For blot få år siden lignede mange elcykler klodsede knallerter med et synligt batteri. De var ofte tunge og kantede at se på og betjene. Siden er der sket en del.
Nutidens elcykler har ikke pr. automatik smidt nogle kilo, for eksempel på grund af lettere batteri. Generelt er de eldrevne to-hjulere dog blevet mere strømlinede i designet og langt smartere end tidligere. Èn af deltagerne i denne test fortæller tilmed, via app, om lokale luft- og vejrforhold.
Priserne er fulgt med op og gør elcykler til en større økonomisk investering. Derfor har vi et bredt deltagerfelt, så forskellige prislejer, målgrupper og muligheder er repræsenteret. Blandt andet har vi testet en ”klassisk” elcykel og en rå designperle i minimalistisk design.
Taiwanesiske BESV udgør testens tungeste, mest klassiske model med centerplaceret motor. Her er kodeordet stabilitet. Tyske Coboc og belgiske Cowboy er feltets ”frække drenge” med masser af kraft, mens estiske Ampler leverer blid og ensartet ydelse i elegant indpakning.
Brugen af app og elektronik er også ganske forskellig fra deltager til deltager. En af de fire cykler har egen computer. En anden har adskillige gear og indstillinger, mens en tredje klarer det hele, uden at brugeren skal løfte en finger.
Sådan testede vi
Design, elektronik og udseende er ikke alt, så cyklerne har også fået lov at vise, hvad de kan ude i trafikken. Vores gruppetest viser mærkbart forskellige løsninger. Vil du først ud i krydset efter grønt lys? Eller handler det om et behageligt skub på lige strækninger?
Alle fire deltagere er således blevet bedømt på deres brugervenlighed, app, design og komfort. Her taler vi både om stellets stivhed, motorens placering og muligheden for at indstille for eksempel en støddæmper.
Elcyklerne fik lov at strække ud på lige vej, i skiftende bykørsel og prøve kræfter med to af Københavns mere udfordrende strækninger: Frederiksberg Bakke og Bellahøj.
Strækningerne er 375 meter og 565 meter med en gennemsnitlig stigning på henholdsvis 4,3 procent og 1,9 procent. Begge bakker har en samlet stigning på 11 højdemeter. Ikke just Alperne, men lidt har også ret.
Efter en måneds testkørsel på vejene (og op ad bakker) viser vores test, at det ikke er ligegyldigt, hvad du vælger og ud fra hvilke kriterier. Alt andet ville nok også være en overraskelse.
De fire elcykler har forskellige muligheder og begrænsninger og henvender sig derfor også til forskellige købere. Hver cykel har sit eget bud på et app-styret og batteridrevet rygstød. Spørgsmålet er så, hvad du har brug for – og hvor meget du har til rådighed i tegnebogen.
Coboc Iseo Medium Salmiak Black
Selvsikker elcykel med mangler
Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.
BESV CT 2.5 LS
Supertanker på to hjul
Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.
Ampler Stellar Midnight Blue
Blid og velkørende skønhed
Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.
Cowboy Cruiser ST
En Tesla på to hjul
Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.