Fjernsyn i Ultra-HD-opløsning ekspanderer som aldrig før, og der er stor chance for, at det næste tv, du køber, vil have UHD-opløsning. Men har høj opløsning egentlig noget at sige for oplevelsen? Der er der mange, der hævder. Men nu er Samsung på banen for at bevise det én gang for alle. De har i samarbejde med Mindlab International undersøgt, hvordan Ultra HD påvirker kroppen og hjernen. Resultatet er – ikke overraskende – klart til fordel for UHD.
Neuropsykologisk undersøgelse
Undersøgelsen blev udført på personer i alderen 18-65 år, som alle fik elektroder fastgjort rundt om på hovedet med sensorer for EEG (elektroencefalografi), EDA (Elektrodemal aktivitet) og puls. Deltagerne blev derefter placeret foran hver sin Samsung UHD-skærm, hvor de så materiale fra Netflix samt optagelser af fodbold, henholdsvis i HD- og UHD-kvalitet.
Resultaterne af målingerne indikerer, at UHD er i stand til at engagere os mere, end HD formår at gøre:
Testdeltageres visuelle oplevelse var 62 procent højere, når de så fodbold på et UHD-tv. Det betyder, at hjernen bruger mere af sin kapacitet til at behandle visuel information, som bidrager til en mere detaljeret oplevelse af, hvad der sker på banen, hævdes det.
Deltagerne var også mærkbart mere interesseret i materialet på UHD, sammenlignet med normalt HD-TV. Når de samme klip blev vist for anden eller tredje gang, blev dem, der kiggede på UHD, mere tiltrukket af billederne end de, der så på HD (29 procent forskel).
Øget billedoplevelse
“Ultra High Definition Television er et stort skridt fremad, når det handler om oplevelsen, hvilket nu er bevist i undersøgelsen, der er gennemført i samarbejde med Samsung. Det er forbløffende, hvordan tekniske fremskridt kan bidrage til at øge psykologiske effekter og ændre den måde, vi oplever indhold og underholdning,” siger neuropsykolog Dr. David Lewis fra Mindlab International.
Hvem er Mindlab International?
Lidt kildekritik kan være nyttig, når sådanne banebrydende undersøgelser lanceres: Mindlab International er en kommerciel virksomhed, der blandt andet beskæftiger sig med PR og marketingaktiviteter, og ikke et uafhængigt, videnskabeligt institut. Mindlab kan også levere medietrænede videnskabsmænd til brug ved pressekonferencer, samt til radio og tv.
Uanset dette er det interessant at læse dokumentationen på det, vi allerede ved, nemlig at Ultra-HD er kommet for at blive, og at det under ideelle forhold (stor skærm og passende afstand) kan give en væsentligt forøget billedoplevelse.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer