Audiovector QR3

Januar 2017Audiovector QR3
Januar 2017Audiovector QR3

Musikalske skønheder

Nej, det er ikke bare endnu et sæt højttalere. QR3 er musikalsk elegance hele vejen igennem.

Plus
Her er masser af luft og detaljer samt udsøgt tonal balance. Dynamikken er fremragende, og QR3 er virkelig placeringsvenlige.
Minus
Bassen er ikke af den dybeste slags, og konkurrenter i prisklassen har mere massive kabinetter.

Når Audiovector lancerer en ny højttalerserie, bør man spidse ører. Det er vi nemlig ikke så vant til fra den danske producent, der snarere plejer at forbedre eksisterende højttalerlinjer. Som da S6 blev til SR6 i 2010, og S3 blev til SR3 i 2014.

Begge serier kan opgraderes i flere kvalitetslag, hvor man kan købe basismodellen og så opgradere den trinvis, indtil man til sidst står med den sejeste model. Ganske genialt, og de solide konstruktioner har virkelig sat skandinavisk hi-fi på verdenskortet. Chefkonstruktør Ole Klifoth fik velfortjent Lyd & Billedes hæderspris sidste år, netop på grund af hans ustoppelige engagement i stadig bedre lyd.

Ny serie
QR-serien er derimod en helt ny serie. Den udfylder et prishul, der opstod, da Audiovector satte et punktum for Ki-serien for nogle år siden, men er altså helt ny fra bunden. Udviklet og produceret i Danmark ligesom de andre serier, men med billigere komponenter. For hvor SR3 Avantgarde Arreté og SR6 Avantgarde Arreté koster henholdsvis 60.000 og 164.000 kroner parret, kan man nøjes med at lægge 13.500 kroner for et sæt QR3.

Konstruktion
Det betyder ikke, at man ikke får kvalitet for pengene. For det første synes jeg, at kabinetterne er usædvanlig veldrejede med deres afrundede kanter, og især lækre i hvid. Men indrømmet, man får ikke indtryk af ekstraordinær byggekvalitet; f.eks. er kabinetterne på de billigere Monitor Audio Silver 6 mindst lige så solide og har en højere massetæthed. Højttaler-enhederne på QR3 virker på den anden side mere eksklusive.

Øverst sidder en bånddiskant skåret ud af ét stykke aluminium af samme kvalitet, som anvendes inden for luftfart. Uden på den sidder et rødguldbelagt trådnet, som kontrollerer spredningen af overtoner og dæmper hårde s’er og andre sibilanter, uden at det sker på bekostning af detaljer og luft.

Vi kan godt lide den måde, de metalliske membraner står mod det hvide kabinet på. Foto: Audiovector

Under diskanten sidder de to bas-enheder, hvor den øverste også gengiver mellemtoneområdet. Membranerne er en sandwichstruktur i tre lag: Et af dem er af aluminium med dets lette og stive egenskaber, mens de to andre er i blødere materialer, der dæmper forskellige slags forvrængning, som er almindelige for aluminium.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

Audiovector har forsøgt så vidt muligt at udvikle bas-enheder, der fungerer som perfekte stempler uden opbrydning i slaglængdens yderender, for at få den bedst mulige og mest ensartede tonekvalitet.

Hvor Audiovectors dyre højttalerserier har tre sæt terminaler på bagsiden, som giver mulighed for både tri-wiring og tri-amping, finder man kun ét på QR3. Det betyder mindre fleksibilitet, men hvis du alligevel kun skal bruge én forstærkerkanal til hver højttaler, har det den fordel at give den enklest mulige signalvej og et potentielt renere lydsignal.

Lydkvalitet
Alt dette ville have været uden den store betydning, hvis konklusionen var, at højttalerne lød umusikalsk, livløst og tamt. Det gør de heldigvis ikke. Og det bedst af det hele er, at de spiller glimrende tæt på bagvæggen!

“Hey Now” med London Grammar har et luftigt og udstrakt lydbillede, der folder sig ud i rummet og trækker os ind i musikken. Hannah Reids fantastiske stemme står midt i det hele, omgivet af et synth-landskab fuld af detaljer og mange klanglag, også i basregisteret.

Bånddiskanter har fordelen af at være næsten vægtløse, så de reagerer lynhurtigt på svingningerne. På QR3 har de fået et lille filter, der dæmper hårde s’er og andre sibilanter, uden at det går ud over detaljerigdommen. Foto: Audiovector

Der er tonsvis af luft her, med endnu lysere overtoner end på Monitor Audio Silver 6 – vinderen af vores gruppetest af gulvhøjttalere. Audiovector QR3 er ganske vist også dyrere, men kvalitetsforskellen er meget større end prisforskellen. QR3 har endnu mere at give af i toppen, selv om Silver 6 er blandt de bedste i klassen. Og sibilantfilteret på bånddiskant gør tydeligvis sit arbejde, for der er ingen tegn på hårde s’er. Kun mængder af luft.

Spredningen er også rigtig god. Normalt har bånddiskanter problemer med responsen, når lytteren bevæger uden for højttalernes “sweet spot”, og man får et hul i overgangen fra mellemtone til diskant. Ikke her. Faktisk er den lige så god på dette punkt som dome-diskanten på Monitor Audio.

Den positionen i vores testrum, hvor højttalere normalt fungerer bedst, er et godt stykke ude på gulvet, nærmere bestemt 170 cm fra bagvæggen målt fra højttalernes frontplade. Her kan QR3 opleves som noget tynde i bassen. De gør sig derimod bedre, når de står tæt på væggen, og det er godt nyt for dem, der gerne vil have en mere diskret højttalerplacering. Tættere på væggen får man nemlig en lille forstærkning af bassen, lige nok til at opnå en fin balance og få energien frem i den dybeste oktav på bas-instrumenterne.

Så rykker der også mere i fødderne, når Bruno Mars og hans feststemte “24K Magic” kommer på. Bassen er stram og kontant, og det er godt med liv, men ligesom mange andre popproduktioner er nummeret noget komprimeret, og der er lidt for meget energi i overtonerne.

I længden bliver det lidt for lyst, hvis man skal spille på et decibelniveau, der er en fest værdig, og til det formål findes der bedre valg. F.eks. er System Audio Saxo 70 lidt mere afrundede i toppen, mens de har masser af kraft i mellembassen.

QR-familien. Foto: Audiovector

Men når det gælder om at få musikken til at give gåsehud, er der noget særligt ved QR3. Især i mellemtone og overtoner, der er det vigtigste toneområde for alle andre instrument end tuba og kontrabas. Som dog også har brug for overtoner. Musik spillet på Audiovector-højttalerne lyder så opløst og luftigt, at jeg ikke kan komme på nogen, der kan måle sig med dem på netop dette område.

Konklusion
Audiovector QR3 er blandt de mest luftige og opløste højttalere i prisklassen. Detaljerne formelig står ud af dem, uden at det lyder hårdt eller spidst. Vokaler kommer i den grad frem og lyder så naturtro, at det næsten er skræmmende. Akustisk musik lyder ægte og nærværende, og placeret ind mod væggen er bassen fyldig nok til at lægge et solidt fundamentet under musikken.

Klangmæssigt minder de meget om deres storebrødre SR3 Avantgarde Arreté, som jeg har sammenlignet med i testrummet. QR3 er desuden nemme at drive. Af de forstærkere, jeg har prøvet, er min favorit nok Denon PMA-2500NE, der lyder varmere, større og mere fyldigt end f.eks. Hegel Röst og Rotel RA-1592. Med lidt ekstra fylde er det ren magi, der kommer ud af QR3.

Jeg har ikke rigtig nogen ankepunkter, ud over at man måske forventer, at højttalere til denne pris vejer lidt mere. På den anden side er det rart at skåne ryggen lidt.

Når Audiovector lancerer en ny højttalerserie, bør man spidse ører. Det er vi nemlig ikke så vant til fra den danske producent, der snarere plejer at forbedre eksisterende højttalerlinjer. Som da S6 blev til SR6 i 2010, og S3 blev til SR3 i 2014. Begge serier kan opgraderes i flere kvalitetslag, hvor man kan købe basismodellen og så opgradere den trinvis, indtil man til sidst står med den sejeste model. Ganske genialt, og de solide konstruktioner har virkelig sat skandinavisk hi-fi på verdenskortet. Chefkonstruktør Ole Klifoth fik velfortjent Lyd & Billedes hæderspris sidste år, netop på grund af hans ustoppelige engagement i stadig bedre lyd. Ny serie QR-serien er derimod en helt ny serie. Den udfylder et prishul, der opstod, da Audiovector satte et punktum for Ki-serien for nogle år siden, men er altså helt ny fra bunden. Udviklet og produceret i Danmark ligesom de andre serier, men med billigere komponenter. For hvor SR3 Avantgarde Arreté og SR6 Avantgarde Arreté koster henholdsvis 60.000 og 164.000 kroner parret, kan man nøjes med at lægge 13.500 kroner for et sæt QR3. Konstruktion Det betyder ikke, at man ikke får kvalitet for pengene. For det første synes jeg, at kabinetterne er usædvanlig veldrejede med deres afrundede kanter, og især lækre i hvid. Men indrømmet, man får ikke indtryk af ekstraordinær byggekvalitet; f.eks. er kabinetterne på de billigere Monitor Audio Silver 6 mindst lige så solide og har en højere massetæthed. Højttaler-enhederne på QR3 virker på den anden side mere eksklusive. Øverst sidder en bånddiskant skåret ud af ét stykke aluminium af samme kvalitet, som anvendes inden for luftfart. Uden på den sidder et rødguldbelagt trådnet, som kontrollerer spredningen af overtoner og dæmper hårde s’er og andre sibilanter, uden at det sker på bekostning af detaljer og luft. [caption id="attachment_67949" align="alignnone" width="1000"] Vi kan godt lide den måde, de metalliske membraner står mod det hvide kabinet på. Foto: Audiovector[/caption] Under diskanten sidder de to bas-enheder, hvor den øverste også gengiver mellemtoneområdet. Membranerne er en sandwichstruktur i tre lag: Et af dem er af aluminium med dets lette og stive egenskaber, mens de to andre er i blødere materialer, der dæmper forskellige slags forvrængning, som er almindelige for aluminium. Audiovector har forsøgt så vidt muligt at udvikle bas-enheder, der fungerer som perfekte stempler uden opbrydning i slaglængdens yderender, for at få den bedst mulige og mest ensartede tonekvalitet. Hvor Audiovectors dyre højttalerserier har tre sæt terminaler på bagsiden, som giver mulighed for både tri-wiring og tri-amping, finder man kun ét på QR3. Det betyder mindre fleksibilitet, men hvis du alligevel kun skal bruge én forstærkerkanal til hver højttaler, har det den fordel at give den enklest mulige signalvej og et potentielt renere lydsignal. Lydkvalitet Alt dette ville have været uden den store betydning, hvis konklusionen var, at højttalerne lød umusikalsk, livløst og tamt. Det gør de heldigvis ikke. Og det bedst af det hele er, at de spiller glimrende tæt på bagvæggen! “Hey Now” med London Grammar har et luftigt og udstrakt lydbillede, der folder sig ud i rummet og trækker os ind i musikken. Hannah Reids fantastiske stemme står midt i det hele, omgivet af et synth-landskab fuld af detaljer og mange klanglag, også i basregisteret. [caption id="attachment_67951" align="alignnone" width="1000"] Bånddiskanter har fordelen af at være næsten vægtløse, så de reagerer lynhurtigt på svingningerne. På QR3 har de fået et lille filter, der dæmper hårde s’er og andre sibilanter, uden at det går ud over detaljerigdommen. Foto: Audiovector[/caption] Der er tonsvis af luft her, med endnu lysere overtoner end på Monitor Audio Silver 6 – vinderen af vores gruppetest af gulvhøjttalere. Audiovector QR3 er ganske vist også dyrere, men kvalitetsforskellen er meget større end prisforskellen. QR3 har endnu mere at give af i toppen, selv om Silver 6 er blandt de bedste i klassen. Og sibilantfilteret på bånddiskant gør tydeligvis sit arbejde, for der er ingen tegn på hårde s’er. Kun mængder af luft. Spredningen er også rigtig god. Normalt har bånddiskanter problemer med responsen, når lytteren bevæger uden for højttalernes “sweet spot”, og man får et hul i overgangen fra mellemtone til diskant. Ikke her. Faktisk er den lige så god på dette punkt som dome-diskanten på Monitor Audio. Den positionen i vores testrum, hvor højttalere normalt fungerer bedst, er et godt stykke ude på gulvet, nærmere bestemt 170 cm fra bagvæggen målt fra højttalernes frontplade. Her kan QR3 opleves som noget tynde i bassen. De gør sig derimod bedre, når de står tæt på væggen, og det er godt nyt for dem, der gerne vil have en mere diskret højttalerplacering. Tættere på væggen får man nemlig en lille forstærkning af bassen, lige nok til at opnå en fin balance og få energien frem i den dybeste oktav på bas-instrumenterne. Så rykker der også mere i fødderne, når Bruno Mars og hans feststemte “24K Magic” kommer på. Bassen er stram og kontant, og det er godt med liv, men ligesom mange andre popproduktioner er nummeret noget komprimeret, og der er lidt for meget energi i overtonerne. I længden bliver det lidt for lyst, hvis man skal spille på et decibelniveau, der er en fest værdig, og til det formål findes der bedre valg. F.eks. er System Audio Saxo 70 lidt mere afrundede i toppen, mens de har masser af kraft i mellembassen. [caption id="attachment_67948" align="alignnone" width="1000"] QR-familien. Foto: Audiovector[/caption] Men når det gælder om at få musikken til at give gåsehud, er der noget særligt ved QR3. Især i mellemtone og overtoner, der er det vigtigste toneområde for alle andre instrument end tuba og kontrabas. Som dog også har brug for overtoner. Musik spillet på Audiovector-højttalerne lyder så opløst og luftigt, at jeg ikke kan komme på nogen, der kan måle sig med dem på netop dette område. Konklusion Audiovector QR3 er blandt de mest luftige og opløste højttalere i prisklassen. Detaljerne formelig står ud af dem, uden at det lyder hårdt eller spidst. Vokaler kommer i den grad frem og lyder så naturtro, at det næsten er skræmmende. Akustisk musik lyder ægte og nærværende, og placeret ind mod væggen er bassen fyldig nok til at lægge et solidt fundamentet under musikken. Klangmæssigt minder de meget om deres storebrødre SR3 Avantgarde Arreté, som jeg har sammenlignet med i testrummet. QR3 er desuden nemme at drive. Af de forstærkere, jeg har prøvet, er min favorit nok Denon PMA-2500NE, der lyder varmere, større og mere fyldigt end f.eks. Hegel Röst og Rotel RA-1592. Med lidt ekstra fylde er det ren magi, der kommer ud af QR3. Jeg har ikke rigtig nogen ankepunkter, ud over at man måske forventer, at højttalere til denne pris vejer lidt mere. På den anden side er det rart at skåne ryggen lidt.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Audiovector QR3
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Type: 2½-vejs gulvhøjttalere
  • Frekvensområde: 30 Hz – 45 kHz (linearitet ukendt)
  • Følsomhed: 90,5 dB/8,4 ohm
  • Mål: 19 x 94,2 x 23,2 cm
  • Finish: Valnød, sort højglans eller mathvid
Pris: 13499,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Philips OLED934: Ny topmodel afsløret

Her er de første billeder af den nye topmodel fra Philips, OLED934!

Apple turbo-trimmer iMac

De nye iMacs bliver dobbelt så hurtige til krævende opgaver.

Stranger Things 3. sæson – den første trailer!

4. juli vender Netflix tilbage til Hawkins og Stranger Things.

Test
Panasonic Lumix S 24-105 mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første full-frame standardzoom lever op til forventningerne.

Test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det sejeste kamera

Panasonic Lumix S1R er et overflødighedshorn af et kamera og blandt de allersejeste, vi har testet.

Lysstærkt portrætobjektiv til Sony Alpha

Stille, hurtigt og med nydelig bokeh er blandt egenskaberne på 85 mm f/1.4 fra Samyang.

Test
Canon EOS RP

Røverkøb fra Canon

Canon EOS RP er ikke uden kompromiser, men er aggressivt prissat og meget tilfredsstillende at bruge.

Alt om Samsungs 2019 QLED-TV’er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i billedkvalitet, og denne gang gælder det ikke kun for topmodellerne.

Test
Samsung QE65Q900R

8K mod 4K-TV: ­Teknisk knockout

Er Samsungs mindste og billigste 8K-skærm bedre end et almindeligt godt 4K-TV? Vi tester!

Tidal giver studielyd på iPhone

Tidal-brugere kan glæde sig over, at iPhone har fået MQA-understøttelse og dermed kommer tættere på lyden på studieoptagelsen.

Gruppetest
5 trådløse hovedtelefoner med støjreduktion

Dejlig stille på flyet

Støjreducerende hovedtelefoner modvirker træthed og beskytter din hørelse på lange flyrejser.

Messebilleder fra Sound Society 2019

Fuldt hus, da Hotel Royal for anden gang var rammen om den aarhusianske high-end-messe.

Test
Line Magnetic Audio LM-805iA

Glødende klangmester

Fordomme står for fald med en af de bedste rørforstærkere, vi har testet.

Vores yndlingskamera er blevet bedre

Leica Q2 er måske det perfekte rejsekamera.

Sonos One får ny indmad

Brugeroplevelsen med Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hvad er egentlig nyt og anderledes?

Test
ikko OH1

Biller i ørerne

Kinesiske ikko debuterer med høje ambitioner til hverdagspris.

Test
RME ADI-2 DAC

Den bedste lyd vi har hørt

Du finder næppe en bedre DAC til prisen end RME ADI-2 DAC.

Test
Stax SR-009s

Det her er ikke lyd – det er magi

Nu ved jeg, hvordan det er at have et helt univers presset ind mellem ørerne.

anmeldelse
A star is Born

Kemien slår gnister

Cooper og Gaga synger sig ind i filmhistorien med et medrivende remake af “modgang gør stærk”-klassiker.

Lysstærk Leica 35 mm

Her er den første vidvinkel til Leicas SL full-frame-kameraer.