TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

test: McIntosh MA252

Forførende charmør

Med hybridteknologi og charmerende design er denne McIntosh-forstærker en fryd for både øjne og ører.

Af / 15/02/2018 - 23:12
McIntosh MA252

Lyd & Billede mener

  • Solid dynamisk kapacitet, potent bas og varm, fyldig klang. Tillidsvækkende kvalitetsindtryk.
  • Få indgange og ingen til MC-pickup.

Den kompakte McIntosh MA252 er den sejeste forstærker, vi længe har set. Her har vi en potent 100-watter, der kombinerer vakuumrør og transistorer for at give en varm, fin glød i klangen af musikken.

Forstærkeren egner sig ikke bare til dem med hang til nostalgi – McIntosh og rør er en klassisk kombination – men også til dem, der kunne tænke sig en vellydende forstærker lidt ud over det sædvanlige. Og som kun har analoge lydkilder.

Der er nemlig ikke nogen digitalkonverter her, ikke så meget som en USB-indgang, og netværkstilslutning er heller ikke at se. McIntosh MA252 er en rendyrket tokanals analog forstærker og McIntoshs første integrerede hybridforstærker.

Den har ganske vist pladespillerindgang, men kun til MM-pickup, og to sæt ubalancerede og et sæt balancerede indgange. Skarpe øjne vil også bemærke en subwoofer-udgang på bagsiden.

McIntosh MA252 tube 29024
De små rør bruges kun i forforstærkerdelen. Inde bagved sidder transistorer, der hamrer 100 watt effekt ud. (Foto: McIntosh)

Rør

Det, der adskiller McIntosh MA252 fra de fleste andre forstærkere, er kombinationen af rør og transistorer. Fire små rør forsyner udgangstrinet med signal, hvor transistorer tager over og leverer så meget som 100 watt effekt pr. kanal. Eller 160 watt, hvis impedansen halveres til 4 ohm.

Annonce

To rør – et 12AX7a og et 12AT7 – i parallel pr. kanal er placeret foran udgangstrinet på toppen af det forkromede chassis. På den skrå front sidder indgangsvælgeren og et trykfølsomt volumenpotmeter. Et tryk leder til en simpel menu, der vises på OLED-skærmen bag rørene. Her kan man indstille bas, diskant og indgangsfølsomhed.

Forstærkeren har ikke McIntoshs autoformere – transformere på udgangen, der gør den immun over for varierende højttalerbelastning. Men den har Power Guard, der beskytter udgangene mod klipning. Så blinker lysdioderne i rørene orange.

Der er også en hovedtelefonudgang, som kan drive temmelig tungtdrevne hovedtelefoner.

Potent bas og varm klang

Den lille McIntosh-forstærker er ikke alene tiltalende at se på, den lyder også fedt. Langt federe, end størrelsen tilsiger, og der er ingen grund til at betvivle den opgivne effekt, for den slår godt fra sig.

Med saxofonisten John Surmans seneste album, Invisible Threads, på Tidal HiFi – direkte i den fænomenale digitalkonverter T+A DAC8 DSD – fik jeg forbløffende god dybbas ud af de kompakte Dynaudio Contour 20, en af vores referencer blandt kompakthøjttalere.

Med dem fandt jeg også ud af, at MA252 ikke er lige så transparent og rig på detaljer som den langt dyrere MA9000. Men den har meget af den samme varme og fyldige klang. Det spiller ingen rolle, om det er John Surmans sax, Radka Toneffs vokal eller Keith Jarretts fingre over tangenterne på et næsten tre meter langt Steinway-flygel.

Desuden er forstærkeren rigtig god til at få fylden i klangen frem. Ikke kun fra Jarretts flygel, men også fra Charlie Hadens kontrabas, hvor den har jernhård kontrol over bassen.

Den er ikke blottet for finesse, men en Hegel H360 er mere gennemsigtig, skarpere fokuseret og endnu mere potent. Desuden har den indbygget DAC. Det har Marantz PM-11S3 ikke, men den har indgang til både MC- og MM-pickupper og lidt af den samme fine varme i lydbilledet, som MA252 har.

Men jeg tror, det er irrelevant for dem, der forelsker sig i lyden af – og måske udseendet på – MA252. Den er old school uden at være kitschet og lyder forbandet godt selv på små højttalere.

XL MA252 Bak 29023
Ikke mange indgange, men en til MM-pickup og en udgang til subwoofer. (Foto: McIntosh)

Konklusion

McIntosh MA252 er ikke svaret på alle spørgsmålene, men den kan være et svar for dem, der gerne vil have noget ud over det sædvanlige: Stereo, der kan tåle at stå fremme og at blive brugt.

Spænd et par Dynaudio C20 eller Sonus faber Olympica I efter den – eller et par Klipsch Forte III for et mere tidsrigtigt match – og find nogle af yndlingspladerne frem. Så er der dækket op til en opløftende aften foran stereoanlægget. Bare husk, at pladespilleren skal have MM-pickup.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget

High-end i sværvægtsklassen

Kompromisløs lyd i lommen

Total kontrol

Her er Denons løsning på Sonos-kaosset