TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Apple CarPlay Volvo

Mobil + bil = CarPlay

For Volvo er det helt naturligt at indbygge CarPlay i deres biler. Ikke alene integrerer det mobilen med bilen, det reducerer også risikoen for ulykker.

Af / 27/05/2016 - 06:00
Apple CarPlay Volvo

Home mener

  • Problemfri mobilintegration med adgang til musik, beskeder, lydbøger og podcasts i bilens infotainment-system. Altid opdaterede kortdata, let at bruge og velfungerende stemmestyring. Sidst, men ikke mindst øges sikkerheden.
  • Ingen mulighed for fuldskærmstilstand. Man kan ikke flytte ikoner, og der er begrænset ikon-understøttelse. Duer kun med iPhone 5 eller nyere.

Moderne biler er proppet med avanceret elektronik, der er bundet sammen af fiberkabler og styret af software. Stereoanlæg, navigationssystem og aircondition er blot noget af alt det, føreren kan betjene med en touch-skærm i bilen.

I nogle biler kan man også styre en tilsluttet mobiltelefon, så man kan besvare opkald og ringe op med en knap på rattet. Hvis man har Bluetooth eller et USB-stik, kan man desuden lade mobilen op og afspille musik fra den over anlægget i mange bilmodeller.

Og her stopper det så normalt. Mobiltelefonen og bilens infotainment-system kommer sjældent tættere på hinanden end det.

Derfor har Apple lavet CarPlay. Som er langt mere end en smart handsfree-løsning til iPhone-ejere. Det handler lige så meget om sikkerhed, som det handler om den bekvemmelighed, en tættere integration mellem mobilen og bilen giver.

CarPlay smelter bil og mobil sammen, så du får flere af dine apps op på bilens touch-skærm. Alt, hvad du behøver, er en iPhone 5 eller nyere, et Lightning-til-USB kabel og en bil med CarPlay integreret i infotainment-systemet.

Annonce

Der findes over 100 bilmodeller, som fås med CarPlay. Det drejer sig om 2016- og 2017-modeller som f.eks. den Volvo XC90, vi tester CarPlay med her. Faste læsere vil genkende bilen fra testen af Bowers & Wilkins’ Premium Sound-anlæg i Lyd & Billede #1 2016. Denne udgave af XC90 har CarPlay integreret i kombination med det samme fremragende Premium Sound-anlæg, som vi testede.

(Foto: Producent)
(Foto: Lasse Svendsen)

Gælder ikke kun nye biler

Volvo er ikke alene om CarPlay, men er blandt de første i Europa, der har det som tilvalg på udstyrslisten. Den kommende firedørs S90 og stationcar’en V90 vil også kunne udstyres med CarPlay. Det samme gælder en række VW-modeller, Mercedes-Benz fra A-klassen og opefter, og fra 2017 gradvis flere bilmodeller.

Men ældre biler kan også udstyres med CarPlay. Hvis man kan installere en bilstereo i bilen, findes der afspillere fra JVC, Alpine, Pioneer og Kenwood med CarPlay.

Ingen af dem er dog så elegant integreret som i Volvo XC90 – en svensk premium-SUV, der konkurrerer med Audi Q7, Range Rover og BMW X5. Det er en afslappet langturs-cruiser med firehjulstræk og luksusinteriør med plads til op til syv personer.

I Volvo XC90 og visse andre biler kan du også få CarPlay-info på instrumentbrættet.
I Volvo XC90 og visse andre biler kan du også få CarPlay-info på instrumentbrættet. (Foto: Lasse Svendsen)

Hvad gør CarPlay?

Hvis du plugger en iPhone 5 eller nyere i USB-stikket på midterkonsollen, dukker den op på skærmen i bilen. Derefter bekræfter du, at telefonen skal oprette forbindelse til bilen, og så skifter AirPlay-ikonet på skærmen farve til grøn, hvilket betyder, at CarPlay er på og kan bruges med det samme.

Såre simpelt, altså, og næste gang du sætter dig ind i bilen, er det nok at plugge mobilen i, som så automatisk genkendes og aktiverer CarPlay. Hvorfor ikke Bluetooth eller Wi-Fi Direct? Fordi det er lettere at opretholde en stabil tovejskommunikation med telefonen, når den er sluttet til bilen.

Standard CarPlay-layout med otte ikoner.
Standard CarPlay-layout med otte ikoner. (Foto: Lasse Svendsen)

Flere apps

CarPlay fungerer temmelig ens uanset bilmodel. De grundlæggende apps, der vises på bilens touch-skærm i iOS-form og farve, hentes fra telefonen. Grundlæggende apps er Telefon, Musik, Kort, Beskeder, Podcasts, Lydbøger, Nu spiller – og Spotify, hvis anlægget i bilen har det.

Det er disse apps, du vil se, første gang du kobler på, men CarPlay understøtter flere apps. F.eks. internetradiostationer og musik-streaming. Tidal er dog ikke understøttet indtil videre.

Hvis du vælger en bil med CarPlay, som ikke har touch-skærm, navigerer du i stedet i CarPlay med knapperne og indstillingshjulet eller med firevejsknapperne i den pågældende bil.

Hvis der er noget, du ikke kan finde ud af, er brugsvejledningen integreret i Volvo’ens infotainment-system.
Hvis der er noget, du ikke kan finde ud af, er brugsvejledningen integreret i Volvo’ens infotainment-system. (Foto: Lasse Svendsen)

Sådan virker det

I praksis er det telefonen, der fordrer bilen med alle de oplysninger, du kan få adgang til på touch-skærmen. Skærmen er altså en spejling af indholdet på din iPhone. Du styrer din musik i Apple Music eller lokalt på telefonen – og fra din Spotify-konto – på Volvo-skærmen og knapperne på rattet.

CarPlay fungerer kun med iPhone 5 og opad.
CarPlay fungerer kun med iPhone 5 og opad. (Foto: Lasse Svendsen)

iOS på skærmen

I Volvo XC90 betyder det, at den store touch-skærm viser Apples iOS-apps i CarPlay på halvdelen af skærmen. Hvis du har installeret flere apps end de otte, der vises på billederne her, dukker de op neden under de otte, og du scroller bare ned for at komme til dem.

Du kan tilgå indholdet på telefonen fra skærmen i Volvo’en, næsten som om du har den i hånden. Bare med færre, men større ikoner – og helt lovligt. Her kommer den sikkerhed ind, der er traditionsbærende i Volvos historie, for frigørelsen fra mobilen gør det meget sikrere at bruge mobilen i bilen.

Afspilning af musik fra mobilen.
Afspilning af musik fra mobilen. (Foto: Lasse Svendsen)

Stemmestyring der virker

Ikonerne på skærmen og ratknapperne gør, at du kan holde øjnene på vejen, mens du kører. Vil du sende en SMS, trykker du på ikonet for opkald på rattet og fortæller Siri, hvem du vil sende beskeden til. Så dikterer du meddelelsen og bekræfter, at den skal sendes til den valgte person. Det virker meget bedre end almindelig stemmestyring i biler, fordi Siri forstår tale meget bedre og kan udføre langt flere opgaver med stemmekommandoer.

Hvis du modtager en besked, iMessage eller SMS, får du en notifikation om det og kan bede Siri læse den op – du kan altså ikke selv se og læse den. Svare gør du som beskrevet.

Der er mange ting, man ikke kan gøre med CarPlay. Man får ikke e-mails op og kan ikke sende mails, mens man kører. Det er en stor sikkerhedsmæssig udfordring at give føreren adgang til indgående e-mails, selv om det teknisk set er muligt at bruge Siri til at assistere med at besvare dem.

Musik

Hvis du hellere vil høre radio, skal du vælge FM- eller DAB-radio fra Volvo’ens skærmmenu, og hvis du starter bilens navigation, skubbes CarPlay ned ad skærmen. Men du kan også bruge Kort-app’en på mobilen til navigation.

Det kan faktisk have sine fordele i forhold til at bruge bilens integrerede navigationssystem. Apples Kort-app har flere funktioner, som bilnavigation ofte mangler, og opdateres langt oftere til nyere og mere aktuelle kortversioner. Det vender vi tilbage til, men først musik …

CarPlay logger ikke på dit Apple- eller Spotify-abonnement, men får data fra telefonen. Det betyder, at alle spillelister i Spotify, anbefalinger fra Apple Music, og hvad du ellers har adgang til i Spotify og Apple Music, vises på skærmen i Volvo’en. Har du lyst til at høre det sidste nye fra David Bowie, Håkan Hellström eller Kanye West? Det er let tilgængeligt i apps i CarPlay, uden at du skal rode med telefonen.

Vores favorit er navigationsløsningen i iOS og CarPlay, som faktisk er bedre end i de fleste biler.
Vores favorit er navigationsløsningen i iOS og CarPlay, som faktisk er bedre end i de fleste biler. (Foto: Lasse Svendsen)

Navigation

Med Siri er navigation ekstra sjovt. På biler uden CarPlay kan det være en pine at ramme den rigtige udtale, og som regel skal man indtale adressen i flere trin. Først by, så bekræfte, derefter gadenavn, så bekræfte, og endelig vejnummer og bekræfte. Først efter et par minutters frem og tilbage er man klar til at køre efter rutevejledningen.

Prøver du det samme med Siri og CarPlay, plejer det at være nok at sige, hvor du skal hen, så finder Siri adressen og starter rutevejledningen, præcis som du er vant til fra iPhone. Hvis du vil finde en tankstation eller en restaurant, spørger du bare Siri, og hun guider dig dertil, uden at du skal indtaste en adresse først. Nemt, hurtigt og sikkert.

(Foto: Producent)
(Foto: Lasse Svendsen)

Flere muligheder

Skærmvisningen fra CarPlay kan også vises på instrumentbrættet på enkelte biler, f.eks. dem, der har LCD-skærme mellem speedometer og omdrejningstæller. Eller over hele instrumentbrættet.

Og det er kun begyndelsen. I fremtiden kan CarPlay og Google Maps integreres endnu tættere med bilen. Tesla har allerede vist, hvordan man kan bruge en app til at tjekke ladestatus og meget andet; med Volvos On Call-app kan du låse og genfinde bilen samt logge din kørsel; og mere endnu er muligt. Vi spår, at Apple CarPlay kun viser os et glimt af, hvad der kan lade sig gøre med en smartphone og en moderne bil.

Konklusion

Funktionerne i Apple CarPlay vil blive flere, efterhånden som systemet udvikles, og hvis man allerede har valgt CarPlay i sin næste bil, anbefaler jeg, at man bruger det aktivt. Ikke kun fordi det giver føreren – og passagererne – adgang til telefonens primære funktioner (undtagen browser og e-mail), men også fordi det øger sikkerheden betydeligt, at man ikke skal fumle med telefonen, mens man kører.

At Volvo er tidligt ude med CarPlay, er glædeligt, smart og et fremskridt efter vores mening, men først og fremmest øger CarPlay sikkerheden. Derfor bør det blive standard i mange flere bilmodeller.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen