TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Hurtigløber med kraft under fødderne

Xiaomis el-løbehjul ligger stabilt på vejen, indtil du piller ved speederen. Batteriet har bastante kræfter, og det kan mærkes. Ikke altid for det gode.

Af / 19/06/2024 - 08:48
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Home mener

  • Solidt design. Stabil vægt på vejen og kommer nemt op i fart. Nem lås af stangen. Lyd ved blinklys.
  • Ujævn acceleration, specielt i ”sports”-modus. Billige designdetaljer. Bredt håndtag, som gør enheden besværlig at flytte med, især i sammenklappet tilstand.

Der skal armkræfter til, når du pakker Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen ud af kassen. Vi taler om et el-løbehjul på 19 kilo. Det er et år siden vi sidst havde et el-løbehjul fra Xiaomi forbi redaktionen. I mellemtiden er der sket en del med hensyn til pris, vægt og ydelse.

I 2023 tog vi testturene på Xiaomi Electric Scooter 3. Vægten lå dengang på 13,2 kilo, og batteriets ydelse var på 300 W. Electric Scooter 3 var så velkørende, at el-løbehjulet vandt prisen som årets bedste i sin test-kategori.

Xiaomi natur opstilling
Testens tungeste deltager (19 kg) tog de lange bakker (over 300 meter) uden at tabe pusten. Fremdrift og farten vist på speedometer var helt stabilt. (Foto: Natasja Broström)

Med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen er der skruet op for ambitionerne. Endelsen ”pro” skal tages seriøst. El-løbehjulet er ikke blot til lidt weekend-kørsel i ny og næ. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er et professionelt transportmiddel med høj ydelse. Nogle gange lidt for meget af det gode.

Løbehjulet samles ved at stoppe ledningen, som går mellem styret og batteriet, ind i den hule styrestang. Derefter monteres og fæstes styret med fire medfølgende unbrakoskruer. Allerede her mærkes vægten. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro står stabilt på sit støtteben, men svajer det, må du lægge kræfterne i for at rette det op.

Læs også Smarte dørklokker med batterier Pakkepost, uventede gæster eller potentielle indbrudstyve. Den smarte dørklokke spotter dem alle.

Udover øget vægt i forhold til Electric Scooter 3 har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro også fået godt med motorkraft. Hele 1000 W ligger gemt i batteriet under fodstøtten. Det kraftige batteri skal vise sig både at være en fordel og en ulempe.

Annonce

App og elektronisk lås

App’en Mi Home hentes via QR-koden på klistermærket, som sidder på styrestangen. Lidt løjerligt at placere koden der, hvis du på et senere tidspunkt får behov for at geninstallere app’en. Måske vil du gerne fjerne det noget farverige klistermærke. Med tiden kan det også blive slidt og svært at aflæse.

Xiaomi app
Displayet (tv.) har ret mange ikoner. I appen kan du låse Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Blandt andet vil din smartphone vibrere ved muligt tyveri. (Foto: Xiaomi og iOS)

I app’en indstiller du blandt andet lyset i lygterne. De kan aktiveres til at lyse fortil og bagtil eller sættes til at tænde automatisk efter lysforholdene. Du tænder og slukker manuelt ved hjælp af den fysiske tænd/sluk-knap, som sidder under displayet midt på styret.

Knappen er for øvrigt testens bedste. Modsat den bløde knap på E-Way E-5045FS er tænd/sluk-knappen hos Xiaomi stram, fast og reagerer prompte, når du trykker på den.

I app’en vælger du syv cifre som kode til at låse el-løbehjulet. Du skal indtaste dem, hver gang du åbner app’en. Er koden ikke indtastet i app’en, vil hjulene være låst, og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro udstøder en bip-lyd. App, el-løbehjul og kode er forbundet på en smart måde. Vil nogen stikke af med dit løbehjul, vibrerer din smartphone.

Display og transport

Displayet viser speedometer, batteristatus og valgt modus (gå-tempo, 6 km/t, ”D” for standard-farten på 15 km/t og ”S” for sport, 20 km/t). Opstår der en fejl, viser displayet et rødt skruenøgle-ikon. I det hele taget er displayet fyldt med ikoner, og det noget rodet at se på.

Xiaomi blinklys
Blinklysene er testens klareste, men ikke just pæneste. Håndtagene ligner noget på en rollator. (Foto: Natasja Broström)

Det smalle display gør det nemt at trække afsted med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Du kan nøjes med at bruge én hånd til at holde midt på styret og dermed om displayet. Du løsner låsen foran på styrestangen, så du kan klappe løbehjulet sammen. Låsen er medgørlig og kræver ikke mange fingerkræfter.

Vægten fik mig til at fravælge en transporttest af Xiaomi Electric Scooter 4 Pro med det offentlige (metroen). Stangen er for stor til, at jeg får et ordentligt greb om den. Det ville dermed blive alt for usikkert at slæbe 19 kilo op og ned ad trapper i Københavns metro.

I stedet kørte jeg mod det bakkede område kaldet Bellahøj, nordvest for København. Den samlede stigning er 11 højdemeter med et gennemsnit på cirka 2 procent. Bakkerne var intet problem for et løbehjul, der kan klare 22 procent, men det blev vægten.

Blinklys og udstyr

På vejen mod Bellahøj skulle jeg passere en togstation via en gennemgang med trapper. Mange trapper har en metalslidske beregnet til cykler. Her blev Xiaomis 19 kilo et ret tungtvejende problem.

Xiaomi display lys
Det smalle, solide display gør det muligt at trække afsted med Xiaomi ved hjælp af én hånd. (Foto: Natasja Broström)

Vil du trække el-løbehjulet op ad sådan en sliske, kan du godt tro om igen. Styrestangen på et el-løbehjul skråner let bagud. Lægger du din vægt ind mod styret, slipper baghjulet og dermed bagenden slidskens rille. Jeg klappede i stedet løbehjulet sammen og asede op og ned ad trapperne med det.

Læs også 26 svedige sommer-gadgets Farvelæg sommeren med billeder og musik og med smarte, praktiske gadgets, der gør selv regnvejrsdage til en fest!

Vægten er dog intet problem, når først Electric Scooter 4 Pro slippes løs på vejen. Du skal ikke køre mange kilometer, før el-løbehjulet viser sit værd. Electric Scooter 4 Pro elsker at strække ud. Jeg skiftede fra standard-farten på 15 km/t til 20 km/t, og løbehjulet satte for alvor trækkraft på. Især under accelerationen.

På længere stræk, for eksempel op ad en lang bakke, ligger Xiaomi Electric Scooter 4 Pro stabilt på vejen. Vægten er fornuftigt fordelt med et lavt tyngdepunkt, og løbehjulet holder jævn fart (ifølge speedometeret). Det taber heller ikke fremdrift, men kører helt upåvirket af for eksempel en stigning.

Xiaomi knap blinklys
Knappen til blinklyset sidder lidt for langt inde under styret til, at det altid er nemt at ramme. (Foto: Natasja Broström)

Ligesom gruppetestens anden deltager Ninebot KickScooter F2 D har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro blinklys i styrets håndtag. Du aktiverer dem med en lille, oval knap under ringeklokken. De var ikke altid villige til at tænde og slukke.

Modsat KickScooter F2 D skal du aktivere bip-lyden, når blinklysene er aktive inde i app’en. Normalt vil jeg være irriteret over den type lyd, men når du står på et løbehjul i fart, er det meget praktisk. Du skal ikke fjerne blikket fra vejen for visuelt at tjekke, om blinklyset er slået til eller fra.

Personlig er jeg ikke begejstret for håndtagene på Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. De er grå og institutionsagtige at se på. Vi har før sammenlignet lignende håndtag med dem, man kan finde på en rollator. Blinklysene er dog store og synlige, og det er vel det vigtigste.

Acceleration og bremser

På lige, asfalteret vej er Xiaomi Electric Scooter 4 Pro gruppetestens stærkeste deltager, når det drejer sig om jævn ydelse i fart. Jeg tog derfor også el-løbehjulet med en tur på grus. Her er underlaget mere ujævnt, og dækkene kan nemmere slippe.

Xiaomi ladeport detalje
Ladeportens røde dæksel stikker ud, fordi det ikke ordentligt integreret i stellet. Dækslet kan nemt få skader. (Foto: Natasja Broström)

Turen på stierne om Damhussøen i det vestlige København foregik på en solskinsdag. Altså var underlaget godt tørt. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro skred ikke ud, hvis jeg for eksempel skulle dreje. Jeg gætter, at det beroligede de gående, cyklister og folk med hunde, som jeg delte strækningen med.

Desværre var det også på grus, at jeg fik det største besvær med accelerationen. Styrets speeder arbejder ikke jævnt, men giver nogle ubehagelige ”ryk”, hvilket får Xiaomi Electric Scooter 4 Pro til at springe fremad på det løse grus-underlag.

Xiaomi laas detalje
Vel nok gruppetestens nemmeste lås. Xiaomis lås skal løsnes med et kugleleje, men det virker efter hensigten. (Foto: Natasja Broström)

Oplevelsen minder om den, jeg har med Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med et 1000 W batteri under fødderne er fornemmelsen bare stærkere og mere ubehagelig. Måske en tungere person end mig (cirka 58 kg) får en anden oplevelse.

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har dobbelte bremser (forhjul og baghjul), så el-løbehjulet vil næppe stikke af. Modsat acceleration bremser Xiaomi uden ryk eller udskridning. Men at bremse behageligt er næppe hele formålet med et el-løbehjul. Det lægger bogstaveligt talt en dæmper på køreglæden.

Konklusion

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er testens stærkeste deltager, når vi taler om rå motorkraft. På lange, lige stræk giver el-løbehjulet en virkelig god køreoplevelse. Det kører jævnt og slipper heller ikke underlaget så nemt, uanset om du kører på grus eller glat asfalt.

Xiaomi lake opstilling
På grus kan Xiaomi Electric Scooter 4 Pro give nogle ryk og kortvarigt miste vejgrebet. Ærgerligt, da det ellers kører godt. (Foto: Natasja Broström)

Desværre har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro samme ”ryk” i speederen som Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med 1000 W under fødderne kan det svække køreglæden, når el-løbehjulet gør et hop fremad.

Måske er det en tilvænningssag, eller måske skal speederen lige ”køres til”. En person med større vægt end mig, vil måske heller ikke have samme oplevelse.

Karakter
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Premium

Også i denne test:

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designperle med fordele og ulemper

Segway-Ninebot viser vejen, hvis du vil have effektiv batterikraft under fødderne. Det gode og solide design sættes dog på prøve, når KickScooter F2 D får lov at strække ud.

Behagelig bred fodstøtte. Solidt design og fin, beskyttet placering af opladeport. Logisk betjening i displayet.
Tung at manøvrere med. Irriterende lås, når løbehjulet skal foldes ud eller klappes sammen. Støtteben kan være svært at slå ud.
Læs hele testen

E-Way E-5045FS

Letvægter tager teten

E-Ways el-løbehjul vinder næppe designpriser, men er fuld af gode ideer og kører som en drøm. Nogle gange hurtigere end politiet tillader.

Krog til taske m.m. Ring på stellet til kædelås. Let at dreje med og styre i fart og slukket tilstand. Frontaffjedring.
App mister Bluetooth-forbindelsen. Irriterende blød tænd/sluk-knap. Stort display, som kan få slagskader.
Læs hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971): Journalist på L&B Home. Natasja begyndte på Politikens IT-tillæg i 1990’erne. Herfra gik turen via fagblade, magasiner og aviser, hvor Natasja skrev om blandt andet it og nørdkultur. Fra 2002 har Natasja været på Datatid Techlife, siden IT-journalist inden for smart living og brevkasseredaktør på Alt om Data.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen