TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Gruppetest: 4 elcykler (2024)

Medvind på sommerens cykelstier

Elektriske cykler er blevet smukkere, smidigere og mere sofistikerede. Vi har testet fire elcykler og deres meget forskellige bud på batteridrevet køreglæde.

Af / 24/08/2024 - 14:12
4 elcykler (2024)

For blot få år siden lignede mange elcykler klodsede knallerter med et synligt batteri. De var ofte tunge og kantede at se på og betjene. Siden er der sket en del.

Nutidens elcykler har ikke pr. automatik smidt nogle kilo, for eksempel på grund af lettere batteri. Generelt er de eldrevne to-hjulere dog blevet mere strømlinede i designet og langt smartere end tidligere. Èn af deltagerne i denne test fortæller tilmed, via app, om lokale luft- og vejrforhold.

Priserne er fulgt med op og gør elcykler til en større økonomisk investering. Derfor har vi et bredt deltagerfelt, så forskellige prislejer, målgrupper og muligheder er repræsenteret. Blandt andet har vi testet en ”klassisk” elcykel og en rå designperle i minimalistisk design.

Cowboy cruiser ST app2
Cowboy Cruiser ST har testens største udvalg af features og funktioner i sin app. En del er ganske fornuftigt og brugbart, men meget af det er også noget lir. (Screenshot: iOS)
Læs også Koda 2 Max er Oonis største og mest avancerede pizzaovn til dato Pizzaelskerne kan godt begynde at spare sammen og glæde sig. Med Oonis nye ovn kan du lave to pizzaer på samme tid.

Taiwanesiske BESV udgør testens tungeste, mest klassiske model med centerplaceret motor. Her er kodeordet stabilitet. Tyske Coboc og belgiske Cowboy er feltets ”frække drenge” med masser af kraft, mens estiske Ampler leverer blid og ensartet ydelse i elegant indpakning.

BESV computer 1
Cyklen fra BESV har som den eneste egen, selvstændige cykelcomputer. Skærmen kan virke gammeldags, men er overraskende god i brug. (Foto: Natasja Broström)

Brugen af app og elektronik er også ganske forskellig fra deltager til deltager. En af de fire cykler har egen computer. En anden har adskillige gear og indstillinger, mens en tredje klarer det hele, uden at brugeren skal løfte en finger.

Annonce

Sådan testede vi

Design, elektronik og udseende er ikke alt, så cyklerne har også fået lov at vise, hvad de kan ude i trafikken. Vores gruppetest viser mærkbart forskellige løsninger. Vil du først ud i krydset efter grønt lys? Eller handler det om et behageligt skub på lige strækninger?

Coboc front 4
Coboc står for testens mest alsidige cykel. Coboc Iseo er god til temposkift, højder og kørsel på befærdede strækninger såsom bykørsel. (Foto: Natasja Broström)

Alle fire deltagere er således blevet bedømt på deres brugervenlighed, app, design og komfort. Her taler vi både om stellets stivhed, motorens placering og muligheden for at indstille for eksempel en støddæmper.

Læs også Søndag formiddag er reddet I årets store gruppetest af robotplæneklippere uden kanttråd bliver tre kendte mærker udfordret af to helt nye på markedet. Find ud af, hvilke der slår græsset bedst, og hvor du får mest for pengene.

Elcyklerne fik lov at strække ud på lige vej, i skiftende bykørsel og prøve kræfter med to af Københavns mere udfordrende strækninger: Frederiksberg Bakke og Bellahøj.

Coboc suspension 1
Cyklerne fra BESV og Coboc har støddæmper på forgaflen. Den ene er nem at indstille, den anden skal ifølge manualen helst justeres af en ekspert. (Foto: Natasja Broström)

Strækningerne er 375 meter og 565 meter med en gennemsnitlig stigning på henholdsvis 4,3 procent og 1,9 procent. Begge bakker har en samlet stigning på 11 højdemeter. Ikke just Alperne, men lidt har også ret.

Efter en måneds testkørsel på vejene (og op ad bakker) viser vores test, at det ikke er ligegyldigt, hvad du vælger og ud fra hvilke kriterier. Alt andet ville nok også være en overraskelse.

ampler display
Ampler Stellar har testens eneste indbyggede display med forskellige oplysninger såsom tilstand og batteriets tilstand. (Foto: Natasja Broström)

De fire elcykler har forskellige muligheder og begrænsninger og henvender sig derfor også til forskellige købere. Hver cykel har sit eget bud på et app-styret og batteridrevet rygstød. Spørgsmålet er så, hvad du har brug for – og hvor meget du har til rådighed i tegnebogen.

Coboc Iseo Medium Salmiak Black

Selvsikker elcykel med mangler

Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.

Let design med nem, manuel betjening. Støddæmper. Individuelle indstillinger. Støtteben bagtil, som er let at komme til og betjene.
Usikker app, som ofte melder fejl eller taber forbindelsen. Ustabil support ved stigninger.
Læs hele testen

BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.

Ligger stabilt på vejen. Fysisk lås og aftageligt batteri. Fremragende display på computer. Enkle indstillinger.
Tung og svær at håndtere. Kan miste fremdrift i modvind og ved stigninger. Rasler ved mindste bump eller i kontakt med brosten.
Læs hele testen

Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkørende skønhed

Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.

Elegant og diskret design. Nem at håndtere med og uden aktivt batteri. Behagelig fremdrift og assistance på stigninger og lige vej. Automatisk assistanceskift.
Mærkbart svagere batteri. Er ikke velegnet til hurtige temposkift og stigninger.
Læs hele testen

Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.

Elegant design, behagelig assistance, et væld af app-indstillinger og features
Kortere rækkevidde end andre elcykler i samme klasse. Lidt anonym køreoplevelse. Al styring og justering foregår via app’en
Læs hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971): Journalist på L&B Home. Natasja begyndte på Politikens IT-tillæg i 1990’erne. Herfra gik turen via fagblade, magasiner og aviser, hvor Natasja skrev om blandt andet it og nørdkultur. Fra 2002 har Natasja været på Datatid Techlife, siden IT-journalist inden for smart living og brevkasseredaktør på Alt om Data.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen