En af de største TV-nyheder fra Samsung i 2025 er nytilkomne The Frame Pro: Dermed vil du i år have mindst to forskellige Frame-modeller at vælge imellem. Samsung har givet sin design-bestseller en ‘teknisk makeover’ på indersiden med det formål at klemme en lidt bedre billedkvalitet ud. Det kommer som kaldet, for selv om The Frame er et ganske markant TV, når det gælder brugervenlighed og design, har billedkvaliteten i vores optik været ret ordinær.
Under den europæiske lancering i Frankfurt havde Samsung indrettet et separat rum, hvor vi kunne tjekke den nye Frame Pro-model ud i fred og ro, væk fra det støjende og projektørbelyste messegulv. Her kunne vi få et bedre indtryk af, hvordan TV-skærmen ser ud i et mere kontrolleret miljø.
Samsung havde tydeligvis tillid til teknologien, for de gav os frie tøjler til at teste TV’et på forskellige måder. Vi havde ikke måleudstyr i bagagen, så i første omgang er vi nødt til at stole på vores egne øjne og erfaring. Desuden var dette (trods alt) et arrangement i Samsungs regi, så vi gemmer konklusionen, til vi har fået modellen ind til en fuldstændig test. Men her er i hvert fald nogle førstehåndsindtryk!

Samme design som før – men endnu mere ‘trådløs’
Designmæssigt er der ikke de store forskelle mellem The Frame Pro og standardversionen, som i øvrigt fortsat vil være i sortimentet. For at skelne mellem de to modeller skal du kigge efter modelkoderne LS03FA for The Frame og LS03FWfor The Frame Pro. Et eksempel på den fuldstændige modelkode vil være (for 65”): TQ65LS03FAUXXC (The Frame) og TQLS03FWUXXC (The Frame Pro).
Det er også værd at bemærke, at dette års The Frame (standardmodellen) nu kun fås i skærmstørrelser op til 65 tommer, mens Pro-modellen fås i 65, 75 og 85 tommer. Så uanset om du vil have et 75- eller 85-tommers TV, vil du ende med Pro-modellen fra dette års sortiment.
Funktionelt er den vigtigste forskel, at The Frame Pro har fået en trådløs One Connect-boks. Der er med andre ord ikke brug for et kabel mellem tilslutningsboksen og TV’et, men blot strøm fra et stik i nærheden. Tilslutningsboksen kan placeres helt op til 10 meter væk og stadig bevare den bedste billed- og lydkvalitet med et videosignal på op til 144 Hz ved hjælp af Wi-Fi 7.

Vi forsøgte at skabe problemer for boksen ved at gemme den i en skuffe, men den fungerede så godt som problemfrit. Er man skeptisk anlagt, kan man også tilslutte en videokilde direkte til TV’et ved hjælp af et MicroHDMI-kabel. Eller man kan vælge at droppe boksen, køre helt uden eksterne videokilder og bare bruge streamingtjenester direkte via Wi-Fi.
Derudover deler Frame Pro designkoncept med originalen med en mat skærm og udskiftelige rammer i forskellige farver. Samsung lægger også vægt på, at deres digitale Art Store nu indeholder over 3.000 kuraterede kunstværker og motiver fra kunstnere og museumsudstillinger verden over. Men i år får også QLED/Neo QLED-modellerne adgang til Art Store, så selv om Frame tilbyder nogle ekstra gallerifunktioner, føles det måske ikke så eksklusivt længere.
Samsung The Frame Pro: MiniLED LCD-TV med ‘vertikal local dimming’
Som noget nyt har Samsung på The Frame Pro taget et nyt billedpanel i brug med såkaldt MiniLED-bagbelysning, som skal give bedre lysstyrke og kontrast. Det er let at associere MiniLED med blændende lyse storskærme som QN85D, QN90D og QN900D, som vi tidligere har testet – men der er nogle vigtige forskelle.
The Frame Pro bruger nemlig ikke fuldblods Direct LED med local dimming og tusindvis af zoner som high-end-modellerne. I stedet er der tale om en nedskaleret variant med ‘Edge LED’-teknologi og vertikal local dimming.
Vertikal hvad for noget? Lad os forklare.
Kort fortalt er der en række lysdioder i bunden af skærmen, som lyser opad. Lyset fordeles ved hjælp af en lyslederplade, der oplyser hele skærmområdet. Hver enkelt lysdiode kan tændes og slukkes, så bagbelysningen opdeles i lodrette ‘zoner’, der justerer lyset i takt med billedindholdet.
Frame Pro har altså en slags local dimming, men det drejer sig kun om et lille antal zoner, måske så få som 5-10. Til sammenligning kan et direkte belyst MiniLED-TV have hundred- eller tusindvis af zoner med lysdioder over hele skærmen. Ikke at forglemme OLED-TV, som praktisk talt har lige så mange ‘dimmingzoner’, som det har pixels!
Den vertikale dimming-teknologi har dog stadig klare fordele sammenlignet med traditionel kant-LED som i standardversionen af The Frame, hvor der i praksis kun er én dimming-zone. Det gør det muligt for skærmen at få en mere præcis regulering af lyset i forskellige områder.
I videoen herunder kan du få et indtryk af, hvordan den vertikale dimming-teknologi fungerer.
Stærkt forbedret lysstyrke og kontrast
Vertikal local dimming er nok først og fremmest en billig og enkel måde for Samsung at opnå bedre kontrast på – spørgsmålet er, hvor godt fungerer det i praksis? Ganske godt, faktisk.
Selvfølgelig formår The Frame Pro ikke at fordele lyset lige så præcist og punktformet som high-end-skærmene, men den gør det væsentligt bedre end den hidtidige udgave.
Da Pro-skærmen har mulighed for at slukke for lyset i dele af skærmen, opnår den betydeligt højere kontrast mellem mørke og lyse dele af billedet. Lysstyrken er fremragende og velegnet til at se TV ved højlys dag. Men det er kontrasten, der imponerer allermest. Vi testede med flere kendte scener i både SDR- og HDR-format, og der var ingen tvivl om, at Pro-skærmen havde et væsentligt mere dynamisk og levende billede med mere dybde. Billedet fra standardudgaven kan til sammenligning virke mere fladt.
Den vertikale local dimming virker ganske effektiv, men har naturligvis sine begrænsninger. Da vi testede med et hvidt billedpunkt på en sort baggrund, var det let at se, at skærmen har meget få dimming-zoner, som lyses op af hver sin lodrette stribe ad gangen.
Det vil helt sikkert give udfordringer i visse typer scener, som f.eks. månelys på en mørk nattehimmel eller lyset for enden af en mørk tunnel. Så for filmelskere og ‘natteravne’ kan det være smart at overveje et OLED-TV i stedet.
Vi oplevede dog, at dimmingen var hurtig til at tilpasse sig billedsignalet og formåede at holde dele af skærmen mørk, når det var nødvendigt.
Frame Pro ser også ud til at have et lidt skarpere og mere jævnt billede end standardversionen. Billedbehandlingen styres af en kraftig NQ4 Gen3 AI-processor, som har fået mere avancerede funktioner til bl.a. opskalering, farver og støjreduktion. Her må standardudgaven nøjes med den tidligere generations videoprocessor.
Vores førstehåndsindtryk er derfor, at dette er en lovende forbedring af Frame, som vi kender det i dag – uden at tage skridtet op til de mere avancerede Neo QLED- eller OLED-modeller. Hvis det kan friste, er den nye QN900F 8K-model i ‘Frame-design’ nok et endnu bedre, men markant dyrere valg!

Hvad så med lyden? Lydmæssigt fik vi desværre ikke tjekket The Frame Pro så grundigt ud: Samsung havde opstillet TV’et sammen med to Music Frame-højttalere koblet i stereo. Det lød fornuftigt, især til musik, men til hjemmebiograf ville vi nok foretrække en ordentlig soundbar med Dolby Atmos-surroundlyd.
Pris og tilgængelighed
Samsung The Frame Pro kommer ud til forhandlerne i maj 2025 og vil være tilgængelig i skærmstørrelser på 65, 75 og 85 tommer. Priserne er endnu ikke officielle, men vores kilder hos Samsung hævder, at Pro-modellen kun vil få en moderat prisstigning i forhold til standardudgaven. I betragtning af at pro-udgaven også kommer med en trådløs One Connect Box, er der flere gode argumenter for at vælge den opgraderede model.
Præcis hvor god The Frame Pro er, og hvor godt Pro-modellen klarer sig i forhold til standardudgaven The Frame og andre konkurrenter (TCL NXTVision?), ser vi frem til at teste i løbet af foråret!