En ny rapport om det globale smartphone-marked fra analyseinstituttet Canalys bød sidste uge på særdeles gode nyheder for den kinesiske mobilproducent Xiaomi.
Virksomheden, som også er i færd med at etablere sin tilstedeværelse på det danske marked med spændende topmobiler som Xiaomi Mi 11, Mi 11 Ultra og Mi 11 Lite, indtager nu andenpladsen som verdens næststørste leverandør af smartphones.
Samsung er stadig størst med en markedsandel på 19% i andet kvartal af 2021, men Xiaomi har oplevet en sindssyg vækst på 83% i forhold til samme periode i 2020 og kan nu prale af en global markedsandel på 17% efterfulgt af Apple, der er på tredjepladsen med en markedsandel på 14%.
Xiaomi er vokset med 50% på det vigtige europæiske marked, mens vækstraterne i verdensdele som Afrika og Sydamerika har været hhv. 150% og 300%.
Xiaomis globale ekspansion har sammen med et øget fokus på tilstedeværelse i nye salgskanaler inden for detailhandlen været en vigtig drivkraft for at hjælpe virksomheden med at blive den næststørste producent af smartphones, skriver Xiaomi selv i en pressemeddelelse.
En anden kinesisk producent, Huawei, er helt forsvundet fra den globale top 5. Fjerde- og femtepladsen indtages således nu af to andre kinesiske mobilmærker, nemlig Oppo og Vivo.