Fra første færd ligner Cowboy Cruiser ST netop det designikon, som det belgisk-baserede elcykel-firma er kendt for. Cruiser er rettet mod storbyfolket og fås med og uden low step, altså lav indstigning. Målgruppen er det yngre segment, som elsker at finjustere og ikke er bleg for en udfordring fra andre tohjulede cowboys.
Alt sker via app’en Cowboy. Her kan du for eksempel pille med assistancens tilstande, GPS og rutevejledninger. Du får også vejrudsigt, statistik og et praj om luftens aktuelle kvalitet, før du triller afsted. App’en bliver dermed også en cykelcomputer forbundet via Bluetooth, mobilnettet og GPS.
Vil du have det fulde udbytte, skal du anskaffe et mobil-cover med såkaldt quad-lock. Med coveret på fastgør du din smartphone til midten af styret, hvor den fungerer som dit synlige kontrolpanel. Feltet, hvor coveret skal sidde på toppen af cyklens styrepind, fungerer også som oplader af din smartphone.
App’en låser også din cykel op, når du nærmer dig. Rykker nogen på din cykel, får du en advarsel i app’en i form af tekst ledsaget af en stor, rød cirkel. Om det er nok til at holde på tyve på afstand er tvivlsomt.
Batteriet er diskret gemt væk i bagsiden af stellets centrale stang til sadlen. Med den medfølgende nøgle låser du batteriet op og kan dermed oplade det andetsteds. Forvent en opladningstid til 100 procent på 3-4 timer.
Indstillinger og justeringer
Cowboy Cruiser ST er klar til fart lige ud af boksen. Du behøver nemlig ikke indstille det mindste, bortset fra sadlens højde. Støddæmpning, gearskifte og kontinuerlig assistance (alt efter forholdene) arbejder automatisk, så du ikke skal løfte en finger.
Vil du justere på sadlen, må du låse batteriet op og fjerne det for at komme til de to skruer inde i stellet. Lettere irriterende, hvis cyklen skal bruges af flere med forskellig højde. Så skal batteriet fjernes, hver gang sadlen skal justeres.
Bemærk, at lige som med Cowboy 4, som vi testede i 2023, kan du heller ikke ændre eller justere styrepindens position og højde.
Næsten hele stellet er i ét stykke uden kanter eller i andre farver end dæmpet sort. Eneste afvigelse er navnet Cowboy, som står i hvidt på siden. Forlygte og baglygte er lige som batteriet indlejret i stellet, hvilket understreger det diskrete design. Du slår lyset til og fra inde i app’en.
Du kan godt låse cyklen op uden mobilen, eller hvis du får en fejlmeddelelse inde i app’en og skal nulstille opsætningen. Med nøglen låser du batteriet op, fjerner det og sætter det på igen efter 20 sekunder. Cyklen er nu låst op, men du skal genforbinde med app’en for at slå assistance til eller fra og bruge app’ens features.
App og features
Modsat cyklerne fra BESV og Coboc fungerer app’en Cowboy (heldigvis) uden problemer. App’en er essentiel for brugen af Cowboy Cruiser ST. Uden app, ingen assistance, GPS, vejrudsigt med mere.
Cowboy Cruiser ST har to tilstande: Power og Eco. Alt efter, hvad du vælger, viser app’en, hvor mange kilometer du kan forvente, at batteriet vil levere kræfter til. App’en fortæller også, hvor meget du forbrænder, hvor ren luften er i dit område og rutevejledninger.
Senest har app’en Cowboy fået opdateringer, så brugere verden rundt kan melde sig i grupper og se hinandens statistisk. App’en har også små spil og mini-udfordringer med andre Cowboy-ejere målt på tid og strækning.
Kort sagt er app’en et overflødighedshorn af features, hjælpefunktioner og statistik. For eksempel forbrændte jeg på en enkelt tur op ad Frederiksberg Bakke energi svarede til et æble. Om man er til den slags, er en smagssag. De mange features har ingen betydning for selve brugen.
Kørsel på stigning og lige stræk
Første del af min teststrækning er flad og uden stigninger, så jeg sætter tilstand til ”Eco”. I bytrafikken er Cowboy Cruiser ST nem at komme rundt med, for cyklen reagerer hurtigt og smidigt. Assistancen fra den baghjulsmonterede motor arbejder stabilt uden hidsige ”skub” som med Coboc Iseo.
Nær en bakke slår jeg ”Power”-tilstand til inde i app’en. Kraften fra motoren intensiveres, men uden at det bliver ubehageligt. Jeg får stabil og sikker fremdrift på alle bakkens 11 højdemeter. Cruiser ST leverer en fin køreoplevelse, men alligevel ikke lige så gennemført og behagelig som med Ampler Stellar.
Næste testkørsel med Cowboy er op ad Bellahøj, vest for København. På den over 500 meter lange opstigning giver Cruiser i ”Power”-tilstand igen en solid fremdrift. På de sidste 50 meter taber cyklen dog en anelse i ydelsen.
Over en uge prøver jeg forskellige (flade) strækninger og stigninger. Oplevelsen er fin og stabil, men bakker og dermed øget assistance tærer på batteriet. Efter et par ture og ned ad diverse bakker (gennemsnitlig stigning: 4,9 procent) er batteriet på 90 procent.
Generelt leverer Cowboy Cruiser ST alt, hvad du kan forvente af en moderne og lækker elcykel. Køreglæden er forventet udmærket, men bare en lille smule anonym i forhold til Ampler Stellar.
Konklusion
Vil du have design og gode køregenskaber, skal du se nærmere på Cowboy Cruiser ST. Elcyklen elsker at strække ud i bytrafikken, men taber lidt af gejsten på længere bakker. Gælder det kortere stigninger, leverer Cowboy Cruiser ST dog mindst lige så meget kraft som Coboc Iseo, og uden de lidt hidsige skub fra motoren.
Udover design er Cowboy-cykler kendte for det enorme udbud af indstillinger og features, som du finder i app’en. Meget er brugbart. For eksempel, hvis du vil tracke din kørsel, se vejkort og følge andre Cowboy-ejeres kørsel. En del er dog lidt noget gejl, der ikke har det mindste at gøre med selve køreoplevelsen.
Cowboy Cruiser ST er smidig at betjene og lækker køre på, især i bytrafikken. Cyklen reagerer hurtigt og er nem at komme rundt med. Designet er i Tesla-klassen, men batteriets ydelse skuffer en anelse. Samlet er Cruiser temmelig tæt på titlen som testvinder. Ampler Stellar leverer bare lige det ekstra gear af imponerende dejlig køreglæde.
Også i denne test:
BESV CT 2.5 LS
Supertanker på to hjul
Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.
Coboc Iseo Medium Salmiak Black
Selvsikker elcykel med mangler
Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.
Ampler Stellar Midnight Blue
Blid og velkørende skønhed
Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer