TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: BMW i5 M60 xDrive

Konservativ og kompetent

Den første elektriske femmer er en drøm på vejen, men perfektion har sin pris.

Af / 18/12/2023 - 08:50
BMW i5 M60 xDrive

Home mener

  • Afbalancerede køreegenskaber kombineret med udsøgt kørekomfort. Køreoplevelsen er forbedret i sportstilstand. Relativt god plads. Bundsolid førsteklasses kvalitet. Lyd fra Bowers & Wilkins-systemet.
  • Glem startprisen. Med det nødvendige udstyr på en bil i denne klasse bliver den hurtigt meget dyrere. Relativt højt forbrug.

Egentlig var det ikke det mindste mærkeligt, at jeg følte mig som en konge bag rattet. Jeg var omgivet af det samme køremiljø som i BMW’s udsøgte i7-serie, og jeg opdagede næsten ikke, at jeg faktisk sad i den nye i5, før jeg drejede fra motorvejen og ind på en snoet landevej.

Der gik det hurtigt op for mig, at den nye BMW i5 M60 er en mere adræt bil at håndtere end den meget længere i7 M60. Det skyldes ikke kun, at femmeren er kortere og i dette tilfælde også udstyret med baghjulsstyring, men den adaptive undervogn fra BMW’s M-division giver en strammere, mere direkte og sportslig køreoplevelse – især i sportstilstand – end en syver gør.  

BMW i5 xDrive M60 5 scaled
BMW’s sedan-design er let genkendeligt. (Foto: Lasse Svendsen)

Sådan har det altid været. Især for de mere kraftfulde femmere, med den vilde M5 øverst i hierarkiet. Helt så rå er i5 M60 xDrive ikke. Men den bider godt fra sig, og hvis du ikke har brug for bagsædepladsen fra en i7, er en i5 et bedre valg for køreglade BMW-entusiaster, der synes, at en i4 M50 er for trang på bagsædet.

BMW i5 xDrive M60 9
Pladsen på bagsædet er langt bedre end i en i4. (Foto: Lasse Svendsen)

Den nye i5 har et mere afdæmpet designudtryk, mere konservativt end både i4 og i7, for ikke at nævne iX. Den kantbelyste kølergrill er meget mindre, og fra siden ligner i5 mere en større i4 end en kortere i7.

BMW i5 xDrive M60 7
Grillen er indrammet af en LED-stribe. (Foto: Lasse Svendsen)

Med en længde på 506 cm er den ikke særlig kort. Dens størrelse og pris placerer den i samme klasse som Mercedes EQE AMG 53/43, Audi e-tron GT, Porsche Taycan 4S og Tesla Model S.

Annonce
Læs også Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.

Plads og komfort

Den mere konservative i5 M60 er en sedan i traditionel forstand. Den har et tredelt bagsæderyglæn, og bagagerummet på 490 liter er tilstrækkeligt til en lang rejse for fire voksne.

BMW i5 xDrive M60 28 BMW i5 xDrive M60 29
<
>
490 liter og masser af bagagerumsplads med tredelt ryglæn. (Foto: Lasse Svendsen)

De sidder godt. Både foran og bagi. Selvom bagsædepladsen ikke er så overdådig som i en i7, er der bedre skulder- og benplads end i en i4. Dine fødder kan være under forsæderne, og det er muligt at klemme endnu en person ind i midten af bagsædet til de korte ture.

BMW i5 xDrive M60 10 BMW i5 xDrive M60 27 BMW i5 xDrive M60 24
<
>
Komfortsæderne har god støtte og en sædepudeforlænger. (Foto: Lasse Svendsen)

Foran er det som nævnt mere i7 end i4, og de komfortsæder, testbilen var udstyret med, virkede til at være fuldt på højde med sædekomforten i en i7. De gav betydeligt bedre sidestøtte end sæderne i en iX og har masser af justeringsmuligheder. Som sædvanlig i en BMW er siddepositionen perfekt.

Og som det er almindeligt for mange elbiler i dag, er mange af knapperne blevet flyttet til en displaymenu. Som f.eks. justering af klimaanlægget, sædepudeforlængeren og meget mere.

BMW i5 xDrive M60 25 kopi
Sekundære sædeindstillinger foretages på skærmen. (Foto: Lasse Svendsen)

Den buede skærm er forsynet med BMW’s nye styresystem, og dem, der har vænnet sig til de aftagelige fliser på skærmen i en elektrisk BMW, skal vænne sig til skærmbetjeningen igen. Så store er forskellene faktisk.

Vores testbil var udstyret med gestures, dvs. at man peger og vifter med hænderne for at skrue op for lyden, skifte radiokanal eller sang, og i midterkonsollen finder man de samme betjeningselementer som i en iX. Med iDrive-hjulet i gennemsigtig plast.

BMW i5 xDrive M60 19
iDrive-hjulet er på plads. (Foto: Lasse Svendsen)

Der finder du også en meget vigtig knap. Den, der fører dig til skærmen, hvor du kan slukke for den akustiske hastighedsalarm. Ifølge en ny EU-lov skal alle biler have en akustisk advarsel, hvis man kører over hastighedsgrænsen. Det er uendeligt irriterende, når man kører og pendler lidt under, så lidt over. Advarslen skal slukkes, hver gang man sætter sig ind i bilen og starter den. Den kan ikke fjernes permanent. Heldigvis er det bare et tryk på en knap og en let berøring af skærmen, så er den irriterende alarm væk.

BMW i5 xDrive M60 23
Tryk på flisen til venstre for at slukke for alle notifikationslyde. (Foto: Lasse Svendsen)

Gaming og B&W lydsystem

Brede lysbånd oplyser det rummelige interiør, og alt hvad du rører ved, føles bundsolidt. Rattet og sædevarmen kan justeres i tre trin – fra skærmen, selvfølgelig – og bilen foreslår parkering for dig, hvis du passerer en parkeringsplads ved lav hastighed. Den kan endda fjernparkeres fra din mobiltelefon, hvis du har konfigureret Digital Key i BMW-app’en. Det er meget praktisk, hvis den næsten to meter brede BMW skal ind på en meget trang parkeringsplads.

BMW i5 xDrive M60 21
Parkeringsassistenten bakker for dig. (Foto: Lasse Svendsen)

Gaming i bilen er måske ikke så praktisk, men det er ikke desto mindre en sjov og fantastisk måde at fordrive tiden ved ladestationen på. Når du åbner spil-app’en på skærmen, scanner du blot QR-koden med din mobiltelefon, og så kan du bruge din mobil som håndkontrol til en række spil på skærmen. Det fungerer godt, og selvom det ikke giver en fantastisk spiloplevelse, er det sjovt at have noget at lave, mens man lader op.

BMW i5 xDrive M60 26 kopi
Gaming i bilen er rigtig sjovt. (Foto: Lasse Svendsen)

Begge udgaver af i5 kan udstyres med et Bowers & Wilkins Surround Sound System med 655W fordelt på 17 højttalere. Det er ikke så råt som B&W’s 4D Diamond-system i en i7, men til prisen er systemet hver en krone værd. Især for alle, der kan lide, at musikken bliver gengivet med dynamik, realistisk bas og en åben mellemtone.

Lyden er bedst, når man streamer fra Apple Music eller Tidal med CarPlay. Gå ind i lydmenuen, og slå surround-effekten fra eller ned til et minimum. Lad bas og diskant være i fred, og start med at justere eq fra den laveste frekvens med små ændringer, men gerne lidt mere stigning på de to øverste frekvenser. Det er vores erfaring, at det skaber den bedste balance i lyden.

BMW i5 xDrive M60 16 BMW i5 xDrive M60 17 BMW i5 xDrive M60 18 BMW i5 xDrive M60 8
<
>
B&W Surround Sound System er pengene værd. (Foto: Lasse Svendsen)

To elektriske versioner

En bil så stor som i5 har plads til et stort batteri, skulle man tro. Men BMW har valgt en batterikapacitet på 81,2 kWh, omtrent det samme som i en i4 M50, og mindre end batteriet i både i7 og iX.

BMW i5 xDrive M60 12
Femmeren er vokset til 506 cm. (Foto: Lasse Svendsen)

For en i5 M60 xDrive betyder det en rækkevidde i henhold til WLTP-målene på mellem 455 og 516 kilometer. Det er selvfølgelig mindre ved høj hastighed eller på vinterveje og i minusgrader. Den baghjulstrukne i5 eDrive 40 har det samme batteri, og med mindre effekt på 340 hk kører den – igen i henhold til WLTP – helt op til 582 km.

IMG_0137 IMG_0150 IMG_0151
<
>
Med digital nøgle behøver du kun din mobiltelefon for at køre. (Foto: Lasse Svendsen)

Opladningshastigheden er den samme som en i4, 205 kW, og under optimale forhold – i teorien og med alle forbehold – skulle den kunne give dig en opladning fra 10 til 80 procent på 30 minutter.

Bilen kan bestilles med en 22 kW indbygget oplader, men det fungerer naturligvis kun for dem der har en 22 kW ladestander derhjemme.

BMW i5 xDrive M60 1
Konservativ og samtidig elegant. (Foto: Lasse Svendsen)

Selv om opladningen ikke er den hurtigste – Porsche, Lotus og Tesla understøtter for eksempel op til 350 kW hurtigopladning – er en i5 M60 blandt de hurtigste BMW’er på vejen. Med firehjulstræk, 601 hk fordelt på to elmotorer og en boost-knap, der trækker alle kræfterne ud på 10 sekunder, er der kun én M5 i rækken af femmere, der er hurtigere.

BMW i5 xDrive M60 6
Måske den bedste vinkel? (Foto: Lasse Svendsen)

Topfarten er begrænset til 230 km/t, og 0-100 km/t er overstået på 3,8 sekunder. Det er ikke så hurtigt som den måske hårdeste rival, Mercedes EQE AMG 53’s 3,5 sekunder, men som vi alle ved, handler en inspirerende køreoplevelse ikke om dragracing.

Læs også Vi tester AMG-versionen af Mercedes EQE Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd, signeret AMG. Inde i bilen smiler chaufføren tilfreds, med rytmerne pumpende fra Burmester-anlægget.

Måske kommer der en endnu vildere version, fx en i5 M70 med flere kræfter, hvad det så end betyder, men der kommer i hvert fald en i5 stationcar i 2024. Eller Touring, som BMW kalder den. At dømme efter billederne af en camoufleret i5 Touring, bliver det en rigtig Touring og ikke en coupé med hatchback eller hatchback hatch, som BMW i4.

BMW i5 xDrive M60 4
Næste år kommer i5 som Touring. (Foto: Lasse Svendsen)

Dynamiske køreegenskaber

BMW’en har alle former for støttefunktioner. Som adaptiv fartpilot, selvkøring med én hånd på rattet, kollisionsadvarsel med nødopbremsning og så videre, men hvordan er det, hvis man kører den selv, tænker mange nok.

BMW i5 xDrive M60 15 BMW i5 xDrive M60 20 BMW i5 xDrive M60 14
<
>
Hofmeister-knækket (det typiske boomerang-design introduceret af BMW’s tidligere chefdesigner) er selvfølgelig på plads. (Foto: Lasse Svendsen)

Det korte svar er, at den føles som det, den faktisk er, en krydsning mellem den sporty i4 M50 og den mere afslappede køreoplevelse, man får i en i7 M60. Komforten minder mere om sidstnævnte, da bilen flyder ubesværet hen over asfalten på samme måde. Men dæmperopsætningen er fastere, meget fastere end i en EQE, og styretøjet føles mere præcist med mere direkte respons på rattets input. Det har ikke den skarpe respons, som en Taycan kan have, men det er lige så præcist – og her får du hjælp fra den røde ring på toppen af rattet, hvis du er i tvivl om, hvor rattet peger hen.

Læs også Den syvende himmel BMW i7 er moderne luksus i allerhøjeste klasse, og den kører præcis som den skal.

Med den baghjulsstyring, som vores testbil var udstyret med, styrer den gennem svinget med overbevisende præcision, og du mærker ikke vægten, før du virkelig udfordrer den. Men selv da gør den adaptive M-affjedring sit til at holde bilen stabil uden krængning eller dramatik.

BMW i5 xDrive M60 13
M60 er nærmest en M5 light. (Foto: Lasse Svendsen)

Vælg sportstilstand i menuen, og tryk på boost-knappen på rattet, så bliver alt strammet op. Selv sædepolstringen. Du får maksimal effekt fra motorerne, et strammere chassis og en knivskarp speeder-respons. Ikke helt BMW M-niveau, men tæt nok på til at gøre det svært at tørre smilet væk.

BMW i5 xDrive M60 22 Boost
<
>
10 sekunders boost giver dig maksimal power. (Foto: Lasse Svendsen)

Forbrug i praksis

BMW’s påståede WLTP-brændstofforbrug var svært at opnå i minusgrader og på vinterveje. Selv når jeg kørte, som om batteriet næsten var tømt, kunne jeg ikke komme under 22,5 kWh pr. 100 kilometer. De fleste af de mere end 400 km – i alt fra byområder til motorveje – gav mig et forbrug på omkring 24-25 kWh. Det er en hel del højere end WLTP-tallene, der gælder for sommervejr og 23 grader celsius ved moderat hastighed.

BMW i5 xDrive M60 11
Klassisk femmer-design med nye linjer. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Den elektriske i5 M60 er en perfekt blanding af langdistancecruiser og sporty sedan. Med udsøgt komfort kombineret med alle de klassiske BMW-kvaliteter, du forventer af en BMW 5-serie. Blandt andet afbalancerede, forudsigelige og sporty køreegenskaber. En Taycan opfattes som skarpere, en EQE prioriterer komfort over køreegenskaber, og i den forstand er det fristende at påstå, at en BMW i5 er bedre til at kombinere de to kvaliteter end Porsche og Mercedes.

Læs også Køremaskine for de køreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.
Karakter
BMW i5 M60 xDrive
High End
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen