annonce
annonce
Sommertilbud: Få fuld digital adgang til Lyd & Billede i 4 uger for 0 kr Prøv i 4 uger
annonce
annonce
annonce

Brutale baskanoner

Hvis du synes, dit hi-fi- eller hjemmebioanlæg lyder lidt anæmisk, kan det skyldes et akut underskud af bas. Vi har testet syv potente subwoofere, der kan give dit anlæg en lydmæssig kickstart!

Subwoofer. Sub. Baskasse. Jordskælvsmaskine. Low Frequency Effects (LFE). Kære barn har mange navne, og du kommer ikke uden om en (eller flere) af disse, hvis du vil have en ordentlig hjemmebiograf. Hvad mange ikke ved, er at subwooferen også kan give en ekstra dimension til musiklytning. Bas er nemlig lige så essentielt, når du lytter til din yndlingsmusik, som når du slår dig ned i sofaen med en Hollywood-blockbuster.

Der er ikke meget, der er lige så fedt som at mærke stoleryggen ryste, når Vin Diesel trykker speederen i bund på en Chevy V8. Film bliver først rigtig sjove, når eksplosioner og skud kan mærkes på kroppen, og det skal helst knirke lidt i gulvbrædderne, når King Kong tramper på uskyldige stakler. Det samme med musik: Trommerne skal slå dig i maven, og bassen skal dirre i brystet – ellers bliver det en temmelig anonym oplevelse.

Almindelige højttalere formår fint at gengive basfrekvenser ned til 50 hertz eller lavere, men det er ikke nok bare at høre dem; du vil også mærke dem! Det kræver en dedikeret højttaler, og det er subwooferens job at tage over, hvor almindelige højttalere må give fortabt.

Størrelsen tæller

Producenterne arbejder hele tiden på at gøre subwooferne mere effektive. De anvender kraftige forstærkere, avancerede equalizere, DSP-teknologi og eksotiske materialer for at presse mest mulig lyd ud pr. liter kabinetvolumen. Alligevel er der ingen tvivl om, at kubik stadig tæller, når vi taler bas.

Subwoofere har i bund og grund kun ét job, og det er at flytte masser af luft! Jo dybere frekvenser der skal gengives, jo større skal højttaleren være. En tung fryseboks fuld af basmembraner har derfor meget bedre forudsætninger end en lille terning. Hvis du har plads nok til at lade din lydhobby udfolde sig frit, er der ingen grund til at tøve: Gå efter den største subwoofer, du har råd til!

Desværre er det de færreste forundt at have et dedikeret lytterum eller en kælderstue med ubegrænset plads. Praktiske hensyn som pladsbehov er stadig en reel faktor for de fleste af os. Desuden er der noget attraktivt ved en subwoofer, som leverer høj ydelse i forhold til størrelsen. På den måde er den jo lettere at få plads til!

Kraft og finesse

Det handler ikke kun om, hvilken subwoofer der kan spille kraftigst og dybest. Kvalitet er lige så vigtigt som kvantitet. Bassen skal kunne starte og stoppe, når den skal, og gengive tonerne rent uden resonans eller blafrelyde. Det er især vigtigt, hvis sub’en skal bruges til musik og parres med kræsne hi-fi højttalere.

Det hjælper ikke at have masser af kræfter og dybbas til rådighed, hvis timingen ikke sidder! Takt og tone tæller lige så meget som, hvor sej subwooferen er på maksimalt lydtryk.

Testen

I denne test leder vi efter de subwoofere, der giver mest og bedst bas med færrest mulige kompromiser. Vi har gennemtrawlet markedet for de mest potente nyheder. Vi er bevidst gået efter større modeller, gerne med 12 tommers bas-enhed eller mere for ydelsens skyld. Samtidig er vi styret uden om de allerstørste monstre, som man næppe vil få accept af i en almindelig stue.

Testen er gennemført med et udvalgt af musik, filmklip og testsekvenser. Til film har vi brugt vores Procella P6 biografhøjttalere som medspillere, delt ved 80 Hz for at overlade den vigtige dybbas til subwooferne. Til musiklytning – og for at afdække subwoofernes samspil med ægte hi-fi-højttalere – har vi benyttet os af de glimrende Bowers & Wilkins 702 S2.

Vi har brugt en Marantz SR8012 hjemmebioforstærker for at korrigere niveau og afstand for hver subwoofer.

  • XTZ SUB 1X12 6.399 kr.
  • M&K Sound V12 9.995 kr.
  • Yamaha NS-SW1000 11.988 kr.
  • Monitor Audio Silver W-12 10.999 kr.
  • Bowers & Wilkins DB4S 11.998 kr.
  • Arendal Sound 1723 Subwoofer 2 12.000 kr.
  • Sumiko S.10 6.399 kr.

Pris: kr
Bedste pris på Syv seje subwoofere
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
Produkter i testen
Samme sjov til den halve pris

Subwooferen fra XTZ koster kun det halve af, hvad de andre kræver for tilsvarende størrelse og slagkraft. Og den viger ikke for nogen!

For svenske XTZ handler det om at tilbyde den bedste lydkvalitet til den laveste pris. Produkterne fremstilles i Kina, men er udviklet på XTZ’s hovedkontor i Torup i Sverige.

I Cinema-serien er der to subwoofer-modeller, hvor det største bæst hedder 3X12 og har tre 12 tommers bas-enheder, der pumper løs. Prissedlen på 15.000 kroner passer ind i denne test, men det kan man ikke sige om størrelsen, der minder mere om et køleskab! Derfor er valget faldet på SUB 1X12. Den er heller ikke nogen lilleput med større kabinetvolumen end flere af de andre i testen trods en pris på kun 6.300 kroner.

Kabinettet har en lang, smal basrefleksport på undersiden. Et tæt skumgummibånd forvandler den hurtigt til et trykkammer. 12-tommeren er frontrettet og drevet af en forstærker med 900 watt maksimumeffekt. Desuden er den THX-certificeret.

Lydkvalitet

Vi kan godt lide at starte med musik, da det hurtigt fortæller os, hvad vi har at gøre med rent tonalt. Og XTZ-sub’en skuffer ikke. Med basporten lukket til lyder akustisk musik med kontrabas forførende godt.

Til at begynde med tænker vi, at det måske virker lidt forsigtigt. I forhold til Yamaha NS-SW1000 og M&K Sound V12 lyder det behersket – subwooferen gør ligesom ikke så meget væsen af sig. Men den lægger fundamentet til kontrabassen rigtig godt – det er en meget jævn og fin basgengivelse.

På elektronisk musik med Deadmau5 afslører XTZ-sub’en, at den har mere at komme med. Den adskiller tonerne betydelig bedre end Yamaha, samtidig med at den slår hårdt og hurtigt. De elektroniske basrytmer på ARY’s “The Sea” sidder som støbt!

“Det lyder næsten lidt for stramt,” udbryder Audun. Og han er inde på noget, for når transienter dør lige så hurtigt, som de kommer, kan det virke lidt tyndt, efter at man har hørt andre subwoofere og højttalere med “hængebas”. Det lyder ikke helt så distinkt og afstemt som på Bowers & Wilkins D4S. Til gengæld har XTZ mere lydtryk og “tordenbas”.

Som i den grad kommer til gavn på film – Alien: Covenant lyder virkelig heftigt! Subwooferen er uanstrengt i sin levering af pulserende subbastoner, og når rumfartøjet eksploderer, sker det med brask og bram.

Konklusion

XTZ SUB 1X12 er en sej subwoofer, der spiller film og musik med lige stor overbevisning. Den kan opfattes som lidt pæn til tider, da den integreres så godt, og den har et så stramt greb om bassen, at det næsten kan blive lidt tørt. Men så snart den bliver fodret med ordentlig baslyd, kvitterer den med det samme og pumper løs, så rummet næsten ryster!

Det eneste, der mangler her, er endnu en subwoofer! Og det kan du faktisk godt få, uden at den samlede pris bliver meget dyrere end for en af de andre i klassen. Ingen tvivl: Bedste køb!

Hurtig og præcis

Hvis du vil have dyb, slagkraftig bas fra en kompakt og let placérbar
subwoofer, er M&K’s V12 klart blandt de bedste.

M&K Sound er bestemt ikke nogen nybegynder, når det gælder bas. Miller & Kreisel var en af pionererne inden for subwoofere i 70’erne og har holdt den kørende med en lang række forrygende subs siden da. Det kildrer lidt i ørerne, hver gang vi tænker på testen af X12, som er deres største og kraftigste model hidtil.

Den nye V-serie er tænkt som et mere overkommeligt alternativ. I modsætning til monsteret X12, som anvender to 12 tommers bas-enheder i push-pull-konfiguration, har V12 en enkelt 12-tommer i et lukket kabinet. Den ser lækker ud med sine afrundede hjørner og sin silkematte finish. Vores testeksemplar kom i hvid, men bare rolig – den fås også i sort!

Eneste nedtur: Der medfølger gummifødder, som skal limes på, men de sad skuffende dårligt fast, synes vi.

Lydkvalitet

V12 er en af de mere kompakte subwoofere i testen. Meget let at placere, og den lader sig ikke vippe af pinden lige med det første. V12 leverer kraftig, vægtig dybbas med god kontrol, og vi genkender straks den stramme, slagkraftige bas, der er typisk for M&K. Basgengivelsen virker harmonisk og præcis på Maria Menas “I Was Made for Loving You” og matcher fronthøjttalerne godt.

Vi spiller James Blakes “Limit to Your Love” på svinehøj volumen, uden at V12 afgiver generende forvrængning. Hvor Yamahas sub lyder lidt usammenhængende og presset på høj volumen, formår M&K at holde hovedet koldt med hurtig respons og tydelig adskillelse af tonerne.

Med Alien: Covenant i Blu-ray-skuffen går subwooferen endnu et gear op. Den har en rammende kombination af slagkraft og præcision, der giver et solidt fundament for musik og lydeffekter. Selv når eksplosionerne drøner allerværst, kan vi tydeligt høre de dramatiske synth-toner i baggrunden.

M&K Sound V12 er imidlertid ikke den subwoofer i testen, der spiller allerdybest og kraftigst. Sinustoner på 20, 30 og 40 Hz viser, at sub’en lyder meget lineært ned til omkring 25 Hz og kan spille højt uden forvrængning. Men pludselig kommer den til et punkt, hvor den ikke kan spille højere, uanset hvor meget man vrider volumenknappen.

Det lader til, at M&K (klogt nok) har lagt en begrænsning ind, der beskytter mod overbelastning og forhindrer subwooferen i at gå uden for sin komfortzone.

Konklusion

M&K Sound V12 er en enkel, velbygget subwoofer, der er som skabt til at lave liv og glade dage i hjemmebiografen såvel som i musikkens verden. Den er med helt i top blandt subwooferne i testen, når det gælder transientrespons og lydkvalitet.

Der findes andre subwoofere, som kan spille højere og dybere, men for dem, der søger en kompakt subwoofer til et mellemstort rum, er V12 absolut et godt valg.

Gør hvad den skal

Yamahas subwoofer har kraft nok til at trykke den af og er hurtig nok på musik. Den har bare ét problem.

Som en anerkendt producent af musikinstrumenter sidder Yamaha inde med vigtig ekspertise omkring at lave højttalerkabinetter. Mange af de samme principper gælder nemlig for flygelkabinetter som for højttalerkabinetter. Der er derfor god grund til at tro, at de også kan finde ud af det med subwoofere.

NS-SW1000 er Yamahas største sub med en solid vægt på 42,6 kilo. Bag den ikke-aftagelige front sidder en 12 tommers bas-enhed, og på siden sidder en refleksport. Den går næsten hele vejen gennem kabinettet og er lidt snoet for enden. Det er Yamahas påstand, at almindelige basporte har for meget turbulens, som giver en masse støj i de nederste frekvenser, hvilket kan modvirkes ved at vride porten lidt. På samme måde som et geværløb snurrer kuglen rundt på vej ud.

Til at drive enheden er valget faldet på en kraftig klasse D-forstærker med en maksimal effekt på 1000 watt. RMS-effekten er ikke opgivet – sandsynligvis er den omkring det halve, hvilket også er meget respektabelt. Yamaha benytter aktiv servo-teknologi, hvor enhed og forstærker hele tiden arbejder sammen for at udjævne impedansforskelle. Det skulle give den reneste, mest jævne basrespons.

Lydkvalitet

Yamahas sub tilfører lydlandskab en fed, standhaftig bas, som kommer til gavn, når Bob Marley og Lauren Hill brager sammen fra hver sin tidsepoke i remixet af “Turn Your Lights Down Low”. Rytmerne smælder godt, man kan mærke det i kroppen, og vi forstår straks, at det her er en anden klasse, end man typisk får fra baskasser i 5.000-kroners-klassen.

De suggestive baspulser i James Blakes “Limit to Your Love” runger godt nede i bunden. Enkelte ulyde melder sig så småt, når man skruer op, hvilket vi får bekræftet med testtoner fra 40 Hz og nedad. Trods Yamahas påstand er der faktisk en hel del forvrængning i basrefleksporten fra 40 Hz og nedad, når man skruer op til dansabelt niveau. Desuden lyder tonerne fra en kontrabas ikke lige så naturligt som med Sumiko S.10 og Bowers & Wilkins DB4S. Det virker lidt farvet i bassen.

Film lyder sejt, og det rusker godt i kroppen med Alien: Covenant i Blu-ray-skuffen, især i den intense scene, der leder til, at rumfartøjet eksploderer. Men også her hører man indimellem højfrekvent støj fra basporten.

Konklusion

Yamahas kraftigste subwoofer er en tung og heftig sag, der serverer bundoktaverne i både film og musik på kraftig vis, og vi gætter på, at de allerfleste vil være meget tilfredse med den.

Ankepunktet er basrefleksporten, der indimellem larmer. For at undgå det må man enten sætte delefrekvensen ret lavt eller moderere lydniveauet.

Når musikken er vigtigst

Silver W-12 er til dig, der først og fremmest vil have en kompakt
subwoofer, som lyder glimrende på musik.

Vi har aldrig hørt en dårlig højttaler fra Monitor Audio, og den britiske producent har ofte vundet sammenlignende tests hos os. Deres subwoofere har vi derimod ikke meget erfaring med.

Silver W-12 er prismæssigt et godt match med de andre højttalere i Silver-serien. Som navnet antyder, har den en 12 tommers bas-enhed, og den er så kompakt, at enheden går næsten helt ud til kanterne på kabinettet. Til at drive den sidder der en forstærker på 500 watt med kontinuerlig effekt.

For at subwooferen kan fungere optimalt i de fleste rum, har Monitor Audio udstyret den med digital lydprocessering (DSP) og rumkorrektion. Det gør også, at det pludselig er fordel at placere sub’en helt inde i et hjørne, da timingen bliver bedre, og farvning i bassen forhindres af DSP’en. Det fungerer ved, at man placerer den medfølgende målemikrofon ved siddepladsen og med et knaptryk sender testsignaler ud, der så opfanges, fortolkes og korrigeres.

Kabinettet er lukket, så man slipper for støj fra en basrefleksport. Det betyder ofte, at de dybeste toner udebliver, men DSP og lang slaglængde kompenserer herfor. Og i modsætning til Yamahas sub er der ingen ulyde at høre fra W-12, selv ikke på de dybeste bastoner.

Lydkvalitet

W-12 er hurtig og kontant, og leverer meget klare, tydelige bastoner. En kontrabas lyder netop som en kontrabas, og der er mere luft mellem bas-anslagene end på både Yamaha SW1000, XTZ Cinema Sub 1X12 og M&K Sound V12. Hør bare de klare og markerede baspulser, der lurer i bunden på James Blakes “Limit to Your Love”, som her lyder mere luftigt end på de fleste andre.

Det bliver en lidt anden måde at høre hiphop, reggae og EDM på. For hvor typiske subwoofere slår til med en bas, der rammer os i maveregionen, præsenterer Monitor Audio tonerne og rytmerne mere behersket. Det betyder, at man hører bassen mere, end man føler den. Slet ikke nogen dårlig ting, hvis man primært vil sidde og lytte til musikken snarere end at danse til den.

Selv om W-12 også har kræfter til at følge op, er det altså ikke den mest muskuløse i feltet. Både musik og film lyder lidt lysere end på de sejeste konkurrenter. Den dystre stemningen i Alien: Covenant kommer også frem her, men når rumfartøjet springer i luften, savner vi lidt mere tyngde og lydtryk.

Konklusion

Monitor Audio W-12 er en taktfast og meget musikalsk subwoofer, der får klangfarverne og luften i bastonerne frem. Den fungerer rigtig godt til akustisk musik, da den ikke berøver instrumenterne deres egentlige klangfarver. Den er også habil nok til film, selv om vi ligefrem ikke har brug for en gnistfanger, når fyrværkeriet brager.

Stort plus i margen for rumkorrektion, som gør subwooferen nem at placere.

Teknologisk vidunder

Hvis NASA skulle lave subwoofere, ville de gøre det sådan her.

De senere år har Bowers & Wilkins brugt heftige computere med sofistikeret software til at beregne, præcis hvordan højttalerdesigns skal være for at opnå den ønskede frekvens- og pulsrespons. Det er især lykkedes i den nyeste 800 D3-generation og den helt nye 700 S2-serie.

Den nye DB-serie med subwoofere er lavet på samme måde. Ud over stabile kabinetter er der højttaler-enheder med membraner af et særligt skum, hvor membranen er tykkere på midten end inderst og yderst. Det giver bedre stivhed med mindre masse.

Forstærkeren på hele 1000 watt bør holde god kontrol over enheden. Som de andre subwoofere i DB-serien går DB4S helt ned til 10 Hz ved moderat volumen. Det er muligt takket være en avanceret DSP, som begrænser frekvensområdet nedad ved lydniveauer, hvor subwooferen ellers føler sig stresset. Spørgsmålet er så, hvor højt man kan spille på den dyreste DB4S, før den bliver tynd i bassen.

Prikken over i’et sættes af en avanceret DSP med rumkorrektion, som aktiveres med en mobil-app. Man kan også styre lydniveauet og vælge forskellige EQ-kurver direkte fra sofaen i app’en.

Lydkvalitet

Med sub-filteret sat til Flat lyder elbassen på Maria Menas Kiss-cover “I Was Made for Loving You” så naturligt og rent, som vi nærmest aldrig har hørt den. Og den går dybt. Med elektroniske rytmer synes vi, der mangler lidt punch. Men så er det bare at skifte til Music-indstillingen, som lægger lidt snert ind i mellembassen. Det fungerer også fint på akustisk musik, så man behøver ikke at skifte frem og tilbage hele tiden.

Ligesom Monitor Audio er B&W-sub’en ikke den mest brutale i sit felt. Men den er stadig overraskende kompetent. Den har absolut tyngde nok til hiphop-rytmer, og den giver virkelig lyst til at danse sammen med sin holdkammerat 702 S2, som til lejligheden er koblet til.

DB4S gør også sit job på film. Alien: Covenant sætter stemningen, og subwooferen gengiver baspulser fra lydsporet og rumfartøjet, der eksploderer, på en overbevisende måde. Det lyder renere end de fleste, og den står næsten ikke tilbage i forhold til M&K Sound V12, hvad kræfter angår. Men der er stadig et stykke op til XTZ og især Arendal Sounds monster af en Subwoofer 2.

Konklusion

Jo, det enkleste kan være det bedste, men man kan også bruge højteknologi til at opnå det ønskede resultat. Her har Bowers & Wilkins lavet en subwoofer, som med sofistikeret teknologi går afgrundsdybt i bassen, samtidig med at den gnidningsløst tilpasses til rummet med digital rumkorrektion.

DB4S fungerer rigtig godt til både musik og film – det er bare den sidste lille smule, der mangler, når vi taler rent lydtryk. DSP’en forsinker signalet noget fra sub’en, så du bør kunne forsinke lyden fra højttalerne tilsvarende.

Jordskælv på dåse

Når det gælder ren og uanstrengt dybbas, har vi næppe hørt bedre end denne dommedagsmaskine fra Arendal.

Hvis man vil have noget gjort ordentligt, må man indimellem gøre det selv! Efter at have været distributør for en række højttalermærker har den norske distributør L-Sound fra Arendal taget sagen i egen hånd. Resultatet er den bomstærke højttalerserie 1723 – opkaldt efter året, hvor Arendal fik købstadsstatus.

Den THX-godkendte 1723 Subwoofer 2 byder på samme bestykning som den kolossale Subwoofer 3, som vi har testet før, bare i et mere kompakt og stuevenligt format. Kabinettet er lige præcis stort nok til at rumme to kraftige bas-enheder på 13,8 tommer samt en forstærker på hele 1000 watt.

Lydkvalitet

Subwoofer 2 er den største i testen, både hvad angår kabinet og bas-enheder. Vi havde derfor høje forventninger – velvidende, at slagvolumen har meget at sige for ydelsen. Præcis hvor meget var vi derimod ikke helt forberedt på!

Vi startede med det bastunge techno-nummer “Seeya” med Deadmau5 og blev umiddelbart chokeret over den slagkraft, der bor i den relativt kompakte subwoofer. Den hamrer løs, så det virkelig kan mærkes i brystet og stoleryggen!

Potent dybbas kan ofte ledsages af en tung og træg lydkarakter, men Subwoofer 2 er hurtig og distinkt i den måde, den starter og stopper på. Selv på hurtige, udfordrende rytmer kan den let følge med vores fronthøjttalere.

“Det her er noget helt andet. Hiphop og elektronisk musik lyd virkelig sejt,” er Geir og Audun enige om.

Hvad så med lidt mere organisk bas som i Maria Menas “I Was Made for Loving You”? Her handler det om at gengive bassens mange klangfarver på en lidt mere fintfølende måde, og Arendal Sound klarer også det med bravur. Elbassen lyder stort, stramt og heftigt, og der er ingen spor af resonanser eller egenklang fra kabinettet. Det lyder helt ubesværet, og vi får lidt følelsen af at sidde til en live-koncert snarere end at lytte til en optagelse.

Subwoofer 2 stortrives også med film. Når rumskibet eksploderer i Alien: Covenant, går der en massiv trykbølge gennem rummet, som sætter alt, hvad der hedder løsøre, i svingninger, men subwooferen står klippefast gennem det hele.

Vi stresstestede med frekvens-sweeps fra 120 ned til 20 Hz, og selv når hele rummet rystede, var der nul støj eller vibrationer at spore fra subwooferen. Heller ingen tegn på dynamisk kompression, som vi oplevede med de andre subwoofere i testen. Den dobbelte enhed, det kraftige kabinet af HDF og ikke mindst forstærkerkraften spiller alt sammen en rolle her.

Konklusion

1723 Subwoofer 2 er et nummer større end de øvrige testdeltagere, men selv med det i mente overgår den vores forventninger. Ingen af konkurrenterne kan matche kraften og præcisionen i Arendals sub. Den løber aldrig tør for damp og serverer musik og filmlyd med attack og jordskælvslignende egenskaber.

Alt i alt er vi imponeret over, hvad Arendal Sound har opnået, og det til en meget konkurrencedygtig pris.

Elegant muskelbundt

Når det gælder subwoofere, må man ofte vælge imellem kraft og præcision, men Sumiko har begge dele i fuldt mål.

Sumiko er et relativt nyt mærke i subwoofer-verdenen, men med den mægtige McIntosh-koncern i ryggen er de bestemt ikke dilettanter: Deres subwoofere er faktisk udviklet af det samme team, som laver Sonus Faber-højttalerne. Det giver nogle forventninger til både lyd og æstetik.

S.10 er Sumikos største subwoofer og har en lækker udførelse i blank pianolak. Ud fra navnet kunne man tro, at den var udstyret med en 10 tommers bas, men nej, her er det 12 tommer, vi taler om – endda to af slagsen!

Ud over en aktiv 12-tommer, der spiller ned mod gulvet, har den en identisk, men passiv membran på siden, der hjælper subwooferen med at gengive de laveste frekvenser. Det er en mere sofistikeret (og dyrere) løsning end traditionel basrefleks, men det virker.

Lydkvalitet

Vi starter lytteseancen med musik, og der er ingen tvivl om, at Sumikos subwoofer spiller meget præcist rent tonalt. Den følger basgangen på Maria Menas “I Was Made for Loving You” til punkt og prikke, og adskiller de forskellige tonehøjder godt. Det lyder saftfuldt og kraftfuldt på samme tid, og vi kan høre små, fine detaljer, der udebliver på nogle af de andre subs.

Subwoofere med passivt slave-element kendetegnes af og til af en lidt mere træg transientrespons end dem med det mere almindelige trykkammer, men det hører vi ingen tegn på her.

Der er dog noget, der ikke helt stemmer. Når vi spiller hurtige elektroniske basrytmer (f.eks. deadmau5’s “Seeya”), er det tydeligt, at anslagene fra subwooferen hænger lidt efter fronthøjttalerne. Vi tænker, at det kan skyldes, at vi bruger high-level-indgangen med højttalerkabel direkte fra forstærkeren, og det viser sig at passe.

S.10 har utvivlsomt sin berettigelse i stereosammenhæng, men med en surround-receiver som Marantz 8012 er det tydeligvis bedre at bruge et almindeligt signalkabel og lade rumkorrektionen justere afstand og forsinkelse. Det fiksede timing-problemet og gav en meget stram og kontrolleret dybbas, som var glimrende i sync med fronthøjttalerne.

Sumiko S.10 har evnen til at slå til, når det virkelig gælder. De dybe toner på ARY’s “The Sea” serveres med et massivt tryk, og det samme gælder de dybe toner i Alien: Covenant. S.10 klarer også vores torturtest uden at bukke under og havde ingen problemer med at gengive hørbar (og følbar!) respons ned til 20 Hz.

Konklusion

Sumiko S.10 er den dyreste subwoofer i testen, men den byder også på et lidt mere eksklusivt design samt alsidige tilslutnings- og justeringsmuligheder.

Lydmæssigt er det også en subwoofer, der henvender sig til de audiofile feinschmeckere, som vil have i både pose og sæk. Bassen er stram og super detaljeret, men den mangler heller ikke kraft. Her får du en god kombination af muskler og finesser i én og samme sub!

    Læs også

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One er et basmonster. På den dårlige måde.

    Tilføj som favorit
    En pandekageflad soundbar med det hele

    En pandekageflad soundbar med det hele

    DALI lancerer trådløs soundbar på high-end messe.Tilføj som favorit
    Dynaudio sætter pris på Confidence

    Dynaudio sætter pris på Confidence

    Et år efter annonceringen er der kommet priser på Confidence-højttalerne.Tilføj som favorit
    Focal fejrer 40 år

    Focal fejrer 40 år

    Fødselsdagsfest med nye højttalere – og bilstereo!Tilføj som favorit
    Tårevækkende smukt fra Sonus faber

    Tårevækkende smukt fra Sonus faber

    Minima Amator er blandt de glemte legender, men nu kommer der en ny version af højttalerne.Tilføj som favorit
    Flere af Magicos billigste

    Flere af Magicos billigste

    A-serien er high-end, så det holder, bare lidt billigere.Tilføj som favorit
    Den bedste er blevet endnu bedre

    Den bedste er blevet endnu bedre

    Naim Mu-so 2 lover os endnu bedre lyd.Tilføj som favorit