Der er gået et år, siden vi sidst havde et løbehjul fra Wilfa forbi redaktionen. I juli 2023 testede vi E-Way E-6075FRS. Redaktøren var lidt blandet i sin bedømmelse.
Wilfa har lanceret et lettere, men også mere begrænset el-løbehjul: E-Way E-5045FS. Den nye model har smidt over 6 kilo i forhold til E-Way E-6075FRS. Sandsynligvis stammer en del af den reducerede vægt fra batteriet, for rækkevidden er skrumpet. Mere præcis fra 75 km (E-Way E-6075FRS) til 45 km (E-Way E-5045FS).
Ydelsen på de to modellers batteri er også sænket fra 600 til 500 W. E-Way E-5045FS kan presses op til at yde 1000W, men den effekt mærkede jeg ikke noget til.
De reducerede specifikationer kommer ikke E-Way E-5045FS til last. Tværtimod er det et yderst velkørende el-løbehjul (også trods sine smallere dæk) i forhold til testens to andre deltagere: Segway-Ninebot KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen.
Ud over at være nemt at dreje med (også i slukket tilstand), er accelerationen for E-Way E-5045FS rolig og behagelig. E-Way E-5045FS har også flere fine og praktiske detaljer. For eksempel støttebenets placering og krogen til bagage.
App’en er næsten eneste malurt i bægeret. Under testen faldt Bluetooth-forbindelsen til E-way Scooter ofte ud, men den er dog nem at genetablere. Du henter app’en via QR-koden i manualen. Tidligere var der forskellige apps til henholdsvis iOS og Android. Nu hedder app’en det samme, nemlig E-way Scooter.
Opladning og klargøring
Du samler E-Way E-5045FS med den medfølgende unbrakonøgle og de medfølgende skruer. Ledningen, som løber fra styret og ned til batteriet under fodstøtten, skal stoppes ind i styrestangen, før du kan montere styret med de fire skruer. Opgaven er lettere bøvlet, da ledningen er stiv og fylder en del.
Ladeporten sidder oppe foran styret. Det lille gummidæksel foran porten virker ærlig talt billigt i materialet, og jeg tænker, at det går i stykker efter noget tid. Porten sidder halvt inde under styret, men fortil, så en blottet ladeport vil blive udsat for støv, skidt og fugt.
På Segway-Ninebot KickScooter F2D er gummidækslet bedre integreret med stellet og porten, som sidder i læ bag styrestangen. Jeg vil mene, den placering skærmer ladeporten bedre.
Opladningen tager 7 timer, så der er rigeligt tid til at studere manualen og app’en. Wilfa oplyser for eksempel i E-way Scooter, at det i Norge for ejere af el-løbehjul nu er påkrævet at være forsikret.
Fine og praktiske detaljer
Et el-løbehjul er i høj grad praktisk til kortere ture, som ofte foretages i byen. Storbyfolk bor mest i lejlighed fremfor huse. Bor du i hus og har mulighed for at oplade et el-løbehjul i en garage, et bryggers eller i en carport, så er det klart at foretrække fremfor et transport-cirkus via elevator og/eller mange trapper.
E-Way E-5045FS var dog testens mest medgørlige deltager målt ud fra vægten (15,3 kg). Det har også testens korteste styr (46 cm), hvilket gør løbehjulet kompakt at flytte med og transportere. Styret banker ikke så nemt ind i døre og karme.
Jeg fandt også ud af, hvor meget designet betyder i praksis. E-Way E-5045FS har nemlig testens bedste støtteben. Det sidder nær baghjulet og stikker en anelse ud, så det er nemt at komme til med spidsen af skoen. Mindst 4 gange skal jeg bruge støttebenet. Blandt andet når jeg låser hoveddøren og skal åbne elevatordøren. Jeg har kun to hænder.
Ligesom KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kan E-Way E-5045FS klappes sammen. E-Way og Xiaomi har testens smidigste låse. Låsen på KickScooter F2D kræver fingre af stål for at åbne og låse.
Du slipper ikke for øvelsen med at klappe løbehjulet sammen, hvis du for eksempel skal op eller ned ad trapper. Her er støttebenet også uundværligt, da det holder løbehjulet i ro, mens du folder det sammen.
En anden detalje hos E-Way E-5045FS er den solide krog på styrepinden til for eksempel ophængning af hjelmen (lovpligtig i Danmark).
Digital lås og sikkerhed
Som rosinen i pølseenden har E-5045FS en halv-ring smedet på styrepinden til brug for en kædelås. Du kan på ganske analog vis låse el-løbehjulet med en fysisk lås, når du går fra det.
Ellers kan du låse løbehjulet inde i app’en. Det gør du fra app’ens forside. Når E-Way er låst, bliver hjulene blokeret. Løbehjulet udstøder også en pibelyd, hvis du prøver at køre med det i låst tilstand. Om det er nok til at holde tyve på afstand, er ikke til at sige.
Med E-Way E-5045FS sikkert nede på gaden, begyndte selve køre-testen.
Manøvrering og fartindstillinger
Storbyens cykelstier kan minde om en jungle. Kør eller smut af banen. Derfor tog jeg ud i naturen for at lære E-Way E-5045FS bedre at kende. Turen blev kombineret med en rejse med det offentlige, nemlig metroen.
På vej i metroen sejlede E-Way E-5045FS lidt frem og tilbage alt efter togets acceleration. Her ville en vippelås på et eller begge hjul gøre underværker. Låsetypen anvendes for eksempel på rollatorer og barnevogne.
Et løbehjul kan være tungt at manøvrere med, for eksempel i en metro-kupé. Heldigvis er forhjulet smidigt, så E-Way E-5045FS er nem at styre og placere (også i slukket tilstand).
På lige cykelstier viser E-Way E-5045FS sit værd. Farten indstilles i styrets display eller i app’en. Accelerationen, som reguleres med styrets speeder, kræver tilvænning. E-5045FS har fire modi eller gear: Eco for at spare på batteriet (hvilket sænker ydelsen), gå-tempo (6 km/t), standarden 15 km/t og de maksimalt lovlige 20 km/t.
E-Way E-5045FS laver ikke et ”hop” ved acceleration, som KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har tendens til. Motoren i forhjulet giver et roligere træk. Effekten er efter min mening mere behagelig og nemmere at styre.
På papiret har løbehjulet frontaffjedring for mere komfortabel kørsel. Det mærkede jeg ikke meget til. Brosten, kvægriste og grusveje rystede kroppen. Affjedringen er dog bedre end hos KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro.
Bremser og fartpilot
Tilbage i storbyjunglen fik E-Way E-5045FS lov at prøve kræfter med en af Københavns ultimative højder: Valby Bakke. Samlet er stigningen 16 højdemeter, og gennemsnits-stigningen er på omkring 4,5 procent. Det burde ikke give problemer for et el-løbehjul, der kan klare stigninger op til 25 procent.
E-Way E-5045FS tog turen op uden at pruste eller tabe fart. På vej ned lod jeg E-Way trille, som det ville. E-Way E-5045FS holdt samme fart på vej nedad uden at løbe løbsk.
Den automatiske fartdæmpning er lige så smart som fartpiloten. Holder du samme fart i 3-5 sekunder, aktiveres piloten. Slip trykket på speederen, og E-Way triller automatisk videre i samme hastighed. Fartpiloten skal dog kun bruges på flad vej.
Jeg tog en anden bakke nær ved og lod igen løbehjulet strække ud på vej ned. Her fik jeg en overraskelse. I stedet for at holde samme fart på vej ned, slog fartbegrænsningen fra. Speedometeret viste 21,5 km/t, inden jeg anvendte håndbremsen.
Wilfa skriver på sin hjemmeside, at deres løbehjul har en hastighed på 20 km/t + 10 procent. Nedstigningen aktiverede åbenbart de ekstra 2 km/t. Godt politiet ikke lige var til stede og udførte færdselskontrol.
Konklusion
Trods lavere specifikationer og smallere dæk leverer E-Way E-5045FS gruppetestens bedste, mest stabile kørsel. El-løbehjulet kører jævnt og behageligt. E-Way E-5045FS har flere gode detaljer. Blandt andet et kort styr (smart under transport) og et støtteben, der sidder lidt bagude, hvor du naturligt kan nå det med spidsen af foden.
App’ens design og mulige indstillinger, for eksempel i forhold til sikkerhed, er knap så gennemført. Jeg gætter på, at hverken hyletone eller træge hjul vil afholde en tyv fra at stikke af med løbehjulet. I stedet har E-Way E-5045FS en halv-ring smedet på styrepinden, som kan bruges til en kædelås.
Med E-Way E-5045FS får du et gedigent løbehjul, som er nemt at betjene og uden nykker, når det først slippes løs i trafikken.
Også i denne test:
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Tung designperle med fordele og ulemper
Segway-Ninebot viser vejen, hvis du vil have effektiv batterikraft under fødderne. Det gode og solide design sættes dog på prøve, når KickScooter F2 D får lov at strække ud.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Hurtigløber med kraft under fødderne
Xiaomis el-løbehjul ligger stabilt på vejen, indtil du piller ved speederen. Batteriet har bastante kræfter, og det kan mærkes. Ikke altid for det gode.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer