase, der er indhentet over mange år,” sagde Peter Sykes, som er strategisk teknologichef for Sony.
Laboratorium for udvikling
Selv om centeret kan minde om en shop-in-shop, er formålet ikke kun at sælge hardware og optræne filmfolk i 4K-teknik. Det digitale filmcenter fungerer også som en slags laboratorium, hvor Sony kan høste ønsker og ideer fra brugerne, der kan anvendes i udviklingen af nyt udstyr.
“Det er vigtigt for Sonys succes i fremtiden, at vi er lydhøre over for nøglepersonerne i filmindustrien, og at vi bruge deres bidrag til at forbedre den digitale produktion,” sagde Katsunori Yamanouchi, som er vicepræsident for Sonys professionelle afdeling. “Vores mål er at understøtte udbredelsen af den spændende nye teknologi og hjælpe hele filmindustrien til at udnytte de kreative muligheder, som den rummer.”
Darren Wolfson, som er teknisk direktør for Pinewood-studierne, var godt tilfreds med, at det netop blev dem, der kom til at lægge hus til Sonys europæiske Digital Motion Picture Centre. Han fremhævede, at Pinewood er blandt de førende filmproducenter på verdensplan, og at nogle af de mest populære biograffilm og tv-shows er filmet her. Hvornår vi får James Bond at se i 4K, sagde han dog ikke noget om.
Rør ikke ved spærene
Da bygningen er filmhistorisk og fredet, var indretningen et rent 3D-puslespil. F.eks. var det ikke tilladt at ændre på gitterspær-konstruktionen under det uisolerede bliktag. Men det var heldigvis lige akkurat muligt at finde en vinkel at anbringe projektoren i, hvor den kunne få en uforstyrret skudlinje til lærredet. Der ventede også håndværkerne en overraskelse under restaureringen af lokalerne. Her fandt man en trappe, som var blevet muret inde i 1970’erne. Trappen var intakt, men opgangen var fyldt op med murbrokker.
Sony har allerede åbnet tre lignende Digital Motion Picture Centres, men det er det første på europæisk grund. De tre andre ligger i Culver City i Californien, i Beijing og i det indiske Bollywood i Mumbai.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer