Er der én ting, som med garanti kan forstyrre forårsidyllen er det en brølende Harley, der kværner gemmer villakvarteret. Eller det var det i hvert fald indtil Serial 1 så dagens lys.
Denne Harley afgiver nemlig ikke en lyd. Den amerikanske motorcykelproducent har indset, at nutidens transport sætter andre krav, end en benzinslugende kværn kan opfylde, og skabt brandet Serial 1. Et brand, der leverer hvad der vel nærmest er antitesen til den klassiske Harley: Eldrevne, miljørigtige transportmidler til bykørsel.
Simpel og velbygget
Lidt af arven holdes dog i hævd via designet af Mosh Cty. Den rummer en snert af det langstrakte chopperlook, Harley-Davidson er kendt for. Stellet er støbt stort set i ét stykke aluminium med batteriet integreret i bunden, hvor det er nemt at tage ud. Det er ikke ligefrem en letvægtscykel, men den vejer mindre, end man skulle tro. At bære den op af en lille trappe er ikke et problem.
Den store XL-model, som passede til testerens mål var ikke tilgængelig, men en Large gik an. Man sidder behageligt på cyklen, som er blandt de mest simple i testen. Gear skal du ikke forholde dig til. Dem er der ingen af. Du skifter elektrisk assistance via fire trin, som hver især giver en diskret, men mærkbar ændring i ydelsen.
Betjeningen sker på et lille kontrolpanel i venstre side af styret, hvor der også er mulighed for at tænde og slukke den ret heftige forlygte, som har karakter af et lille spotlys. Heldigvis kan den vinkles nedad, så du ikke blænder modkørende. Det giver samtidig mulighed for at se cykelstien foran dig meget tydeligt om natten.
Flyder over cykelstien
Køreoplevelsen er smidig. Der er stærk og jævn fremdrift i den centermonterede motor. Decideret affjedring er der ikke, men cyklen er god til at afbøde bump, takket være de brede dæk. I stedet for kæde er der en kulfiberrem, og bremserne er af rulletypen, hvilket betyder, at vedligeholdelse på cyklen bør være ret minimal.
Det store batteri skal ifølge producenten give en rækkevidde på op til 170 kilometer. Så meget skal du dog ikke forvente, medmindre du kører ved laveste assistance-niveau – og gerne lidt ned ad bakke. 80 kilometer er mere realistisk ved almindelig kørsel, men det er også ganske glimrende. Batteriet er fuldt opladt på under fem timer.
Mosh Cty tilbyder en walk-assist-funktion, så man kan få lidt hjælp af motoren til at trække hjulene, når man går med cyklen. Ellers er der ingen smarte funktioner. Et Bluetooth-logo var markeret på kontrolpanelet, og det lykkedes at aktivere en parringstilstand, men testerens mobil ville ikke kendes ved cyklen. På hjemmesiden står dog, at der skulle være mulighed for at forbinde til en Serial 1-app, der kan vise kørestatus med mere, men det var umiddelbart ikke tilfældet på denne model.
Konklusion
En simpel elcykel, konstrueret i bundsolid kvalitet fra ende til anden. Køreoplevelsen er dejlig stabil, og du kommer langt på en opladning. Men prisen er i den høje ende, og der er ikke skyggen af smarte funktioner.
Også i denne test:
Mate X
Bredhjulet elcykel med alt for meget fart på
En solid cruiser til de brede cykelstier, men ikke den mest raffinerede, når det gælder køreoplevelse, konstruktion eller smarte funktioner: Risikoen for at køre bundulovligt er desuden stor.
Coboc Kallio CMF Komfort
Kører fantastisk med og uden strøm
Selv når elmotoren ikke er tændt, er den stilrene letvægtscykel en drøm at køre på.
Cowboy 4
Til den stilsikre storby-cowboy
Cowboy 4 har et toplækkert design, kører smidigt og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer