TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Tossekassen er blevet afløst af smart tv

Smart tv er ikke bare et modefænomen. Ud af en nordisk undersøgelse blandt 4000 personer ser godt en fjerdedel af de adspurgte allerede fjernsyn på et intelligent apparat.

Af / 25/09/2013 - 11:30
Tossekassen er blevet afløst af smart tv

Danskernes tv-brug er i forandring. Vi sætter os ikke bare foran fjerneren og tager, hvad der kommer. Den moderne tv-kigger vælger og vrager mellem et stort udvalg af digitale tjenester, og det kan lade sig gøre, fordi husalteret er blevet udstyret med smarte funktioner under fællesbetegnelsen smart-tv

Samsung, som selv er blandt de flittigste leverandører af smart-tv, har bedt analysefirmaet TNS SIFO om at undersøge i hvor høj grad, forbrugerne har taget produktet til sig. Over 4000 personer fra Danmark, Sverige, Norge og Finland i alderen 18-65 år er derfor blevet spurgt om deres TV-vaner.

Undersøgelsen viser, at smart-tv har fået godt tag i de danske forbrugere. 26 procent af de adspurgte danskere fortæller, at de har et smart-tv derhjemme, og ud over muligheden for at kunne hente film direkte til tv’et, efterspørger de danske forbrugere også muligheden for at hente nyheds-apps og lignende på deres næste fjernsyn. Tendensen er identisk i vore nabolande. 26% af nordmændende og 29% af svenskerne har anskaffet smarte tv-apparater.

En tredjedel af de danske forbrugere er desuden positivt stemt over for, at tv’et kan anbefale programmer ud fra deres interesser og de programmer, de sædvanligvis ser.

Nordiske tal_ejer_smart-tv
Smarte tv-apparater har vundet indpas i hjemmene. I Danmark og Norge har 26% anskaffet et, imens hele 29% af svenskerne er hoppet på nyheden.

De adspurgte angiver desuden billedkvalitet, brugervenlighed og lydkvalitet som de vigtigste parametre når der skal købes nyt tv. Lidt under halvdelen ser også gerne adgang til internettet og film- og musiktjenester som en funktion i deres kommende tv.

Annonce

Vi holder fast ved fjernbetjeningen
Med den nye generation af smart tv, er det også blevet muligt eksempelvis at styre tv’et med sin telefon eller via håndbevægelser. Samsungs undersøgelse viser dog, at ni ud af 10 danskere, nordmænd og svenskere stadig foretrækker at kontrollere tv’et med den velkendte fjernbetjening. Omkring en fjerdedel griber dog gerne til smartphonen, når der skal vælges smart tv-tjenester. Det samme gælder brugen af tablets til at styre tv-kiggeriet.

Der er også blevet spurgt om mere opfindsomme betjeningsmetoder.  Ca. en tiendedel af skandinaverne vil gerne betjene fjernsynet med touchscreen, og næsten lige så mange er villige til at snakke med deres tv, når der skal skiftes kanal. Betydelig færre har set lyset i at styre tv’et med fagter og håndbevægelser. Kun 2-3 procent forestiller sig at betjene tv’et med øjnene, imens lidt flere drømmer om at bruge tankens kraft til fjernbetjening.

Giv os harddisk og webbrowser
Det er de praktiske, daglige formål, der er i højsædet, når ønskesedlen til næste fjernsyn gøres op. De fleste ønsker indbygget webbrowser i tv’et, og næsten lige så mange vil gerne have indbygget harddisk, så programmerne kan optages. Og lidt over en tredjedel vil have mulighed for at leje film fra tv-skærmen. Tidligere års slagnummer, 3D, kommer længere nede på listen. Allerlavest kommer touchscreen. Kun 8% af danskerne, 12% af nordmændene og 14% af de spurgte svenskere ønsker at få den funktion på deres næste tv.

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Blindtest af OLED-TV'er

TCL med største TV-udstilling nogensinde

Black Week? Køb ikke et nyt TV, før du har læst dette

LG OLED T hædret af TIME Magazine

LG præsenterer ny målemetode for farveforskel

Gigantisk Samsung-TV ventes i 2025

Samsungs nye TV-funktion bruger generativ AI

Moderne kunst til The Frame

Prisrekord for et 100-tommer TV?

Philips fejrer 20 år med Ambilight og lancerer nyt flagskibs-TV

Ku' det friste med et "gennemsigtigt" OLED-TV?

Sony tager affære efter klager