TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Acer ES Series 5

Dette el-løbehjul bør du styre udenom

Acer ES Series 5 er for tungt, for langsomt i optrækket og for nemt at stjæle.

Af / 29/08/2023 - 09:12
Acer ES Series 5

Home mener

  • Solidt bygget med 10-tommer dæk og skivebremse. Stort batteri sikrer lang rækkevidde.
  • Motoren på 350 watt er underdimensioneret i forhold til el-løbehjulets størrelse og vægt, og det påvirker bl.a. accelerationen. Den mest tåbelige tyverisikring, vi har oplevet. Låsemekanismen slår fra, hvis der slukkes for strømmen.

Acer er nok mest kendt for sine fremragende bærbare computere, men ligesom den kinesiske elektronikgigant Xiaomi har taiwanesiske Acer valgt også at kaste sig over elektrisk personlig transport. Bl.a. i form af elcyklen ebii, som Acer lancerede i foråret, og nu også el-løbehjul, f.eks. Acer ES Series 5, der er genstand for denne test.

Acer ES Series 5 er én ud af to modeller af Acer-løbehjul og leveres med en 350 watt motor, så den maksimale hastighed er 20 km/t, som loven foreskriver. Den anden model, Acer ES Series 3, er mindre, lettere og billigere, men har også en svagere motor.

Læs også Kvalitetsløbehjul i transportvenligt design Xiaomi Electric Scooter 3 er bygget solidt, men ikke tungere end at du kan klappe det sammen, og tage det med dig. El-løbehjulet har desuden et fint udvalg af smarte funktioner, og leverer en udmærket køreoplevelse

Selv om Acer ES Series 5 med sin 350 watt motor altså ikke har markant mere motorkraft end Xiaomi Electric Scooter 3, der må nøjes med 300 watt, er løbehjulets kampvægt på 18,5 kilo, hvilket er væsentligt mere end Xiaomis 13,2 kg. Det skyldes primært det større batteri (15.000 mAh), som sikrer en rækkevidde på op til 60 kilometer ved fuld opladning. Det er godt, at rækkevidden er relativt lang, for så slipper man da for at slæbe det tunge løbehjul op ad trapperne i tide og utide for at oplade, hvis man skulle være så uheldig at bo i en lejlighed uden elevator.

Acer ES Series 5
Acer ES Series 5 er udstyret med skivebremse. (Foto: Peter Gotschalk)

Køreoplevelsen skæmmes af langsom acceleration

Dækkene på 10 tommer sikrer et godt vejgreb, så man står stabilt på det robuste el-løbehjul, der også er udstyret med effektive bremser, nemlig elektronisk forbremse samt skivebremse bagpå.

Acer ES Series 5
Midt på styret sidder den lille kontrolenhed, som bl.a. viser hastighed, og hvor meget strøm der er på batteriet. De tre køretilstande indstilles ved hjælp af den lille knap under displayet. (Foto: Peter Gotschalk)

Men motoren på 350 watt føles underdimensioneret i forhold til løbehjulets vægt og størrelse, og det kommer til udtryk i form af en langsom acceleration, som desværre er ret ødelæggende for køreoplevelsen. Der er tre køretilstande med maksimalhastigheder på hhv. 6 km/t, 10 km/t og 20 km/t, men når selv den hurtigste køretilstand føles som sneglefart, er det svært at blive begejstret.

Annonce
Acer ES Series 5
Ved den højre håndbremse sidder gashåndtaget. (Foto: Peter Gotschalk)

Betjening

Gashåndtaget sidder ved den højre håndbremse, mens der ved den venstre håndbremse er blevet plads til en lille ringeklokke samt betjening til de indbyggede blinklys. I midten sidder en lille LED-skærm, hvor man kan se hastigheden og hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet. Lige under displayet finder man også den lille knap, som er eneste mulighed for at ændre på et par af løbehjulets indstillinger uden brug af mobilen. Bl.a. bruger man knappen til at skifte mellem de tre førnævnte køretilstande.

Læs også ebii er computerproducents spændende bud på en elcykel Elcyklen ebii bruger kunstig intelligens til at optimere køreoplevelsen.

Alle andre indstillinger klarer man ved hjælp af ‘Acer Escooter-app’, hvor man bl.a. kan få et overblik over, hvor langt, man har kørt, og hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet. App’ens eneste anden funktion – udover at tænde eller slukke for lygterne – er, at man kan låse el-løbehjulet, så det ikke kan køre, selv om man drejer på gashåndtaget. De to dæk bliver simpelthen låst, så de kun kan dreje cirka en halv omgang.

Sikkerhed (eller mangel på samme)

Andre sikkerhedsforanstaltninger kan Acer ES Series 5 ikke byde på, ikke engang en indbygget metalring på stellet – som på E-Way E-6075FRS – der ville kunne bruges til at låse el-løbehjulet fysisk fast til et cykelstativ eller lignende.

Acer ES Series 5_ringeklokke Acer ES Series 5_blink
<
>
Ved den venstre håndbremse finder man en lille ringeklokke samt betjening til de indbyggede blinklys. (Foto: Peter Gotschalk)

Og det er virkelig en skam, for den indbyggede sikkerhedsløsning er noget af det mest ugennemtænkte og mindst effektive, vi har oplevet. Har man låst Acer ES Series 5 via app’en forbliver dækkene nemlig kun låst, så længe el-løbehjulet er tændt! Slukker løbehjulet af sig selv (hvilket det gør efter maks. 60 minutter), eller er tyven så fræk, at han eller hun simpelthen slukker for strømmen ved at trykke på knappen under displayet, så holder dæklåsen op med at virke, og vedkommende kan bare trække af sted med løbehjulet uden yderligere forhindringer. Og nej, dæklåsen genaktiveres ikke, når man tænder for løbehjulet igen.

Acer ES Series 5
El-løbehjulet lader sig folde sammen og er dermed lettere at transportere, hvis man f.eks. skal have det med i bilen eller op i lejligheden. Men pas på, vægten er 18,5 kilo, så man får lange arme af at slæbe det ret langt. (Foto: Peter Gotschalk)

Den eneste måde reelt at sikre Acer ES Series 5 mod tyveri på er at bruge en fysisk lås, der må igennem de svært tilgængelige bøjler ved bagdækket. Vi er ikke imponerede.

Konklusion

‘Skomager, bliv ved din læst,’ lyder et kendt, gammelt ordsprog, og selv om den oprindelige form af ordsproget, ‘Ne sutor supra crepidam judicaret (Ikke bør en skomager dømme ud over skoen)’, stammer helt tilbage fra oldtiden, er det åbenbart stadig relevant. I hvert fald for så vidt angår el-løbehjulet Acer ES Series 5, som vi virkelig ikke vil anbefale til nogen.

Acer Escooter app
I ‘Acer Escooter-app’ får man bl.a. et overblik over, hvor langt, man har kørt, og hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet. (Foto: Peter Gotschalk)

Motorkraften er i den lave ende i forhold til løbehjulets relativt høje vægt, hvilket betyder, at accelerationen foregår i sneglefart. App’en, som er nødvendig for at indstille andet end de mest enkle ting, er ikke voldsomt avanceret, men værst er det, at den indbyggede tyverisikring er fuldstændig håbløs. Det bliver et ‘nej tak’ herfra, Acer.

Karakter
Acer ES Series 5
Premium
Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen