TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Gruppetest: 4 elcykler

Topsmarte tohjulere

Her tester vi fire elcykler, der er bygget fra bunden for at give dig optimal elektrisk fremdrift på cykelstien samt smidig digital betjening.

Af / 27/04/2023 - 09:37
4 elcykler

Man kan ikke altid have medvind på cykelstien. Eller hvad? Med en elmotor i din cykel nærmer du dig noget, der ligner evig medvind på cykelstien.

Den elektriske motorkraft betyder, at du knap nok skal træde i pedalerne for at komme fremad. Det gælder, uanset hvilken vej vinden blæser.

Læs også Tesla på to hjul Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elcykel-modeller fra en hollandsk virksomhed, som mener, at deres smarte og internetopkoblede cykler er fremtidens mobilitet.

Elektriske tohjulere på næste niveau

Hidtil har vi stillet os tilfreds med store skrumler, der vejede det samme som en knallert og stort set var umulige at mosle frem på cykelstien, hvis batteriet var løbet tør. Men ligesom elbilerne har udviklet sig fra kiksede køretøjer til designlækre og topsmarte skuder, er der sket ting og sager med elcyklerne, både når det gælder design, funktionalitet og betjening.

Alle fire cykler, vi tester her, er udviklet fra bunden som elcykler. Her er ingen gamle bedstemorcykler, som har fået smækket et batteri på bagagebæreren og en elmotor på kædetrækket. Motor og batteri er fuldt integreret i designet, i et enkelt tilfælde sågar bygget helt ind i stellet.

Det gør ikke bare cyklerne mere fikse. I flere tilfælde er vægten på niveau med almindelige cykler, og i design står de heller ikke tilbage for de ikke-elektrificerede artsfæller.

Annonce

Avancerede sensorer, automatiske trinløse gear og dynamisk justering af motorydelse giver samtidig en mere smidig og ubesværet køreoplevelse.

Betjeningen har desuden løftet sig til et niveau af teknologisk raffinement, der gør de tohjulede til naturlige ledsagere i vores digitale hverdag. De smarteste af dem kan låses op og betjenes med mobilen, har indbyggede alarmer og GPS-sporing.

Læs også Vild pris på varme, brede dæk! Harley-elcyklen er for så vidt lækker nok, men prisen er vanvittig.

En stor investering

Skridtet fra den analoge jernhest til en nymodens digitaliseret elcykel er således større end nogensinde. Og det er priserne så også. Der er ingen af cyklerne i testen, der koster under tyve tusind kroner. En enkelt koster endda det dobbelte.

Det er en stor investering, men pengene kan snildt være godt givet ud, Hvis evig medvind på cykelstien er det, der skal til for at få dig op på jernhesten frem for ind i bil, tog eller bus på dine ture rundt i byen eller til og fra jobbet, er udgiften hurtigt tjent hjem.

Coboc Kallio CMF Komfort

Kører fantastisk med og uden strøm

Selv når elmotoren ikke er tændt, er den stilrene letvægtscykel en drøm at køre på.

En forrygende cykel, ganske enkelt. At den samtidig har en velkørende elektrisk motor og en række avancerede funktioner bygget ind bag det stilrene letvægtsdesign, gør den kun endnu sejere.
Hundedyr.
Læs hele testen

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har et toplækkert design, kører smidigt og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser.

Smidig og responsiv køreoplevelse. Let og lækkert design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegration.
Styret kan ikke hæves. Dur ikke til meget uden din mobil.
Læs hele testen

Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uden larm og benzinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkørende og yderst enkel elcykel, der kører langt på batteriet og kræver et minimum af vedligeholdelse.

Ligger godt på vejen. Jævn og behagelig køreoplevelse. Dejligt enkel. Lang rækkevidde. Forholdsvis let.
Ingen smarte funktioner. Temmelig dyr.
Læs hele testen

Mate X

Bredhjulet elcykel med alt for meget fart på

En solid cruiser til de brede cykelstier, men ikke den mest raffinerede, når det gælder køreoplevelse, konstruktion eller smarte funktioner: Risikoen for at køre bundulovligt er desuden stor.

Ligger stabilt på vejen.
Den maksimale hastighed er langt over det tilladte. Motorydelsen er meget ujævn. De otte udvendige gear giver ikke meget mening og vil kræve vedligeholdelse. Cyklen er tung som en tank.
Læs hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blevet til et væld af indhold til magasiner, dagblade og webmedier indenfor kultur, livsstil og tech. De seneste mange år har Rasmus fungeret som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC’er og smartphones til elbiler, Smart Home og lydudstyr.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen