Skinnende glat og i en dybsort farve, der minder om lakrids. Passende nok hedder Cobocs nye topmodel Iseo Medium Salmiak Black. Elcyklen oser af selvsikkerhed. Både design og pris er i top. Vi taler om gruppetestens absolut dyreste deltager.
Stellet er minimalistisk med to metalplader på siden, hvor navnet Coboc er indgraveret. Betjeningen foregår via en tænd-sluk-knap på undersiden nær det magnetiske udtag til strømkablet. Tryk på knappen udløser en række LED-lys i enten blå (normal indstilling) eller grøn (topydelse på assistancen).
Antallet af tændte lys viser, hvor meget batteriet er opladt. Hvert lys svarer til cirka 20 procent. Er alle lys tændte, er batteriet på 100 procent. Farve og antal tændte lys er stort set også det eneste, du får at vide om cyklens tilstand. Alt andet foregår via app’en Coboc App.
Du er derfor lidt på Herrens mark uden app’en, for den er adgangen assistancens to tilstande, til diverse finjusteringer og statistik. Du kan godt køre på Coboc uden, men mister altså dermed alle funktionerne og justering af assistancen.
Flere gange, før testkørslerne begyndte, mistede app og cykel forbindelsen. Andre gange fik jeg besked om fejl i firmwaren. Den slags må ikke ske, når vi har at gøre med en elcykel fra øverste hylde.
Opsætning og app
Som nævnt var første hurdle app’en Coboc App. Først meldte app’en fejl på firmwaren og mente, at jeg skulle slette min brugerprofil. Næste gang jeg prøvede, åbnede app’en uden problemer, men ville ikke forbinde med Coboc Iseo via Bluetooth. Tredje gang var lykkens gang, og alt spillede. Derefter kunne selve testen af cyklens køreegenskaber begynde.
App’en viste, at en nyere version af firmwaren var tilgængelig. Vil du opdatere, kræver det, at du skal stille hos forhandleren, da opdateringen kræver specialudstyr. Jeg forhørte mig hos et Coboc-værksted og hos firmaet Witt, importøren af Coboc. Begge steder fik jeg oplyst, at det ikke var nødvendigt at opdatere.
Hvad fejlen i Coboc App bestod i er uvist. Års erfaring med teknik, især printere, fortæller mig, at lige netop her gælder definitionen på dumhed ikke. Det kan godt betale sig at gøre den samme ting flere gang og forvente et nyt (andet) resultat.
Interfacet i Coboc App er næsten lige så skrabet som Coboc-cyklen selv. Det er ikke ment negativt. Modsat Cowboy Cruiser ST får du præcis de indstillinger og oplysninger, som er relevante for brug og kørsel, for eksempel statistik og indstillinger.
Forsiden giver adgang til assistancens to tilstande, Power og Regular. I bunden sidder tre ikoner, som blot er genveje til flere af de samme indstillinger. Blandt andet justering af de to tilstande til at levere støtte og respons på en skala fra 1 til 10. Du får også vist, hvor mange kilometer du kan forvente, at batteriet kan levere for hver indstilling. Jo større ydelse i assistancen, jo færre kilometer på vejen, før batteriet er tømt.
Støddæmper og finjustering
Støddæmperen er en RST Vogue-E15 AIR. Manualen til enheden viser i et pædagogisk skema, hvor meget du skal pille ved trykket i støddæmperen i forhold til din vægt. Lufttrykket, målt i Psi, afhænger af, hvor tung rytteren er. For mit vedkommende (under 60 kilo) er tallet 110 Psi.
Betyder den slags så noget? Ja, det gav en afgørende forskel for køreglæden. Stellet på Coboc Iseo er nemlig støbt i næsten ét, så lidt bump på vejen forplanter sig nemt til rytterens krop. Modsat BESV CT 2.5 LS kunne jeg med det samme mærke forskellen på de første, kortere testture.
Jeg prøvede mig lidt frem i forhold til assistancens to indstillinger. Ved Regular var det ekstra skub fra motoren afdæmpet, men behageligt. Jeg skiftede til Power og fik smæk på. Nogle gange næsten for meget og for hurtigt. Blot du træder det mindste i pedalen, sætter assistancen ind.
Under de kortere testture blev det åbenlyst, at den manuelle betjening, altså uden brug af app’en, er begrænset. Du kan stort set kun skifte gear. SRAM-gearskiftet kræver noget tilvænning, da det sidder halvt inde under styret. Generelt virker det dog fint og smidigt.
Assistance på stigninger
Da app’en endelig artede sig, og støddæmperen var indstillet, var det tid til at komme ud på vejene og afprøve cyklen på længere strækninger. Her viste Coboc Iseo for alvor, hvad en elcykel i luksusklassen kan levere.
Første tur op ad bakkerne foregik med indstillingen Regular. Fremdriften var jævn og behagelig, men ikke prangende. Jeg gentog strækningen, men med indstillingen Power og fik mærkbar øget assistance. Sært nok var effekten ikke kontinuerlig. Undervejs opad var der en form for udfald, næsten om som nogen satte en fed tommelfinger på dækkene og bremsede fremdriften.
Fornemmelsen var den samme, om jeg kørte opad eller nedad, og hvad enten jeg havde gang i pedalerne eller ej. Ifølge eksperterne, som jeg konfererede med under testen, var en opdatering af firmwaren sandsynligvis ikke løsningen.
I stedet øgede jeg Power-indstillingerne for støtte og respons i app’en. Det gjorde ingen forskel for ”udfaldet” i ydelsen. Til gengæld fik jeg mere effekt, hvilket især kan mærkes i bykørsel.
Coboc sender dig først ud i lyskrydset, men med lidt for meget skub på efter min smag. Motoren er baghjulsmonteret og yder 500 W i korte intervaller, kaldet ”peak”. Effekten er brugbar ved blandt andet (velovervejede) overhalinger.
Bortset fra de få gange med udfald i ydelsen og det lidt rigelige ekstra ”peak” giver Coboc Iseo en rar og gennemført køreoplevelse. Hjulet drejer smidigt til siderne i en tilpas stor vinkel, som gør, at elcyklen er let at komme rundt med. Jeg havde samme oplevelse, hvad enten jeg tog den op og ned ad bakker eller kantede mig gennem trængslen på storbyens cykelstier.
Konklusion
Fart og enkel, minimal betjening er nøgleord med Coboc Iseo. Er du til den ”rå” kørestil med masser af overhalinger og mulighed for nemt at komme om hjørner, så er Iseo det rette valg.
Støddæmper og assistance fungerede generelt godt, og elcyklen er nem at håndtere på både lige stræk, op ad bakker og gennem storbytrafikken. Den reagerer hurtigt og uden svinkeærinder såsom forsinket ydelse ved start.
Ydelsen topper ved hjælp af det såkaldte ”peak”. Nogle gange var det for meget. Rytterens kørestil og kropsvægt har selvfølgelig noget at sige, men jeg synes ikke, det er behageligt at blive ”skubbet” ud i et lyskryds.
Pedalerne er sensitive, så det kræver lidt øvelse ikke bare at sætte sig op og skubbe lidt til dem. Så sætter assistancen fra motoren nemlig ind. Baghjulstræk kræver også tilvænning, da en motor placeret bagtil giver fornemmelsen af et gedigent skub bagfra.
Samlet er Coboc Iseo en yderst veldesignet oplevelse. Det er bare ærgerligt, at indtrykket skal svækkes af en ustabil app. Jeg fandt aldrig ud af årsagen til de sporadiske ”udfald” i ydelsen, eller hvorfor app’en til slut alligevel gerne ville lege med.
Også i denne test:
BESV CT 2.5 LS
Supertanker på to hjul
Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.
Cowboy Cruiser ST
En Tesla på to hjul
Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.
Ampler Stellar Midnight Blue
Blid og velkørende skønhed
Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer