TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har et toplækkert design, kører smidigt og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser.

Af / 27/04/2023 - 09:37
Cowboy 4

Home mener

  • Smidig og responsiv køreoplevelse. Let og lækkert design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegration.
  • Styret kan ikke hæves. Dur ikke til meget uden din mobil.

Det er efterhånden sivet ind blandt bilkøbere, at en elbil ikke behøver at være et usexet skrummel. Det har Tesla kæmpet en sej kamp for. Hollandske Cowboy er gået på markedet for elcykler med en lignende mission. Producentens cykler er strømlinede og lækre. Der er ikke meget bedstemor over dem. Trods indbygget elmotor er designet i top.

Ikke til alle højder

Stilmæssigt ligner den nye Cowboy 4, hvad der vel bedst kan betegnes som en sporty bycykel. Vi testede modellen med tværstang. Den fås også i step through design uden tværstang, så det er nemmere at træde op på den. En type der bliver mere og mere populær til både herrer og damer.

Stellet er specialproduceret. Det meste er støbt i ét, hvilket giver et meget gennemført look.

cowboy 1
Cowboy-cyklen har specialdesignet letvægtsstel støbt stort set ud i et stykke. (Foto: Cowboy)

Sadlen kan justeres i højden. Vi kunne derfor fint få den til at passe til testerens cirka to meter lange krop. Styret kunne desværre ikke justeres, det har den højde, det har, og i testerens tilfælde var det lige lovlig lavt. Man kommer til at sidde meget foroverbøjet. En cykelstil nogle synes godt om, men til afslappet bykørsel er det ikke, hvad man ønsker.

Mobilcentreret cykel

Cyklen har elektronisk lås. Den låses op med din smartphone. Du kan indstille det til at ske automatisk, når du nærmer dig med din mobil i lommen. Alternativt kan du trykke på et låseikon i Cowboy-app’en. Vupti, så er den låst op og klar til at køre.

Annonce

Styrestangen er forsynet med en quad lock. Den gør det muligt at skrue din smartphone fast som et lille kontrolpanel. Det kræver blot, at du har et cover til mobilen med quad lock bagpå. Uden det er du faktisk lidt på herrens mark, for mobilen er ret essentiel for at betjene cyklen.

Du kan godt låse den op uden mobilen. Med en fysisk nøgle låser du batteriet fri, trækker det ud og sætter det i igen indenfor 20 sekunder. Så er cyklen låst op. Det er dog ikke muligt at aktivere eller deaktivere elektrisk assistance eller foretage anden betjening, når mobilen ikke er forbundet.

cowboy 2
En fordel ved elcykler som Cowboy er, at man ikke skal huske cykellygter. De er altid klar til at lyse op, så længe der er strøm på cyklen. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Det er således ikke meget, du får ud af cyklen uden at have mobilen med, men ærlig talt, det vil næppe være en hæmsko for de brugere, cyklen henvender sig til. Det er det unge segment, som altid har mobilen på sig og bruger den til stort set alt. Derfor giver det god mening, at den tjener som dit instrumentbræt. For så har du en cykelcomputer direkte forbundet til mobilnettet og med GPS, så du kan få rutevejledninger, detaljeret tracking af din rute og meget andet. Som en bonus oplades mobilen, når den er placeret på styrestangen. Der er nemlig indbygget trådløs oplader.

Smidig kørsel

Du stiller assistance-niveau på den simple hovedmenu. Der er kun to niveauer at vælge imellem, standard og eco. Med standard føler man et støt og stabilt skub lige fra første tryk i pedalerne. Cyklen justerer ydelsen efter terræn og ydre forhold, således at du har en konsekvent og ensartet fremdrift, uanset om du kører ligeud, op ad bakke eller ud af en puklet grussti. Med eco er ydelsen lavere, til gengæld kører du længere på batteriet.

Køreoplevelsen er ganske forrygende. Der er godt med power i den fikse cykel, som automatisk skifter gear og med garanti får dig ud af lyskrydset som den første hver gang.

Batteritiden er også ganske udmærket. Op til 80 kilometer på en opladning lover producenten, men sats på det halve, hvis du kører med standard assistance og ved de maksimale 25 km/t hele vejen.

Batteriet sidder diskret op ad cykelstangen og kan tages ud, så du kan oplade det indenfor, uden at skulle slæbe hele cyklen med ind. Her har Cowboy 4 en fordel sammenlignet med Vanmoof-cyklerne, som den ellers minder en del om.

cowboy 3
Batteriet er monteret bagpå og nemt at tage af. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Du kan indstille cyklen til at låse sig selv, når du går fra den, og du kan på mobilen holde øje med, om den er hvor den bør være. Skulle den blive stjålet, kan du tracke dens placering via den indbyggede GPS, så du kan give politiet besked om, hvor den befinder sig.

Konklusion

Cowboy 4 er en teknisk smart cykel. pakket indbydende ind i flot design og smidig betjening, Desværre egner denne model sig ikke lige godt til ryttere i alle størrelser. Er man til den høje side, er køreoplevelsen ikke optimal. Den er ikke billig, men prisen er godkendt i forhold til, hvad den leverer af kvalitet og funktionalitet.

Karakter
Cowboy 4
High End

Også i denne test:

Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uden larm og benzinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkørende og yderst enkel elcykel, der kører langt på batteriet og kræver et minimum af vedligeholdelse.

Ligger godt på vejen. Jævn og behagelig køreoplevelse. Dejligt enkel. Lang rækkevidde. Forholdsvis let.
Ingen smarte funktioner. Temmelig dyr.
Læs hele testen

Mate X

Bredhjulet elcykel med alt for meget fart på

En solid cruiser til de brede cykelstier, men ikke den mest raffinerede, når det gælder køreoplevelse, konstruktion eller smarte funktioner: Risikoen for at køre bundulovligt er desuden stor.

Ligger stabilt på vejen.
Den maksimale hastighed er langt over det tilladte. Motorydelsen er meget ujævn. De otte udvendige gear giver ikke meget mening og vil kræve vedligeholdelse. Cyklen er tung som en tank.
Læs hele testen

Coboc Kallio CMF Komfort

Kører fantastisk med og uden strøm

Selv når elmotoren ikke er tændt, er den stilrene letvægtscykel en drøm at køre på.

En forrygende cykel, ganske enkelt. At den samtidig har en velkørende elektrisk motor og en række avancerede funktioner bygget ind bag det stilrene letvægtsdesign, gør den kun endnu sejere.
Hundedyr.
Læs hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blevet til et væld af indhold til magasiner, dagblade og webmedier indenfor kultur, livsstil og tech. De seneste mange år har Rasmus fungeret som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC’er og smartphones til elbiler, Smart Home og lydudstyr.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen