Mærket BESV er nok mindre kendt på vore breddegrader. Forkortelsen står for Beautiful Electric Smart Vehicles. På firmaets hjemmeside forklares akronymet også med: Beautiful Eco-friendly Smart Vision. Så er alle gode og grønne hensigter vist kommet med.
Det taiwanesiske firma producerer cykler til både land og by. Modellerne fås i forskellige størrelser og med lav indstigning eller ej. Du skal dog ikke helt til Taiwan for at købe en BESV-cykel. Den fællesnordiske importør hedder Witt.
Vores testeksemplar er BESV CT 2.5 LS, altså en model med lav indstigning (low step). Allerede inden cyklen er pakket ud, løber superlativer som ”tung” og kraftig” gennem mit hoved. BESV er testens sværvægter, og stellets design er kraftigt, for ikke at sige tykt.
Testeksemplaret blev leveret uden monteret forhjul. Det kræver sin kvinde at hive 27 kilo op ad fragt-kassen og få stellet placeret, så hjulet kan monteres. Delene til montering medfølger i form af spydfjedre og en stikaksel med hurtig spænd.
Naturligvis får ikke alle leveret cyklen på denne måde, men vær opmærksom på, at 27,1 kilo kan give udfordringer i håndteringen af BESV CT 2.5 LS. For eksempel, hvis du skal have den med på en anhænger til bilen.
Vægten er både en fordel og en ulempe. Efter et par testture viser BESV CT 2.5 LS sine gode og mindre gode sider. Her spiller også design og motorkraft en væsentlig rolle.
Opladning og opsætning
BESV CT 2.5 LS er veludstyret i både teknisk og lavpraktisk forstand. Du kan låse batteriet op, afmontere det fra stellet og oplade det fra en stikkontakt, hvor det nu passer dig bedst. Belejligt, hvis du for eksempel bor i lejlighed.
Nøglen til batteriets lås er den samme, som til cyklens egen, fysiske lås. Cyklen leveres med en adapter, som skal sidde i enden af batteriets opladerkabel. Forvent, at det tager mindst 5,5 time at oplade batteriet til 100 procent.
Som den eneste i testen har BESV CT 2.5 LS sin egen cykelcomputer med LCD-skærm. Computeren, Shimano Steps SC-E6100, skal glide ind i holderens indhak i hver side. Holderen sidder på midten af styret og kræver lidt finjustering med torx-skruer og unbrako for at skærmen sidder godt i forhold til din synsvinkel.
Cykelcomputeren giver adgang til assistance fra motoren, målt gennemsnitsfart, distance og forventet batteriydelse målt i resterende kilometer. BESV CT 2.5 LS har fire indstillinger for assistance: Walk, Eco, Normal og High. Du får et batteridrevet ”skub” op til 25 km/t.
En cykelcomputer med tre knapper og tofarvet display kan virke gammeldags anno 2024, når vi har med en elcykel at gøre. LCD-displayet på 2,7 tommer er dog intet mindre end fremragende. Selv i klart solskin blev oplysninger som for eksempel fart, distance og køre-tilstand vist klart og tydeligt.
Personlig er jeg ret begejstret for at kunne tjekke min fart under kørslen. Især, fordi det giver en fornemmelse af, hvor meget jeg selv yder i pedalerne. Kilometertallet er vist med større tal end andre oplysninger på displayet, hvilket gør det nemt at holde øje med.
App og finjusteringer
I første omgang var jeg overbevist om, at Shimano Steps SC-E6100 var eneste mulighed for at styre og finjustere BESV CT 2.5 LS. Hverken manual eller hjemmeside gør et stort nummer ud af, at BESV-cykler også har en app, nemlig: E-Tube Project Cyklist.
Mens cykelcomputerens knap-funktioner, som for øvrigt sidder til venstre på styret, virker lidt kluntede at betjene (især, hvis du større fingre), er app’en anderledes med på noderne. Menuerne er overskuelige og logiske at manøvrere rundt i.
Via app’en opdaterer du cyklens forskellige elektroniske dele, såsom cykelcomputeren og styrets styreenhed til assistancen. Det er også her, du kan tjekke eventuelle loggede fejl. Alt foregår via Bluetooth, og der er ingen særlige hensyn i forhold til opdateringer.
Motorkraft og ydelse
Med en samlet, opladt og opdateret BESV CT 2.5 LS begynder første tur. Allerede inden jeg forlader garagen, mærker jeg fysisk, at cyklen er en sværvægter. Forhjulet drejer ikke lige så smidigt som hos Ampler Stellar og Coboc Iseo, hvilket gør BESV-cyklen tung at håndtere. Besværet gælder både, når du sidder på cyklen, og når du trækker den.
Shimano E5000-motoren yder 250 W, hvilket viser sig at være i underkanten for en stabil, ensartet køreoplevelse. Jeg mærkede det både på mindre stigninger og på længere (lige) stræk.
Elcyklen har støddæmperen SR Suntour Nex-E25 på forgaflen. Manualen indeholder ikke et skema med indstillinger i forhold til din vægt, men anbefaler en fagperson, hvis der skal justeres på støddæmperen. Finjustering kan være nødvendigt, for BESV-cyklen virker stiv i stellet og rasler ved mindste bump.
En af mine længere ture foregik i åbne områder ude på Amager. Øen er en af Danmarks flade, mere forblæste egne. BESV CT 2.5 LS tabte undervejs pusten og fik en sløvere fremdrift, hvor jeg måtte træde tungere i pedalerne.
Mest af nysgerrighed satte jeg assistancens effekt til maksimale ”High” og trådte alt, hvad jeg kunne i pedalerne. Farten nåede 26,8 km/t. Undervejs slog assistancen fra, og cyklen blev for tung at holde oppe i fart.
Cyklen ligger stabilt på vejen uden de ”hop” i fremdriften, jeg som har fået med Coboc Iseo og til dels Cowboy Cruiser ST. BESV har centermonteret motor, hvilket kan være en del af forklaringen. I hver fald fik jeg fornemmelsen af at være kaptajn på en supertanker. Rolig og stabil, men med en tung fremdrift.
Konklusion
BESV CT 2.5 LS vejer til, men når den først er ude at trille, er cyklen et godt bekendtskab. Pendlere, som skal færdes på lige strækninger, vil få en god makker på cykelstien. BESV ligger stabilt og trofast på vejen.
Stellet rasler en del, hvis underlaget har huller eller består af for eksempel brosten. Jeg justerede en smule på forgaflens indbyggede støddæmper, men det gjorde ingen forskel for ”rasleriet”. Stellets underside har også tendens til at ”gå på”, så vær opmærksom på kantsten og lignende.
Med BESV CT 2.5 LS må du undvære vakse detaljer i designet. Du bliver heller ikke den første ude i lyskrydset, for motorens ydelse føles lidt i underkanten. Til gengæld får du et venligt, men lettere forsinket skub, når assistancen slår til. Måske også meget rart, når du har over 27 kilo, du skal holde styr på.
Også i denne test:
Coboc Iseo Medium Salmiak Black
Selvsikker elcykel med mangler
Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.
Cowboy Cruiser ST
En Tesla på to hjul
Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.
Ampler Stellar Midnight Blue
Blid og velkørende skønhed
Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer