Den ligner til forveksling en af vores absolutte favoritter, i4 M50, men den baghjulstrukne udgave af i4 er ikke lige så hurtig eller fed at køre. Men den koster så også mindre og kan køre længere.
Med drift kun på baghjulene er BMW i4 eDrive40 lidt tættere på tidligere tiders BMW’er med stor motor og baghjulstræk. For det er ikke så længe siden, 340 hk var mange kræfter i en 3- eller 4-Serie med stempelmotor. Det har elektrificeringen vendt op og ned på, og nu har selv Volvo over 400 hk og 0-100 km/t på under fem sekunder.
Helt så hurtig er 40-udgaven af i4 ikke, men 0-100 km/t på 5,7 sekunder er hurtigt nok. For her handler det om andre ting end dragracing. Nemlig den samlede køreoplevelse.
Sammenlignet med M50’s to elmotorer på i alt 544 hk og et drejningsmoment på 795 Nm kan 340 hk og 430 Nm virke lidt fesent. Det er det ikke. BMW’en accelererer med et overbevisende skub, og styringen er mindre påvirket af drejningsmomentet, da der ikke er drift på forakslerne.
Men for nogle er rækkevidden vigtigere, og i en eDrive40 – som har samme 80,7 kWh batteri – kan man opnå mellem 10 og 15 procent længere rækkevidde og samtidig spare penge. Grundprisen på eDrive40 er ca. 90.000 kroner under en tilsvarende M50, før udstyrstillæg, og rækkevidden er 580 mod 510 km, i 40’erens favør.
Da det ikke er alle, der har brug for firehjulstræk, kan i4 eDrive40 derfor være et bedre køb.
Vores testbil var udstyret med M Sport-pakken, sportssæder med Alcantara og Sensatec-kunstlæder, sportsrat og M-detaljer indvendig og udvendig. Den sorte BMW havde også BMW’s Live Cockpit Pro, men ikke det fine Harman Kardon-anlæg, der koster så lidt som tilvalg.
Den havde dog elektrisk anhængertræk, ratvarme, fjernlysassistent og adaptiv fartpilot, og kom med 18 tommers hjul med Hankook-lavprofildæk. 17 tommer er standard på den laveste udstyrsversion af eDrive40.
Hightech
Teknologien ligner ellers meget, sammenlignet med M50. De fysiske mål er selvfølgelig de samme med en akselafstand på 285,6 cm, en totallængde på 478 cm og et bagagerum med praktisk hatchback, der er opgivet til 470 liter. eDrive40 kan også trække en anhænger på op til 1600 kilo.
Den har også det samme brugervenlige iDrive OS 8, som styres med iDrive-kontrollerne i midterkonsollen eller fra den buede touch-skærm, der er vendt mod føreren. Der er også understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto, og trådløs opladning af mobilen i et rum foran midterkonsollen.
Det lyder måske meget avanceret, men man navigerer på samme måde som på mobilskærmen, og man kan ændre, hvilket indhold man har tilgængeligt på skærmen.
Man kan også tale til bilen. Det virker ikke altid lige godt, men man kan f.eks. bede den om at finde den nærmeste hurtiglader. Så forvarmes batteriet før ankomst, og hvis ladestanderen er kraftig nok, kan man tage op til 250 kW ladeeffekt. I hvert fald et stykke tid, før ladekurven uundgåeligt falder.
Man bør afgjort downloade BMW-app’en og oprette et BMW ID. Så kan man lave førerprofiler, indstille klima-anlæg, programmere opladning og lade nøglerne blive hjemme. Dermed fungerer mobiltelefonen nemlig som nøgle til bilen.
Harman Kardon er meget bedre end HiFi Sound System
Sidste gang vi kørte en i4, var den udstyret med Harman Kardon-anlæg. Det er det højeste niveau, man kan få i en i4, men niveauet under er ret skuffende. BMW kalder det HiFi Sound System, og selv med højttalere foran og bagi og brugbart med effekt er lyden grå og kedelig.
Det fungerer sådan set okay, hvis man bare lytter til taleradio eller podcasts, men anlægget giver ikke nogen musikalsk oplevelse, der er værd at skrive hjem om. Heller ikke når man bruger CarPlay til at streame musik fra mobilen.
Vores anbefaling er derfor at vælge Harman Kardon, for man får meget bedre lyd for et relativt beskedent pristillæg.
Mere klassisk BMW-følelse
Da vi tidligere har beskrevet interiøret samt de praktiske fordele og begrænsninger ved i4, går vi direkte til det vigtigste: Køreoplevelsen.
Hvis vi ser bort fra Hans Zimmers lydspor (altså bilens lyde) – som kan slås fra – er der meget her, der hinter til en 20 år gammel M3 med baghjulstræk. Selv i Sport-tilstand er den elektriske eDrive40 mere støjsvag, langt mere komfortabel, bedre bygget og selvfølgelig mere rummelig, men det umiddelbare skub fra 430 Nm mærkes ikke i rattet.
Styringen er ikke så hurtig som i Porsche Taycan GTS, men den er mere direkte og virker mere præcis end i M50. Det er nemmere at pege snuden derhen, hvor man vil, og styretøjet giver en følelse af bedre kontrol, når man accelererer ud af et sving og mærker kræfterne skubbe på i bagenden. Lidt som en E46 M3 fra gamle dage.
40’eren er støjsvag og komfortabel i Comfort-tilstand og en dejlig langtursbil. Der er godt med støtte i sportssæderne, og den fine balance i bilen opvejer til en vis grad, at man sidder i en bil, der vejer over to tons.
Konklusion
Selv om den har mindre effekt end i4 M50, kan BMW i4 eDrive40 opleves som lige så sjov at køre. Det, den mangler i rå acceleration, og det enorme vejgreb, som firehjulstræk kan give, opvejer 40’eren langt hen ad vejen med inspirerende køreegenskaber og subjektivt mere følsom og præcis styring.
Indpakningen er den samme, og kørekomforten er den bedste i klassen, men med et lavere forbrug vil BMW eDrive40 kunne forlænge køreturen med flere hundrede kilometer. Det vil være et tungtvejende argument for mange, som ikke har brug for firehjulstræk. Og så gør det heller ikke noget, at eDrive40 er billigere end M50.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer