TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.

Af / 24/08/2024 - 14:13
BESV CT 2.5 LS

Home mener

  • Ligger stabilt på vejen. Fysisk lås og aftageligt batteri. Fremragende display på computer. Enkle indstillinger.
  • Tung og svær at håndtere. Kan miste fremdrift i modvind og ved stigninger. Rasler ved mindste bump eller i kontakt med brosten.

Mærket BESV er nok mindre kendt på vore breddegrader. Forkortelsen står for Beautiful Electric Smart Vehicles. På firmaets hjemmeside forklares akronymet også med: Beautiful Eco-friendly Smart Vision. Så er alle gode og grønne hensigter vist kommet med.

Det taiwanesiske firma producerer cykler til både land og by. Modellerne fås i forskellige størrelser og med lav indstigning eller ej. Du skal dog ikke helt til Taiwan for at købe en BESV-cykel. Den fællesnordiske importør hedder Witt.

BESV side
Den over 27 kilo tunge BESV er ikke en cykel, som du nemt rykker rundt med. Vægten er til gengæld en fordel, når du først er ude på vejene. (Foto: Natasja Broström)

Vores testeksemplar er BESV CT 2.5 LS, altså en model med lav indstigning (low step). Allerede inden cyklen er pakket ud, løber superlativer som ”tung” og kraftig” gennem mit hoved. BESV er testens sværvægter, og stellets design er kraftigt, for ikke at sige tykt.

Testeksemplaret blev leveret uden monteret forhjul. Det kræver sin kvinde at hive 27 kilo op ad fragt-kassen og få stellet placeret, så hjulet kan monteres. Delene til montering medfølger i form af spydfjedre og en stikaksel med hurtig spænd.

BESV batteri open
Batteriet på BESV CT kan låses op og oplades eksternt. Manøvren er nem, og du skal ikke fjerne batteriet for at komme til andre dele af cyklen. For eksempel justering af skruer. (Foto: Natasja Broström)

Naturligvis får ikke alle leveret cyklen på denne måde, men vær opmærksom på, at 27,1 kilo kan give udfordringer i håndteringen af BESV CT 2.5 LS. For eksempel, hvis du skal have den med på en anhænger til bilen.

Annonce
Læs også Samsung Galaxy Z Fold 6 er en smartphone til de få Samsung Galaxy Z Fold 6 forfiner den foldbare formfaktor med bedre skærm, hurtigere ydelse og AI. Men den koster derefter.

Vægten er både en fordel og en ulempe. Efter et par testture viser BESV CT 2.5 LS sine gode og mindre gode sider. Her spiller også design og motorkraft en væsentlig rolle.

Opladning og opsætning

BESV CT 2.5 LS er veludstyret i både teknisk og lavpraktisk forstand. Du kan låse batteriet op, afmontere det fra stellet og oplade det fra en stikkontakt, hvor det nu passer dig bedst. Belejligt, hvis du for eksempel bor i lejlighed.

Nøglen til batteriets lås er den samme, som til cyklens egen, fysiske lås. Cyklen leveres med en adapter, som skal sidde i enden af batteriets opladerkabel. Forvent, at det tager mindst 5,5 time at oplade batteriet til 100 procent.

BESV batteri adapter
BESV leveres med en adapter til ekstern opladning af batteriet. Adapteren skal sættes ind mellem strømkablet og selve batteriet. (Foto: Natasja Broström)

Som den eneste i testen har BESV CT 2.5 LS sin egen cykelcomputer med LCD-skærm. Computeren, Shimano Steps SC-E6100, skal glide ind i holderens indhak i hver side. Holderen sidder på midten af styret og kræver lidt finjustering med torx-skruer og unbrako for at skærmen sidder godt i forhold til din synsvinkel.

Cykelcomputeren giver adgang til assistance fra motoren, målt gennemsnitsfart, distance og forventet batteriydelse målt i resterende kilometer. BESV CT 2.5 LS har fire indstillinger for assistance: Walk, Eco, Normal og High. Du får et batteridrevet ”skub” op til 25 km/t.

BESV computer stand
Holderen til cykelcomputeren fra Shimano har to ledninger. Testeksemplarer havde lidt ustabil strømføring, så computeren slukkede en gang imellem. (Foto: Natasja Broström)

En cykelcomputer med tre knapper og tofarvet display kan virke gammeldags anno 2024, når vi har med en elcykel at gøre. LCD-displayet på 2,7 tommer er dog intet mindre end fremragende. Selv i klart solskin blev oplysninger som for eksempel fart, distance og køre-tilstand vist klart og tydeligt.

BESV computer 3
Cykelcomputeren registrerer fart, aktuelle tilstand og distance mm. Du veksler mellem oplysningerne ved at bruge det lidt kluntede skifte, der sidder til venstre på styret. (Foto: Natasja Broström)

Personlig er jeg ret begejstret for at kunne tjekke min fart under kørslen. Især, fordi det giver en fornemmelse af, hvor meget jeg selv yder i pedalerne. Kilometertallet er vist med større tal end andre oplysninger på displayet, hvilket gør det nemt at holde øje med.

App og finjusteringer

I første omgang var jeg overbevist om, at Shimano Steps SC-E6100 var eneste mulighed for at styre og finjustere BESV CT 2.5 LS. Hverken manual eller hjemmeside gør et stort nummer ud af, at BESV-cykler også har en app, nemlig: E-Tube Project Cyklist.

Mens cykelcomputerens knap-funktioner, som for øvrigt sidder til venstre på styret, virker lidt kluntede at betjene (især, hvis du større fingre), er app’en anderledes med på noderne. Menuerne er overskuelige og logiske at manøvrere rundt i.

BESV CT app
Det tog lidt research, før jeg fandt ud af, at BESV-cyklen kan betjenes og indstilles med en app. Blandt andet kunne jeg opdatere de elektroniske dele uden problemer. (Foto: Natasja Broström)

Via app’en opdaterer du cyklens forskellige elektroniske dele, såsom cykelcomputeren og styrets styreenhed til assistancen. Det er også her, du kan tjekke eventuelle loggede fejl. Alt foregår via Bluetooth, og der er ingen særlige hensyn i forhold til opdateringer.

Motorkraft og ydelse

Med en samlet, opladt og opdateret BESV CT 2.5 LS begynder første tur. Allerede inden jeg forlader garagen, mærker jeg fysisk, at cyklen er en sværvægter. Forhjulet drejer ikke lige så smidigt som hos Ampler Stellar og Coboc Iseo, hvilket gør BESV-cyklen tung at håndtere. Besværet gælder både, når du sidder på cyklen, og når du trækker den.

Shimano E5000-motoren yder 250 W, hvilket viser sig at være i underkanten for en stabil, ensartet køreoplevelse. Jeg mærkede det både på mindre stigninger og på længere (lige) stræk.

BESV batteri lock
Nøglehullet til batteriets lås sidder nær styrpinden og forgaflens støddæmper. Nøglen til låsen er den samme som til BESV-cyklens fysiske lås. (Foto: Natasja Broström)

Elcyklen har støddæmperen SR Suntour Nex-E25 på forgaflen. Manualen indeholder ikke et skema med indstillinger i forhold til din vægt, men anbefaler en fagperson, hvis der skal justeres på støddæmperen. Finjustering kan være nødvendigt, for BESV-cyklen virker stiv i stellet og rasler ved mindste bump.

En af mine længere ture foregik i åbne områder ude på Amager. Øen er en af Danmarks flade, mere forblæste egne. BESV CT 2.5 LS tabte undervejs pusten og fik en sløvere fremdrift, hvor jeg måtte træde tungere i pedalerne.

Læs også Seks førsteklasses hovedtelefoner: Hvem snupper tronen? Uanset om du er hi-fi-entusiast eller bare sætter pris på god lyd, bør du forkæle dig selv med et par ordentlige hovedtelefoner med ledning. Vi tester seks af den åbne type.

Mest af nysgerrighed satte jeg assistancens effekt til maksimale ”High” og trådte alt, hvad jeg kunne i pedalerne. Farten nåede 26,8 km/t. Undervejs slog assistancen fra, og cyklen blev for tung at holde oppe i fart.

BESV gear
Gearskiftet kan, ligesom cykelcomputerens udseende, virke old school. Begge dele virker dog fremragende efter hensigten. Skiftet er nemt og intuitivt. (Foto: Natasja Broström)

Cyklen ligger stabilt på vejen uden de ”hop” i fremdriften, jeg som har fået med Coboc Iseo og til dels Cowboy Cruiser ST. BESV har centermonteret motor, hvilket kan være en del af forklaringen. I hver fald fik jeg fornemmelsen af at være kaptajn på en supertanker. Rolig og stabil, men med en tung fremdrift.

Konklusion

BESV CT 2.5 LS vejer til, men når den først er ude at trille, er cyklen et godt bekendtskab. Pendlere, som skal færdes på lige strækninger, vil få en god makker på cykelstien. BESV ligger stabilt og trofast på vejen.

BESV computer 2
Glem off-road-kørsel og lækre detaljer i designet. En fremragende computerskærm, stabil app og rolig fremdrift er BESV-cyklens største forcer. (Foto Natasja Broström)

Stellet rasler en del, hvis underlaget har huller eller består af for eksempel brosten. Jeg justerede en smule på forgaflens indbyggede støddæmper, men det gjorde ingen forskel for ”rasleriet”. Stellets underside har også tendens til at ”gå på”, så vær opmærksom på kantsten og lignende.

Med BESV CT 2.5 LS må du undvære vakse detaljer i designet. Du bliver heller ikke den første ude i lyskrydset, for motorens ydelse føles lidt i underkanten. Til gengæld får du et venligt, men lettere forsinket skub, når assistancen slår til. Måske også meget rart, når du har over 27 kilo, du skal holde styr på.

Karakter
BESV CT 2.5 LS
High End

Også i denne test:

Coboc Iseo Medium Salmiak Black

Selvsikker elcykel med mangler

Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.

Let design med nem, manuel betjening. Støddæmper. Individuelle indstillinger. Støtteben bagtil, som er let at komme til og betjene.
Usikker app, som ofte melder fejl eller taber forbindelsen. Ustabil support ved stigninger.
Læs hele testen

Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.

Elegant design, behagelig assistance, et væld af app-indstillinger og features
Kortere rækkevidde end andre elcykler i samme klasse. Lidt anonym køreoplevelse. Al styring og justering foregår via app’en
Læs hele testen

Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkørende skønhed

Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.

Elegant og diskret design. Nem at håndtere med og uden aktivt batteri. Behagelig fremdrift og assistance på stigninger og lige vej. Automatisk assistanceskift.
Mærkbart svagere batteri. Er ikke velegnet til hurtige temposkift og stigninger.
Læs hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971): Journalist på L&B Home. Natasja begyndte på Politikens IT-tillæg i 1990’erne. Herfra gik turen via fagblade, magasiner og aviser, hvor Natasja skrev om blandt andet it og nørdkultur. Fra 2002 har Natasja været på Datatid Techlife, siden IT-journalist inden for smart living og brevkasseredaktør på Alt om Data.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen