TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Mate X

Bredhjulet elcykel med alt for meget fart på

En solid cruiser til de brede cykelstier, men ikke den mest raffinerede, når det gælder køreoplevelse, konstruktion eller smarte funktioner: Risikoen for at køre bundulovligt er desuden stor.

Af / 27/04/2023 - 09:37
Mate X

Home mener

  • Ligger stabilt på vejen.
  • Den maksimale hastighed er langt over det tilladte. Motorydelsen er meget ujævn. De otte udvendige gear giver ikke meget mening og vil kræve vedligeholdelse. Cyklen er tung som en tank.

Mate har opbygget lidt af et bad boy-image. Hårdtpumpede muskelmænd med tæt tatoverede overarme er blandt kernekunderne, og besøger du producentens butik i centrum af København, minder stemningen om en lurvet natklub ved lukketid.

Mate X, som er den største model, er da også uden tvivl en cykel med rå attitude. De brede dæk, det massive stel, den høje vægt og den solide affjedring gør, at man snarere cruiser end cykler på de. Der er noget mini-motorcykel over Mate X.

mate x 2
De brede dæk gør, at cyklen ligger stabilt på vejen. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Ujævn motorydelse

Den er tung som en elefant. Har du slæbt den ned i kælderen, kan det være en kamp at få den op igen. De enkelte komponenter virker solide, men måden, de er skruet sammen på, vækker skepsis. Der er langt fra samme kvalitetsfornemmelse som hos de øvrige testdeltagere.

Det er relativt nemt at tilpasse i størrelse til enhver type rytter med simple låsemekanismer på sadel og styr. På den måde er den ret allround.

Uden elektrisk assistance er den ingen fornøjelse at køre på. Den er utroligt tung at træde. At man har forsynet den med otte udvendige Shimano-gear hjælper ikke. Tværtimod komplicerer det konstruktionen unødigt.

Annonce

Det åbne design medfører, at motoren sidder på baghjulet. Den konstruktion resulterer typisk i en mindre jævn og responsiv motorydelse, end når motoren er centermonteret. På Mate X gør det sig gældende i ret ekstrem grad.

Du skal træde pænt til, før motoren tager fat, men når den så gør, giver den dig et ordentligt skub fremad. Det kan godt blive lidt farligt, hvis du holder for rødt i et lyskryds. Pludselig befinder du dig midt på vejen. Der er slet ikke samme jævne fremdrift som på stort set alle de øvrige cykler i testen. Samtidig er Mate den eneste af cyklerne, der afgiver en vis støj, når du kører. Friktionen mellem de store dæk og asfalten lader sig høre.

Kør ulovligt med et enkelt tryk

Motoren er angivet til 250 watt, men kraften er ikke desto mindre stor. Lidt for stor faktisk. Og det får du rig mulighed for at udnytte. Den elektroniske assistance fungerer anderledes end på de øvrige elcykler i testen, hvor du hjælpes med større eller mindre kraft op til de tilladte 25 km/t.

På Mate hjælpes du på det første af de fem niveauer op til cirka 19 km/t. På det andet niveau hjælpes du op til cirka 22 km/t, mens du på det tredje hjælpes hjælpes op til cirka 25 km/t.

Herefter går det stærkt. Niveau 4 hjælper dig op på cirka 28 km/t, mens niveau 5 fik giver fuld skrue og får dig helt op til omkring 34 km/t. Langt over den tilladte grænse. Med et enkelt tryk bryder du således loven, sætter dig selv og andre i fare, risikerer en bøde og måske endda at få cyklen konfiskeret. Ansvaret for at holde dig på niveau 3 og ikke højere er dit og ikke producentens. Det er derfor, denne cykel stadig kan sælges.

mate x 3
Vi ramte næsten 34 km/t. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Knæk den over

Det er ikke en smart cykel. Der har ingen intelligente låse-features, GPS eller mobil-integration som på Cowboy. Der er et simpelt farvedisplay på styret, som viser hastighed, batteristatus, distance m.m. og mulighed for at gå nogle lag dybere, hvis man vil ned i mere perifære funktioner og informationer.

Den fås med to størrelser af batteri. Vi testede den ‘lille’ model med 14Ah batteri, der fra fabrikantens side er estimeret til at klare op til 80 kilometer. Vi klemte 55 kilometer ud af det uden at spare, hvilket slet ikke er skidt.

Batteriet kan oplades, mens det er i cyklen. Så stikkes ladestikket ind gennem stellet. Batteriet kan også tages ud, så man kan tage det med sig og oplade det indenfor. Det kræver, at du vipper en låsemekanisme op og ‘knækker’ cyklen midtover. En uelegant og omstændelig affære.

mate x 1
Mate-cyklen skal knækkes over på midten, hvis man vil tage batteriet ud. (Foto: Mate.Bike)

Køber du en lynoplader, er batteriet ladet op på knap tre timer, men den larmer voldsomt imens, så oplad ikke i soveværelset natten over.

Konklusion

Stilen vil næppe tiltale alle, og ærlig talt vil prisen nok også afskrække mange af dem, som ikke allerede er stukket af grundet den skruppelløse tilgang til fartlovgivningen. Mate X koster det samme som de designlækre og langt mere velkørende og intelligente elcykler i testen. Vi er derfor ikke et sekund i tvivl om, hvor vi ville lægge pengene.

Karakter
Mate X
High End

Også i denne test:

Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uden larm og benzinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkørende og yderst enkel elcykel, der kører langt på batteriet og kræver et minimum af vedligeholdelse.

Ligger godt på vejen. Jævn og behagelig køreoplevelse. Dejligt enkel. Lang rækkevidde. Forholdsvis let.
Ingen smarte funktioner. Temmelig dyr.
Læs hele testen

Coboc Kallio CMF Komfort

Kører fantastisk med og uden strøm

Selv når elmotoren ikke er tændt, er den stilrene letvægtscykel en drøm at køre på.

En forrygende cykel, ganske enkelt. At den samtidig har en velkørende elektrisk motor og en række avancerede funktioner bygget ind bag det stilrene letvægtsdesign, gør den kun endnu sejere.
Hundedyr.
Læs hele testen

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har et toplækkert design, kører smidigt og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser.

Smidig og responsiv køreoplevelse. Let og lækkert design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegration.
Styret kan ikke hæves. Dur ikke til meget uden din mobil.
Læs hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blevet til et væld af indhold til magasiner, dagblade og webmedier indenfor kultur, livsstil og tech. De seneste mange år har Rasmus fungeret som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC’er og smartphones til elbiler, Smart Home og lydudstyr.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen