TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Xiaomi Electric Scooter 3

Kvalitetsløbehjul i transportvenligt design

Xiaomi Electric Scooter 3 er bygget solidt, men ikke tungere end at du kan klappe det sammen, og tage det med dig. El-løbehjulet har desuden et fint udvalg af smarte funktioner, og leverer en udmærket køreoplevelse

Af / 13/05/2023 - 09:13
Xiaomi Electric Scooter 3

Home mener

  • Solidt design. Relativt transportvenligt. Fin køreoplevelse. God sikkerhed. Fint udvalg af funktioner i app’en.
  • Styret er lavt. Begrænset rækkevidde. Nedsat ydelse, når batteriet har under 30 procent strøm.

Xiaomi er måske ikke det brand, der falder dig ind som det første, når det gælder elektriske løbehjul, men producenten er faktisk blandt de største på markedet.

Mi Electric Scooter 3 er stadig den nyeste model, der fås i Norden, om end en afløser er annonceret for ikke så længe siden.

Det er et løbehjul i den nogenlunde transportvenlige ende af skalaen. Stangen kan klappes ned, så Mi Electric Scooter 3 fylder mindre, og med en vægt på 13,2 kilo er løbehjulet ikke uoverkommeligt at bære. Det er dog ikke noget, man har lyst til at gøre over længere afstande.

xiaomi mi electric scooter 3 3
Xiaomis løbehjul kan klappes sammen og bæres i stangen. (Foto: Xiaomi)

Solidt bygget

Trods den beskedne vægt er det bygget solidt, med materialer og komponenter af god kvalitet. Ståbræt og stang er konstrueret af samme type aluminium som luftfartsindustrien anvender, og der er relativt brede 8,5 tommer luftdæk – ekstra dæk og slange følger endda med i kassen.

Der er desuden elektroniske ABS-bremser på forhjulet, mens der på baghjulet er ægte analoge skivebremser, som sikrer, at du til hver en tid kan bremse brat ned, uden at hjulene blokerer. Den slags sikkerhedsegenskaber er noget, der hæver løbehjulet markant over de billige plastik-løbehjul, der dominerede gaderne for få år siden.

Annonce
xiaomi mi electric scooter 3 2
Der er kraftfuld lygte og stærke skivebremser bagpå. (Foto: Xiaomi)

En god gammeldags ringeklokke er der også, og Xiaomi har desuden sørget for gode lygter, både bagtil og foran. Forlygten tændes med tre tryk på kontrolknappen i midten af styrestangen, og i Xiaomis app kan man vælge, om baglygten skal være tændt hele tiden.

Det er via denne knap, det meste af betjeningen foregår. Det er dejligt simpelt, men placeringen er ikke ideel. Knappen er umulig at nå uden at løfte den ene hånd fra styret, og det trækker desværre lidt ned i den ellers høje kørselssikkerhed.

Knappens funktion er dog ret begrænset. Udover at tænde og slukke løbehjulet samt aktivere forlygten, er dens eneste anden funktion at skifte køretilstand. Der er derfor ikke nogen tvingende nødvendighed i at bruge den, mens du kører.

Fint til kortere ture

Der er tre køretilstande – Walk Assist, hvor motoren hjælper hjulene lidt på gled, når du går med løbehjulet; Drive, som får dig stille og roligt op på 20 km/t, og Sport, som med noget mere tryk på, får dig op på 25 km/t. Her skal du holde tungen lige i munden, for Mi Electric Scooter 3 har en ganske pæn acceleration for så relativt lille et løbehjul. Og det er jo så faktisk heller ikke lovligt, at køre i den fart på offentlige veje.

Ser man bort fra den detalje, er køreoplevelsen ganske god. Man glider trygt og stabilt over asfalten, og der er mulighed for at give tommelfingeren en pause ved at anvende Cruise Control. Funktionen gør, at løbehjuliet holder farten, når du fjerner fingeren fra fartknappen. Den aktiveres, når hastigheden har været den samme i mere end fire sekunder.

For at få kontrol over hastigheden igen, skal du blot trykke på fartknappen eller bremsen.

Styret er dog lidt lavt. Måler man omkring to meter, skal armene strækkes helt ned, for at holde på håndtagene. Det er til at leve med, men betyder ikke desto mindre, at Mi Scooter 3 ikke er det løbehjul, man har lyst til at køre de helt lange ture på.

Ujævn batteriydelse

Rækkevidden er ikke overvældende. Producenten lover 30 kilometer på en opladning, men du skal snarere forvente det halve. Da det ikke er et transportmiddel, man har lyst til at køre på længere end nogle få kilometer ad gangen, er det for så vidt ganske tilstrækkeligt. Problemet er, at ydelsen går markant ned, når der er omkring 30 procent af strømmen tilbage. Så kæmper løbehjulet med at komme frem, og har svært ved at nå op på mere end 17-18 km/t.

Når du vil låse løbehjulet, sker det via app’en. I låst tilstand vil hjulene blokeres elektronisk, og en bippen vil lyde, hvis man prøver at flytte på det. Det betyder ikke, at man ikke kan tage det, men den der måtte gøre det, får ikke meget ud af det.

Konklusion

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 er langt fra så robust bygget som Segway P65, men kvaliteten er ikke desto mindre ret høj, taget i betragtning, at løbehjulet er så let og kompakt, at du relativt nemt kan klappe det sammen og tage det med dig. Og netop denne transportvenlighed vil gøre Xiaomis løbehjul til det mest oplagte valg for mange brugere. Køreoplevelsen er ganske udmærket, og på sikkerhed og smarte funktioner er der ikke meget at sætte en finger på. Batteriet er dog ikke det stærkeste.

 

Karakter
Xiaomi Electric Scooter 3
Premium

Også i denne test:

Segway KickScooter P65

El-løbehjul i sværvægtsklassen

Segway KickScooter P65 er skabt i klippesolid kvalitet, leverer en fremragende køreoplevelse og høj sikkerhed. Men det er stort, tungt og dyrt, og derfor kun for de allermest dedikerede.

Enormt velbygget. Stærk elmotor. Lang rækkevidde. Høj sikkerhed.
Stort og tungt. Ikke mange smarte funktioner. Dyrt.
Læs hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blevet til et væld af indhold til magasiner, dagblade og webmedier indenfor kultur, livsstil og tech. De seneste mange år har Rasmus fungeret som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC’er og smartphones til elbiler, Smart Home og lydudstyr.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen