TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperligt design og stabil kørsel. Elcyklen serverer et væld af features og indstillinger, men køreoplevelsen er lidt anonym.

Af / 24/08/2024 - 14:12
Cowboy Cruiser ST

Home mener

  • Elegant design, behagelig assistance, et væld af app-indstillinger og features
  • Kortere rækkevidde end andre elcykler i samme klasse. Lidt anonym køreoplevelse. Al styring og justering foregår via app’en

Fra første færd ligner Cowboy Cruiser ST netop det designikon, som det belgisk-baserede elcykel-firma er kendt for. Cruiser er rettet mod storbyfolket og fås med og uden low step, altså lav indstigning. Målgruppen er det yngre segment, som elsker at finjustere og ikke er bleg for en udfordring fra andre tohjulede cowboys.

Alt sker via app’en Cowboy. Her kan du for eksempel pille med assistancens tilstande, GPS og rutevejledninger. Du får også vejrudsigt, statistik og et praj om luftens aktuelle kvalitet, før du triller afsted. App’en bliver dermed også en cykelcomputer forbundet via Bluetooth, mobilnettet og GPS.

Cowboy Cruiser ST app1
Testens mest veludstyrede app med blandt andet kort, statistik, elektronisk lås. Tilmed er der kommet endnu flere features til, for eksempel mini-games. (Screenshot: iOS)

Vil du have det fulde udbytte, skal du anskaffe et mobil-cover med såkaldt quad-lock. Med coveret på fastgør du din smartphone til midten af styret, hvor den fungerer som dit synlige kontrolpanel. Feltet, hvor coveret skal sidde på toppen af cyklens styrepind, fungerer også som oplader af din smartphone.

App’en låser også din cykel op, når du nærmer dig. Rykker nogen på din cykel, får du en advarsel i app’en i form af tekst ledsaget af en stor, rød cirkel. Om det er nok til at holde på tyve på afstand er tvivlsomt.

Læs også Vægpryd med lyd Samsung har skabt den perfekte højttaler til dem, der allerede har et Frame-TV: Music Frame er et musiksystem forklædt som en billedramme.

Batteriet er diskret gemt væk i bagsiden af stellets centrale stang til sadlen. Med den medfølgende nøgle låser du batteriet op og kan dermed oplade det andetsteds. Forvent en opladningstid til 100 procent på 3-4 timer.

Annonce

Indstillinger og justeringer

Cowboy Cruiser ST er klar til fart lige ud af boksen. Du behøver nemlig ikke indstille det mindste, bortset fra sadlens højde. Støddæmpning, gearskifte og kontinuerlig assistance (alt efter forholdene) arbejder automatisk, så du ikke skal løfte en finger.

Cowboy Cruiser ST quadlock
Du behøver ikke et cover med quad-lock, men det hjælper. Styrpinden har foroven en platform til din smartphone og fungerer samtidig som oplader. (Foto: Natasja Broström)

Vil du justere på sadlen, må du låse batteriet op og fjerne det for at komme til de to skruer inde i stellet. Lettere irriterende, hvis cyklen skal bruges af flere med forskellig højde. Så skal batteriet fjernes, hver gang sadlen skal justeres.

Bemærk, at lige som med Cowboy 4, som vi testede i 2023, kan du heller ikke ændre eller justere styrepindens position og højde.

Næsten hele stellet er i ét stykke uden kanter eller i andre farver end dæmpet sort. Eneste afvigelse er navnet Cowboy, som står i hvidt på siden. Forlygte og baglygte er lige som batteriet indlejret i stellet, hvilket understreger det diskrete design. Du slår lyset til og fra inde i app’en.

Cowboy Cruiser ST batteri up
Batteriet er diskret gemt væk i stellet, men kan tages ud og oplades. Baglygten sidder på siden af batteriet. (Foto: Cowboy)

Du kan godt låse cyklen op uden mobilen, eller hvis du får en fejlmeddelelse inde i app’en og skal nulstille opsætningen. Med nøglen låser du batteriet op, fjerner det og sætter det på igen efter 20 sekunder. Cyklen er nu låst op, men du skal genforbinde med app’en for at slå assistance til eller fra og bruge app’ens features.

App og features

Modsat cyklerne fra BESV og Coboc fungerer app’en Cowboy (heldigvis) uden problemer. App’en er essentiel for brugen af Cowboy Cruiser ST. Uden app, ingen assistance, GPS, vejrudsigt med mere.

Cowboy Cruiser ST batteri lock
Batteriet kræver en nøgle, før du kan flytte det. For eksempel for opladning, hvis du vil justere på sadlen. Er batteriet ikke sat ordentligt i, får du besked via app’en. (Foto: Natasja Broström)

Cowboy Cruiser ST har to tilstande: Power og Eco. Alt efter, hvad du vælger, viser app’en, hvor mange kilometer du kan forvente, at batteriet vil levere kræfter til. App’en fortæller også, hvor meget du forbrænder, hvor ren luften er i dit område og rutevejledninger.

Senest har app’en Cowboy fået opdateringer, så brugere verden rundt kan melde sig i grupper og se hinandens statistisk. App’en har også små spil og mini-udfordringer med andre Cowboy-ejere målt på tid og strækning.

Læs også Effektiv klipning af store haver Under det stilfulde ydre gemmer der sig en kraftfuld robotplæneklipper til de største haver.

Kort sagt er app’en et overflødighedshorn af features, hjælpefunktioner og statistik. For eksempel forbrændte jeg på en enkelt tur op ad Frederiksberg Bakke energi svarede til et æble. Om man er til den slags, er en smagssag. De mange features har ingen betydning for selve brugen.

Kørsel på stigning og lige stræk

Første del af min teststrækning er flad og uden stigninger, så jeg sætter tilstand til ”Eco”. I bytrafikken er Cowboy Cruiser ST nem at komme rundt med, for cyklen reagerer hurtigt og smidigt. Assistancen fra den baghjulsmonterede motor arbejder stabilt uden hidsige ”skub” som med Coboc Iseo.

Cowboy Cruiser ST display app
App’en er adgangen til et væld af features og indstillinger. Du kan indstille den til at tænde cyklen, når du nærmer dig. (Foto: Natasja Broström)

Nær en bakke slår jeg ”Power”-tilstand til inde i app’en. Kraften fra motoren intensiveres, men uden at det bliver ubehageligt. Jeg får stabil og sikker fremdrift på alle bakkens 11 højdemeter. Cruiser ST leverer en fin køreoplevelse, men alligevel ikke lige så gennemført og behagelig som med Ampler Stellar.

Næste testkørsel med Cowboy er op ad Bellahøj, vest for København. På den over 500 meter lange opstigning giver Cruiser i ”Power”-tilstand igen en solid fremdrift. På de sidste 50 meter taber cyklen dog en anelse i ydelsen.

Cowboy Cruiser ST app
Turen op og ned af bakkerne kostede energi svarende til et æble. Det kostede også på batteriet, som ”smed” 10 procent på blot én tur. (Screenshot: iOS)

Over en uge prøver jeg forskellige (flade) strækninger og stigninger. Oplevelsen er fin og stabil, men bakker og dermed øget assistance tærer på batteriet. Efter et par ture og ned ad diverse bakker (gennemsnitlig stigning: 4,9 procent) er batteriet på 90 procent.

Generelt leverer Cowboy Cruiser ST alt, hvad du kan forvente af en moderne og lækker elcykel. Køreglæden er forventet udmærket, men bare en lille smule anonym i forhold til Ampler Stellar.

Konklusion

Vil du have design og gode køregenskaber, skal du se nærmere på Cowboy Cruiser ST. Elcyklen elsker at strække ud i bytrafikken, men taber lidt af gejsten på længere bakker. Gælder det kortere stigninger, leverer Cowboy Cruiser ST dog mindst lige så meget kraft som Coboc Iseo, og uden de lidt hidsige skub fra motoren.

Cowboy Cruiser ST carbon chain
En af de mange designdetaljer ved Cowboy: kæden i kulfiber er i ét stykke. Ifølge Cowboy kræver kæden ingen olie/smørelse og har et minimalt vedligehold. (Foto: Natasja Broström)

Udover design er Cowboy-cykler kendte for det enorme udbud af indstillinger og features, som du finder i app’en. Meget er brugbart. For eksempel, hvis du vil tracke din kørsel, se vejkort og følge andre Cowboy-ejeres kørsel. En del er dog lidt noget gejl, der ikke har det mindste at gøre med selve køreoplevelsen.

Cowboy Cruiser ST back
Cowboy Cruiser ST er til designbevidste ryttere, der elsker en aktiv kørestil. App’en har et væld af features. Ikke alle er strengt nødvendige for køreoplevelsen. (Foto: Natasja Broström)

Cowboy Cruiser ST er smidig at betjene og lækker køre på, især i bytrafikken. Cyklen reagerer hurtigt og er nem at komme rundt med. Designet er i Tesla-klassen, men batteriets ydelse skuffer en anelse. Samlet er Cruiser temmelig tæt på titlen som testvinder. Ampler Stellar leverer bare lige det ekstra gear af imponerende dejlig køreglæde.

Karakter
Cowboy Cruiser ST
High End

Også i denne test:

BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bycyklen fra BESV ligner og vejer som en bedstemorcykel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elcyklen sikkert på vejen som et tankskib.

Ligger stabilt på vejen. Fysisk lås og aftageligt batteri. Fremragende display på computer. Enkle indstillinger.
Tung og svær at håndtere. Kan miste fremdrift i modvind og ved stigninger. Rasler ved mindste bump eller i kontakt med brosten.
Læs hele testen

Coboc Iseo Medium Salmiak Black

Selvsikker elcykel med mangler

Få elcykler udstråler lige så meget selvsikkerhed og råstyrke som Cobocs Iseo. Elcyklen vil fremad i en fart, men fejler noget på teknik og ydelse.

Let design med nem, manuel betjening. Støddæmper. Individuelle indstillinger. Støtteben bagtil, som er let at komme til og betjene.
Usikker app, som ofte melder fejl eller taber forbindelsen. Ustabil support ved stigninger.
Læs hele testen

Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkørende skønhed

Amplers elcykel imponerer på næsten alle parametre. Kan du undvære råstyrke og en bred palette af indstillinger, så er Stellar en oplagt cykel til storbybrug.

Elegant og diskret design. Nem at håndtere med og uden aktivt batteri. Behagelig fremdrift og assistance på stigninger og lige vej. Automatisk assistanceskift.
Mærkbart svagere batteri. Er ikke velegnet til hurtige temposkift og stigninger.
Læs hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971): Journalist på L&B Home. Natasja begyndte på Politikens IT-tillæg i 1990’erne. Herfra gik turen via fagblade, magasiner og aviser, hvor Natasja skrev om blandt andet it og nørdkultur. Fra 2002 har Natasja været på Datatid Techlife, siden IT-journalist inden for smart living og brevkasseredaktør på Alt om Data.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen