Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: E-Way E-5045FS

Letvægter tager teten

E-Ways el-løbehjul vinder næppe designpriser, men er fuld af gode ideer og kører som en drøm. Nogle gange hurtigere end politiet tillader.

Skrevet af / 19/06/2024 - 08:49
E-Way E-5045FS
Natasja Broström

Der er gået et år, siden vi sidst havde et løbehjul fra Wilfa forbi redaktionen. I juli 2023 testede vi E-Way E-6075FRS. Redaktøren var lidt blandet i sin bedømmelse.

Wilfa har lanceret et lettere, men også mere begrænset el-løbehjul: E-Way E-5045FS. Den nye model har smidt over 6 kilo i forhold til E-Way E-6075FRS. Sandsynligvis stammer en del af den reducerede vægt fra batteriet, for rækkevidden er skrumpet. Mere præcis fra 75 km (E-Way E-6075FRS) til 45 km (E-Way E-5045FS).

Ydelsen på de to modellers batteri er også sænket fra 600 til 500 W. E-Way E-5045FS kan presses op til at yde 1000W, men den effekt mærkede jeg ikke noget til.

De reducerede specifikationer kommer ikke E-Way E-5045FS til last. Tværtimod er det et yderst velkørende el-løbehjul (også trods sine smallere dæk) i forhold til testens to andre deltagere: Segway-Ninebot KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen.

Støttebenet på E-Way E-5045FS sidder lidt længere tilbage end på andre løbehjul. Det stikker lidt ud og er nemt at få fat i med foden. (Foto: Natasja Broström)

Ud over at være nemt at dreje med (også i slukket tilstand), er accelerationen for E-Way E-5045FS rolig og behagelig. E-Way E-5045FS har også flere fine og praktiske detaljer. For eksempel støttebenets placering og krogen til bagage.

App’en er næsten eneste malurt i bægeret. Under testen faldt Bluetooth-forbindelsen til E-way Scooter ofte ud, men den er dog nem at genetablere. Du henter app’en via QR-koden i manualen. Tidligere var der forskellige apps til henholdsvis iOS og Android. Nu hedder app’en det samme, nemlig E-way Scooter.

Opladning og klargøring

Du samler E-Way E-5045FS med den medfølgende unbrakonøgle og de medfølgende skruer. Ledningen, som løber fra styret og ned til batteriet under fodstøtten, skal stoppes ind i styrestangen, før du kan montere styret med de fire skruer. Opgaven er lettere bøvlet, da ledningen er stiv og fylder en del.

Læs også Feriesikret hjem Sikkerhedskameraer, der rent faktisk viser dig, hvad der sker i hjemmet, og takket være Apple Homekit uden unødige månedlige omkostninger.

Ladeporten sidder oppe foran styret. Det lille gummidæksel foran porten virker ærlig talt billigt i materialet, og jeg tænker, at det går i stykker efter noget tid. Porten sidder halvt inde under styret, men fortil, så en blottet ladeport vil blive udsat for støv, skidt og fugt.

På Segway-Ninebot KickScooter F2D er gummidækslet bedre integreret med stellet og porten, som sidder i læ bag styrestangen. Jeg vil mene, den placering skærmer ladeporten bedre.

Dækslet til ladeporten virker billigt og spinkelt. Plastikdækslet sidder foran under styret. Går det i stykker, er porten blottet og modtagelig for snavs. (Foto: Natasja Broström)

Opladningen tager 7 timer, så der er rigeligt tid til at studere manualen og app’en. Wilfa oplyser for eksempel i E-way Scooter, at det i Norge for ejere af el-løbehjul nu er påkrævet at være forsikret.

Fine og praktiske detaljer

Et el-løbehjul er i høj grad praktisk til kortere ture, som ofte foretages i byen. Storbyfolk bor mest i lejlighed fremfor huse. Bor du i hus og har mulighed for at oplade et el-løbehjul i en garage, et bryggers eller i en carport, så er det klart at foretrække fremfor et transport-cirkus via elevator og/eller mange trapper.

E-Way E-5045FS var dog testens mest medgørlige deltager målt ud fra vægten (15,3 kg). Det har også testens korteste styr (46 cm), hvilket gør løbehjulet kompakt at flytte med og transportere. Styret banker ikke så nemt ind i døre og karme.

Jeg fandt også ud af, hvor meget designet betyder i praksis. E-Way E-5045FS har nemlig testens bedste støtteben. Det sidder nær baghjulet og stikker en anelse ud, så det er nemt at komme til med spidsen af skoen. Mindst 4 gange skal jeg bruge støttebenet. Blandt andet når jeg låser hoveddøren og skal åbne elevatordøren. Jeg har kun to hænder.

Ligesom KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kan E-Way E-5045FS klappes sammen. E-Way og Xiaomi har testens smidigste låse. Låsen på KickScooter F2D kræver fingre af stål for at åbne og låse.

Du slipper ikke for øvelsen med at klappe løbehjulet sammen, hvis du for eksempel skal op eller ned ad trapper. Her er støttebenet også uundværligt, da det holder løbehjulet i ro, mens du folder det sammen.

Den fysiske lås på E-Way E-5045FS er næsten lige så nem at have med at gøre som låsen på Xiaomis Electric Scooter 4 Pro. (Foto: Natasja Broström)

En anden detalje hos E-Way E-5045FS er den solide krog på styrepinden til for eksempel ophængning af hjelmen (lovpligtig i Danmark).

Digital lås og sikkerhed

Som rosinen i pølseenden har E-5045FS en halv-ring smedet på styrepinden til brug for en kædelås. Du kan på ganske analog vis låse el-løbehjulet med en fysisk lås, når du går fra det.

Ellers kan du låse løbehjulet inde i app’en. Det gør du fra app’ens forside. Når E-Way er låst, bliver hjulene blokeret. Løbehjulet udstøder også en pibelyd, hvis du prøver at køre med det i låst tilstand. Om det er nok til at holde tyve på afstand, er ikke til at sige.

Med E-Way E-5045FS sikkert nede på gaden, begyndte selve køre-testen.

Manøvrering og fartindstillinger

Storbyens cykelstier kan minde om en jungle. Kør eller smut af banen. Derfor tog jeg ud i naturen for at lære E-Way E-5045FS bedre at kende. Turen blev kombineret med en rejse med det offentlige, nemlig metroen.

App’en til E-Way E-5045FS er yderst enkel i design og indhold. Du kan blandt andet indstille digital lås, fartpilot, bremsekraft og antal km/t, inden motoren skal sætte ind. (Foto: iOS)

På vej i metroen sejlede E-Way E-5045FS lidt frem og tilbage alt efter togets acceleration. Her ville en vippelås på et eller begge hjul gøre underværker. Låsetypen anvendes for eksempel på rollatorer og barnevogne.

Et løbehjul kan være tungt at manøvrere med, for eksempel i en metro-kupé. Heldigvis er forhjulet smidigt, så E-Way E-5045FS er nem at styre og placere (også i slukket tilstand).

På lige cykelstier viser E-Way E-5045FS sit værd. Farten indstilles i styrets display eller i app’en. Accelerationen, som reguleres med styrets speeder, kræver tilvænning. E-5045FS har fire modi eller gear: Eco for at spare på batteriet (hvilket sænker ydelsen), gå-tempo (6 km/t), standarden 15 km/t og de maksimalt lovlige 20 km/t.

E-Way E-5045FS leverede testens mest behagelige køreture. Acceleration, støddæmper og generel manøvrering fungerede næsten fejlfrit. (Foto: Natasja Broström)

E-Way E-5045FS laver ikke et ”hop” ved acceleration, som KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har tendens til. Motoren i forhjulet giver et roligere træk. Effekten er efter min mening mere behagelig og nemmere at styre.

På papiret har løbehjulet frontaffjedring for mere komfortabel kørsel. Det mærkede jeg ikke meget til. Brosten, kvægriste og grusveje rystede kroppen. Affjedringen er dog bedre end hos KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro.

Bremser og fartpilot

Tilbage i storbyjunglen fik E-Way E-5045FS lov at prøve kræfter med en af Københavns ultimative højder: Valby Bakke. Samlet er stigningen 16 højdemeter, og gennemsnits-stigningen er på omkring 4,5 procent. Det burde ikke give problemer for et el-løbehjul, der kan klare stigninger op til 25 procent.

E-Way E-5045FS tog turen op uden at pruste eller tabe fart. På vej ned lod jeg E-Way trille, som det ville. E-Way E-5045FS holdt samme fart på vej nedad uden at løbe løbsk.

Læs også Få et stribet lyssværd i dagligstuen Gulvlampen Philips Hue Signe Gradient er det sjoveste og mest alsidige Hue-produkt, vi hidtil har testet.

Den automatiske fartdæmpning er lige så smart som fartpiloten. Holder du samme fart i 3-5 sekunder, aktiveres piloten. Slip trykket på speederen, og E-Way triller automatisk videre i samme hastighed. Fartpiloten skal dog kun bruges på flad vej.

Jeg tog en anden bakke nær ved og lod igen løbehjulet strække ud på vej ned. Her fik jeg en overraskelse. I stedet for at holde samme fart på vej ned, slog fartbegrænsningen fra. Speedometeret viste 21,5 km/t, inden jeg anvendte håndbremsen.

Wilfa skriver på sin hjemmeside, at deres løbehjul har en hastighed på 20 km/t + 10 procent. Nedstigningen aktiverede åbenbart de ekstra 2 km/t. Godt politiet ikke lige var til stede og udførte færdselskontrol.

Konklusion

Trods lavere specifikationer og smallere dæk leverer E-Way E-5045FS gruppetestens bedste, mest stabile kørsel. El-løbehjulet kører jævnt og behageligt. E-Way E-5045FS har flere gode detaljer. Blandt andet et kort styr (smart under transport) og et støtteben, der sidder lidt bagude, hvor du naturligt kan nå det med spidsen af foden.

Tænd/sluk-knappen på speederen (th.) skulle ofte presses i bund for at reagere. Det store display kan være svært at aflæse i dagslys og tager nok nemt mod slag og ridser. (Foto: Natasja Broström)

App’ens design og mulige indstillinger, for eksempel i forhold til sikkerhed, er knap så gennemført. Jeg gætter på, at hverken hyletone eller træge hjul vil afholde en tyv fra at stikke af med løbehjulet. I stedet har E-Way E-5045FS en halv-ring smedet på styrepinden, som kan bruges til en kædelås.

Med E-Way E-5045FS får du et gedigent løbehjul, som er nemt at betjene og uden nykker, når det først slippes løs i trafikken.

Karakter
E-Way E-5045FS
Premium

Home mener

Krog til taske m.m. Ring på stellet til kædelås. Let at dreje med og styre i fart og slukket tilstand. Frontaffjedring. App mister Bluetooth-forbindelsen. Irriterende blød tænd/sluk-knap. Stort display, som kan få slagskader.

Også i denne test:

3 el-løbehjul

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designperle med fordele og ulemper

Segway-Ninebot viser vejen, hvis du vil have effektiv batterikraft under fødderne. Det gode og solide design sættes dog på prøve, når KickScooter F2 D får lov at strække ud.

Behagelig bred fodstøtte. Solidt design og fin, beskyttet placering af opladeport. Logisk betjening i displayet.
Tung at manøvrere med. Irriterende lås, når løbehjulet skal foldes ud eller klappes sammen. Støtteben kan være svært at slå ud.
Læs hele testen

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Hurtigløber med kraft under fødderne

Xiaomis el-løbehjul ligger stabilt på vejen, indtil du piller ved speederen. Batteriet har bastante kræfter, og det kan mærkes. Ikke altid for det gode.

Solidt design. Stabil vægt på vejen og kommer nemt op i fart. Nem lås af stangen. Lyd ved blinklys.
Ujævn acceleration, specielt i ”sports”-modus. Billige designdetaljer. Bredt håndtag, som gør enheden besværlig at flytte med, især i sammenklappet tilstand.
Læs hele testen

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home

LB+

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede

LB+ Home

Fuld adgang til alt indhold på L&B Home

29,- / for 30 dage
87,- / mnd
50,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Scroll to Top