TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Coboc Iseo Medium Salmiak Black

Selvsikker elcykel med mangler

Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.

Af / 24/08/2024 - 14:13
Coboc Iseo Medium Salmiak Black

Home mener

  • Let design med nem, manuel betjening. Støddæmper. Individuelle indstillinger. Støtteben bagtil, som er let at komme til og betjene.
  • Usikker app, som ofte melder fejl eller taber forbindelsen. Ustabil support ved stigninger.

Skinnende glat og i en dybsort farve, der minder om lakrids. Passende nok hedder Cobocs nye topmodel Iseo Medium Salmiak Black. Elcyklen oser af selvsikkerhed. Både design og pris er i top. Vi taler om gruppetestens absolut dyreste deltager.

Stellet er minimalistisk med to metalplader på siden, hvor navnet Coboc er indgraveret. Betjeningen foregår via en tænd-sluk-knap på undersiden nær det magnetiske udtag til strømkablet. Tryk på knappen udløser en række LED-lys i enten blå (normal indstilling) eller grøn (topydelse på assistancen).

Coboc bag
Stellets to metalplader og en række led-lys er det eneste, som fylder på Coboc Iseos’ sorte stel. De enkle skærme for og bag følger designet. (Foto: Natasja Broström)

Antallet af tændte lys viser, hvor meget batteriet er opladt. Hvert lys svarer til cirka 20 procent. Er alle lys tændte, er batteriet på 100 procent. Farve og antal tændte lys er stort set også det eneste, du får at vide om cyklens tilstand. Alt andet foregår via app’en Coboc App.

Coboc LED blue
Er lysene blå, er cyklen i standard-tilstand. Her får du almindelig assistance fra motoren. Antallet af tændte lys viser, hvor opladt batteriet er. (Foto: Natasja Broström)

Du er derfor lidt på Herrens mark uden app’en, for den er adgangen assistancens to tilstande, til diverse finjusteringer og statistik. Du kan godt køre på Coboc uden, men mister altså dermed alle funktionerne og justering af assistancen.

Læs også De bedste storskærme til sport, film og gaming STØRRELSEN BETYDER NOGET: Hvis du vil have en førsteklasses TV-oplevelse, er det ikke nok med 55 eller 65 tommer. Vi har testet de bedste 75-tommere i premium-klassen!

Flere gange, før testkørslerne begyndte, mistede app og cykel forbindelsen. Andre gange fik jeg besked om fejl i firmwaren. Den slags må ikke ske, når vi har at gøre med en elcykel fra øverste hylde.

Annonce

Opsætning og app

Som nævnt var første hurdle app’en Coboc App. Først meldte app’en fejl på firmwaren og mente, at jeg skulle slette min brugerprofil. Næste gang jeg prøvede, åbnede app’en uden problemer, men ville ikke forbinde med Coboc Iseo via Bluetooth. Tredje gang var lykkens gang, og alt spillede. Derefter kunne selve testen af cyklens køreegenskaber begynde.

Coboc gear
Det udvendig SRAM GX-gear betjenes via skiftet på styret. Du har 11 indstillinger at vælge imellem, hvilket gør Iseo velegnet til forskellig typer kørsel. (Foto: Natasja Broström)

App’en viste, at en nyere version af firmwaren var tilgængelig. Vil du opdatere, kræver det, at du skal stille hos forhandleren, da opdateringen kræver specialudstyr. Jeg forhørte mig hos et Coboc-værksted og hos firmaet Witt, importøren af Coboc. Begge steder fik jeg oplyst, at det ikke var nødvendigt at opdatere.

Hvad fejlen i Coboc App bestod i er uvist. Års erfaring med teknik, især printere, fortæller mig, at lige netop her gælder definitionen på dumhed ikke. Det kan godt betale sig at gøre den samme ting flere gang og forvente et nyt (andet) resultat.

Coboc app 1
App’en var ikke særlig villig til at samarbejde og meldte ofte fejl i forbindelsen til cyklen. Uden app er Coboc Iseo noget amputeret i ydelse og funktioner. (Screenshot: iOS)

Interfacet i Coboc App er næsten lige så skrabet som Coboc-cyklen selv. Det er ikke ment negativt. Modsat Cowboy Cruiser ST får du præcis de indstillinger og oplysninger, som er relevante for brug og kørsel, for eksempel statistik og indstillinger.

Coboc app
Menuer og design er ganske enkelt i Coboc App. Vigtigste funktion er muligheden for at skifte mellem de to tilstande: Regular og Power, samt finjustere dem. (Screenshot: iOS)

Forsiden giver adgang til assistancens to tilstande, Power og Regular. I bunden sidder tre ikoner, som blot er genveje til flere af de samme indstillinger. Blandt andet justering af de to tilstande til at levere støtte og respons på en skala fra 1 til 10. Du får også vist, hvor mange kilometer du kan forvente, at batteriet kan levere for hver indstilling. Jo større ydelse i assistancen, jo færre kilometer på vejen, før batteriet er tømt.

Støddæmper og finjustering

Støddæmperen er en RST Vogue-E15 AIR. Manualen til enheden viser i et pædagogisk skema, hvor meget du skal pille ved trykket i støddæmperen i forhold til din vægt. Lufttrykket, målt i Psi, afhænger af, hvor tung rytteren er. For mit vedkommende (under 60 kilo) er tallet 110 Psi.

Coboc suspension
Det kan godt betale sig at indstille støddæmperen på forgaflen. Især, hvis du skifter mellem kørsel på jævn asfalt og mere ujævne strækninger. (Foto: Natasja Broström)

Betyder den slags så noget? Ja, det gav en afgørende forskel for køreglæden. Stellet på Coboc Iseo er nemlig støbt i næsten ét, så lidt bump på vejen forplanter sig nemt til rytterens krop. Modsat BESV CT 2.5 LS kunne jeg med det samme mærke forskellen på de første, kortere testture.

Jeg prøvede mig lidt frem i forhold til assistancens to indstillinger. Ved Regular var det ekstra skub fra motoren afdæmpet, men behageligt. Jeg skiftede til Power og fik smæk på. Nogle gange næsten for meget og for hurtigt. Blot du træder det mindste i pedalen, sætter assistancen ind.

Under de kortere testture blev det åbenlyst, at den manuelle betjening, altså uden brug af app’en, er begrænset. Du kan stort set kun skifte gear. SRAM-gearskiftet kræver noget tilvænning, da det sidder halvt inde under styret. Generelt virker det dog fint og smidigt.

Assistance på stigninger

Da app’en endelig artede sig, og støddæmperen var indstillet, var det tid til at komme ud på vejene og afprøve cyklen på længere strækninger. Her viste Coboc Iseo for alvor, hvad en elcykel i luksusklassen kan levere.

Coboc side
Coboc Iseo vil fremad i trafikken, og det kan mærkes i den lidt ”hidsige” assistance. Jeg brugte derfor altid hjelm på testturene. (Foto: Natasja Broström)

Første tur op ad bakkerne foregik med indstillingen Regular. Fremdriften var jævn og behagelig, men ikke prangende. Jeg gentog strækningen, men med indstillingen Power og fik mærkbar øget assistance. Sært nok var effekten ikke kontinuerlig. Undervejs opad var der en form for udfald, næsten om som nogen satte en fed tommelfinger på dækkene og bremsede fremdriften.

Fornemmelsen var den samme, om jeg kørte opad eller nedad, og hvad enten jeg havde gang i pedalerne eller ej. Ifølge eksperterne, som jeg konfererede med under testen, var en opdatering af firmwaren sandsynligvis ikke løsningen.

I stedet øgede jeg Power-indstillingerne for støtte og respons i app’en. Det gjorde ingen forskel for ”udfaldet” i ydelsen. Til gengæld fik jeg mere effekt, hvilket især kan mærkes i bykørsel.

Coboc LED green
Når de fem LED-lys er grønne, er Coboc Iseo sat til stærkeste assistance, Power, og batteriet er fuldt opladt. (Foto: Natasja Broström)

Coboc sender dig først ud i lyskrydset, men med lidt for meget skub på efter min smag. Motoren er baghjulsmonteret og yder 500 W i korte intervaller, kaldet ”peak”. Effekten er brugbar ved blandt andet (velovervejede) overhalinger.

Læs også 6 trådløse luksushøjttalere Moderne og praktiske højttalere med en lydkvalitet, der nærmer sig fuldvoksne anlæg.

Bortset fra de få gange med udfald i ydelsen og det lidt rigelige ekstra ”peak” giver Coboc Iseo en rar og gennemført køreoplevelse. Hjulet drejer smidigt til siderne i en tilpas stor vinkel, som gør, at elcyklen er let at komme rundt med. Jeg havde samme oplevelse, hvad enten jeg tog den op og ned ad bakker eller kantede mig gennem trængslen på storbyens cykelstier.

Konklusion

Fart og enkel, minimal betjening er nøgleord med Coboc Iseo. Er du til den ”rå” kørestil med masser af overhalinger og mulighed for nemt at komme om hjørner, så er Iseo det rette valg.

Støddæmper og assistance fungerede generelt godt, og elcyklen er nem at håndtere på både lige stræk, op ad bakker og gennem storbytrafikken. Den reagerer hurtigt og uden svinkeærinder såsom forsinket ydelse ved start.

Coboc front 3
Coboc Iseo leverer fart og tempo i et yderst skrabet, men lækkert design. Assistancen er optimal til en aktiv kørestil, men app’en gør af og til knuder. (Foto: Natasja Broström)

Ydelsen topper ved hjælp af det såkaldte ”peak”. Nogle gange var det for meget. Rytterens kørestil og kropsvægt har selvfølgelig noget at sige, men jeg synes ikke, det er behageligt at blive ”skubbet” ud i et lyskryds.

Pedalerne er sensitive, så det kræver lidt øvelse ikke bare at sætte sig op og skubbe lidt til dem. Så sætter assistancen fra motoren nemlig ind. Baghjulstræk kræver også tilvænning, da en motor placeret bagtil giver fornemmelsen af et gedigent skub bagfra.

Samlet er Coboc Iseo en yderst veldesignet oplevelse. Det er bare ærgerligt, at indtrykket skal svækkes af en ustabil app. Jeg fandt aldrig ud af årsagen til de sporadiske ”udfald” i ydelsen, eller hvorfor app’en til slut alligevel gerne ville lege med.

Karakter
Coboc Iseo Medium Salmiak Black
High End

Også i denne test:

BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.

Ligger stabilt på vejen. Fysisk lås og aftageligt batteri. Fremragende display på computer. Enkle indstillinger.
Tung og svær at håndtere. Kan miste fremdrift i modvind og ved stigninger. Rasler ved mindste bump eller i kontakt med brosten.
Læs hele testen

Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.

Elegant design, behagelig assistance, et væld af app-indstillinger og features
Kortere rækkevidde end andre elcykler i samme klasse. Lidt anonym køreoplevelse. Al styring og justering foregår via app’en
Læs hele testen

Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkørende skønhed

Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.

Elegant og diskret design. Nem at håndtere med og uden aktivt batteri. Behagelig fremdrift og assistance på stigninger og lige vej. Automatisk assistanceskift.
Mærkbart svagere batteri. Er ikke velegnet til hurtige temposkift og stigninger.
Læs hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971): Journalist på L&B Home. Natasja begyndte på Politikens IT-tillæg i 1990’erne. Herfra gik turen via fagblade, magasiner og aviser, hvor Natasja skrev om blandt andet it og nørdkultur. Fra 2002 har Natasja været på Datatid Techlife, siden IT-journalist inden for smart living og brevkasseredaktør på Alt om Data.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen