Der skal armkræfter til, når du pakker Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen ud af kassen. Vi taler om et el-løbehjul på 19 kilo. Det er et år siden vi sidst havde et el-løbehjul fra Xiaomi forbi redaktionen. I mellemtiden er der sket en del med hensyn til pris, vægt og ydelse.
I 2023 tog vi testturene på Xiaomi Electric Scooter 3. Vægten lå dengang på 13,2 kilo, og batteriets ydelse var på 300 W. Electric Scooter 3 var så velkørende, at el-løbehjulet vandt prisen som årets bedste i sin test-kategori.
Med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen er der skruet op for ambitionerne. Endelsen ”pro” skal tages seriøst. El-løbehjulet er ikke blot til lidt weekend-kørsel i ny og næ. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er et professionelt transportmiddel med høj ydelse. Nogle gange lidt for meget af det gode.
Løbehjulet samles ved at stoppe ledningen, som går mellem styret og batteriet, ind i den hule styrestang. Derefter monteres og fæstes styret med fire medfølgende unbrakoskruer. Allerede her mærkes vægten. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro står stabilt på sit støtteben, men svajer det, må du lægge kræfterne i for at rette det op.
Udover øget vægt i forhold til Electric Scooter 3 har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro også fået godt med motorkraft. Hele 1000 W ligger gemt i batteriet under fodstøtten. Det kraftige batteri skal vise sig både at være en fordel og en ulempe.
App og elektronisk lås
App’en Mi Home hentes via QR-koden på klistermærket, som sidder på styrestangen. Lidt løjerligt at placere koden der, hvis du på et senere tidspunkt får behov for at geninstallere app’en. Måske vil du gerne fjerne det noget farverige klistermærke. Med tiden kan det også blive slidt og svært at aflæse.
I app’en indstiller du blandt andet lyset i lygterne. De kan aktiveres til at lyse fortil og bagtil eller sættes til at tænde automatisk efter lysforholdene. Du tænder og slukker manuelt ved hjælp af den fysiske tænd/sluk-knap, som sidder under displayet midt på styret.
Knappen er for øvrigt testens bedste. Modsat den bløde knap på E-Way E-5045FS er tænd/sluk-knappen hos Xiaomi stram, fast og reagerer prompte, når du trykker på den.
I app’en vælger du syv cifre som kode til at låse el-løbehjulet. Du skal indtaste dem, hver gang du åbner app’en. Er koden ikke indtastet i app’en, vil hjulene være låst, og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro udstøder en bip-lyd. App, el-løbehjul og kode er forbundet på en smart måde. Vil nogen stikke af med dit løbehjul, vibrerer din smartphone.
Display og transport
Displayet viser speedometer, batteristatus og valgt modus (gå-tempo, 6 km/t, ”D” for standard-farten på 15 km/t og ”S” for sport, 20 km/t). Opstår der en fejl, viser displayet et rødt skruenøgle-ikon. I det hele taget er displayet fyldt med ikoner, og det noget rodet at se på.
Det smalle display gør det nemt at trække afsted med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Du kan nøjes med at bruge én hånd til at holde midt på styret og dermed om displayet. Du løsner låsen foran på styrestangen, så du kan klappe løbehjulet sammen. Låsen er medgørlig og kræver ikke mange fingerkræfter.
Vægten fik mig til at fravælge en transporttest af Xiaomi Electric Scooter 4 Pro med det offentlige (metroen). Stangen er for stor til, at jeg får et ordentligt greb om den. Det ville dermed blive alt for usikkert at slæbe 19 kilo op og ned ad trapper i Københavns metro.
I stedet kørte jeg mod det bakkede område kaldet Bellahøj, nordvest for København. Den samlede stigning er 11 højdemeter med et gennemsnit på cirka 2 procent. Bakkerne var intet problem for et løbehjul, der kan klare 22 procent, men det blev vægten.
Blinklys og udstyr
På vejen mod Bellahøj skulle jeg passere en togstation via en gennemgang med trapper. Mange trapper har en metalslidske beregnet til cykler. Her blev Xiaomis 19 kilo et ret tungtvejende problem.
Vil du trække el-løbehjulet op ad sådan en sliske, kan du godt tro om igen. Styrestangen på et el-løbehjul skråner let bagud. Lægger du din vægt ind mod styret, slipper baghjulet og dermed bagenden slidskens rille. Jeg klappede i stedet løbehjulet sammen og asede op og ned ad trapperne med det.
Vægten er dog intet problem, når først Electric Scooter 4 Pro slippes løs på vejen. Du skal ikke køre mange kilometer, før el-løbehjulet viser sit værd. Electric Scooter 4 Pro elsker at strække ud. Jeg skiftede fra standard-farten på 15 km/t til 20 km/t, og løbehjulet satte for alvor trækkraft på. Især under accelerationen.
På længere stræk, for eksempel op ad en lang bakke, ligger Xiaomi Electric Scooter 4 Pro stabilt på vejen. Vægten er fornuftigt fordelt med et lavt tyngdepunkt, og løbehjulet holder jævn fart (ifølge speedometeret). Det taber heller ikke fremdrift, men kører helt upåvirket af for eksempel en stigning.
Ligesom gruppetestens anden deltager Ninebot KickScooter F2 D har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro blinklys i styrets håndtag. Du aktiverer dem med en lille, oval knap under ringeklokken. De var ikke altid villige til at tænde og slukke.
Modsat KickScooter F2 D skal du aktivere bip-lyden, når blinklysene er aktive inde i app’en. Normalt vil jeg være irriteret over den type lyd, men når du står på et løbehjul i fart, er det meget praktisk. Du skal ikke fjerne blikket fra vejen for visuelt at tjekke, om blinklyset er slået til eller fra.
Personlig er jeg ikke begejstret for håndtagene på Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. De er grå og institutionsagtige at se på. Vi har før sammenlignet lignende håndtag med dem, man kan finde på en rollator. Blinklysene er dog store og synlige, og det er vel det vigtigste.
Acceleration og bremser
På lige, asfalteret vej er Xiaomi Electric Scooter 4 Pro gruppetestens stærkeste deltager, når det drejer sig om jævn ydelse i fart. Jeg tog derfor også el-løbehjulet med en tur på grus. Her er underlaget mere ujævnt, og dækkene kan nemmere slippe.
Turen på stierne om Damhussøen i det vestlige København foregik på en solskinsdag. Altså var underlaget godt tørt. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro skred ikke ud, hvis jeg for eksempel skulle dreje. Jeg gætter, at det beroligede de gående, cyklister og folk med hunde, som jeg delte strækningen med.
Desværre var det også på grus, at jeg fik det største besvær med accelerationen. Styrets speeder arbejder ikke jævnt, men giver nogle ubehagelige ”ryk”, hvilket får Xiaomi Electric Scooter 4 Pro til at springe fremad på det løse grus-underlag.
Oplevelsen minder om den, jeg har med Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med et 1000 W batteri under fødderne er fornemmelsen bare stærkere og mere ubehagelig. Måske en tungere person end mig (cirka 58 kg) får en anden oplevelse.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har dobbelte bremser (forhjul og baghjul), så el-løbehjulet vil næppe stikke af. Modsat acceleration bremser Xiaomi uden ryk eller udskridning. Men at bremse behageligt er næppe hele formålet med et el-løbehjul. Det lægger bogstaveligt talt en dæmper på køreglæden.
Konklusion
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er testens stærkeste deltager, når vi taler om rå motorkraft. På lange, lige stræk giver el-løbehjulet en virkelig god køreoplevelse. Det kører jævnt og slipper heller ikke underlaget så nemt, uanset om du kører på grus eller glat asfalt.
Desværre har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro samme ”ryk” i speederen som Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med 1000 W under fødderne kan det svække køreglæden, når el-løbehjulet gør et hop fremad.
Måske er det en tilvænningssag, eller måske skal speederen lige ”køres til”. En person med større vægt end mig, vil måske heller ikke have samme oplevelse.
Også i denne test:
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Tung designperle med fordele og ulemper
Segway-Ninebot viser vejen, hvis du vil have effektiv batterikraft under fødderne. Det gode og solide design sættes dog på prøve, når KickScooter F2 D får lov at strække ud.
E-Way E-5045FS
Letvægter tager teten
E-Ways el-løbehjul vinder næppe designpriser, men er fuld af gode ideer og kører som en drøm. Nogle gange hurtigere end politiet tillader.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer