Åh, den fantastiske, selvfede følelse af at køre 250 km/t på den tyske Autobahn. Og samtidig gøre noget godt for klimaet! Lyder det for godt til at være sandt? Måske, men det er faktisk opnåeligt med BMW i8, en hybrid sportsvogn, der er så miljøvenlig, at der burde følge et gratis medlemsskab af Greenpeace med, når man køber bilen.
Hvilket helt ærligt er de færreste forundt, for den koster saftige 3 millioner kroner – et prisskilt, som man snarere forbinder med Porsche og Ferrari end med noget så fodformet og speltagtigt som en hybridbil. Men selv om BMW i8 altså er lige så hybrid som en Toyota Prius, så signalerer den alt andet end økologiske grøntsager og skovbørnehave. Det kan jeg skrive under på.
Jeg har nemlig været på pilgrimsrejse til München for at få lov til at låne en BMW i8 i to dage, og selv i det stenrige Bayern tiltrak den labre sportsvogn misundelige blikke fra alle levende væsner udstyret med en penis.
Men nu har slæden altså også vaskeægte mågevingedøre og er mere eller mindre skåret ud i ét stykke kulstof, så den næsten ingenting vejer. Formerne er kurvede på den fede, James Bond-agtige måde, og hele molevitten stinker langt væk af mange penge og utallige klip i kørekortet.
Og så kører den små 50 kilometer på literen!
Glem alt hvad du ved om hybridbiler
Sagen er, at ærkekonservative Bayerische Motoren Werke har bestemt sig for at gøre det samme for hybridbiler, som Tesla med Elon Musk i spidsen gjorde for elbiler med Tesla Roadster og Tesla Model S.
BMW vil med i8 gøre hybridbiler sexede og demonstrere, at det godt kan lade sig gøre at kombinere fornuftig og miljøvenlig teknologi med noget så irrationelt og klimaforandringsfornægtende som en rå sportsvogn. Der tilmed er både smart og internetforbundet i en sådan grad, at tårerne triller ud af mine små gadget-elskende øjne.
Det var vi naturligvis nødt til at lade komme an på en prøve. Hvilket så bringer os tilbage til den tyske Autobahn, hvor jeg altså nød i fulde drag at stryge af sted med 250 km/t, hvilket er i8’s tophastighed.
For nok er Lyd & Billede ikke noget bilmagasin, men vi interesserer os for al slags ny teknologi, og på den front er BMW i8 lidt af et unikum. Selvfølgelig medvirker den ikke lige så stærkt til afskaffelsen af fossile brændstoffer som bilerne fra Tesla – hybridbiler skal trods alt tankes op med benzin i ny og næ – men for det første viser bimmeren vejen for, hvor meget ydelse man rent faktisk kan få ud af hybridteknologien (førnævnte tophastighed stopper kun ved 250 km/t, fordi motoren er plomberet, ellers ville bilen formentlig kunne køre omkring 300 km/t), og for det andet er i8 også det smarteste køretøj, vi har prøvet siden Tesla Model S.
Med de digitale briller
Det ville være så let som ingenting at fortabe sig i detaljer om, hvordan BMW har formået at få to separate motorer til at levere en samlet ydelse på 362 hk, uden at hverken elmotoren, forbrændingsmotoren eller batteriet brænder sammen på grund af for høje temperaturer. Eller hvordan man ved en sådan motorkraft rent teknisk opnår et gennemsnitligt brændstofforbrug på 47,6 km pr. liter med en CO2-udledning på 49 g/km (tip: Det har bl.a. noget at gøre med aerodynamik og bilens vægt).
Men vi vil meget hellere fortælle dig om køreoplevelsen, og hvordan BMW i8 holder dig forbundet med resten af dit digitale liv. Læs om BMW i8 i et bilmagasin, hvis du tørster efter flere mekaniske fagudtryk, for her forsøger vi at sætte fingeren på, hvorfor vi mener, at en bil som BMW i8 viser vejen til fremtiden.
Køreoplevelsen er i en klasse for sig
Vi kan jo starte med, hvad der sker, når man allerede kører 200 km/t, og så kaster bilen ud i overhalingssporet for at passere sine medtrafikanter, der bevæger sig i sneglefart på de inderste vejbaner.
Til daglig kører jeg en Audi A5 med ca. 190 hk, og den kan jeg sagtens få op på omkring 240 km/t (på en god dag med vinden i ryggen), men det føles på ingen måde som at accelerere fra 200 til 250 km/t med BMW i8. Bimmeren skal kun bruge 4,4 sekunder på at komme fra 0 til 100 km/t, men det vilde er, at den accelererer næsten lige så hurtigt fra 200 til 250!
Der er simpelthen så meget overskud i de to motorer, at vognen så let som ingenting og med brølende motor giver baghjul til de andre biler, der ellers selv kører omkring 180-200 km/t. Det er som forskellen på en top-atlet og så alle os andre. BMW’en besidder simpelthen indtil flere niveauer af rå muskelkraft over, hvad vi andre nogensinde kommer i nærheden af!
Indrømmet, ved 250 km/t er BMW i8 nok knap så miljøvenlig, som vi beskrev ovenfor, men så alligevel. Bilen har grundlæggende tre forskellige køretilstande: eDrive, hvor man kun bruger elmotoren; Comfort, som bruger elmotoren op til en hastighed på 65 km/t, hvorefter forbrændingsmotoren sætter ind; og Sport, hvor både elmotoren og forbrændingsmotoren kommer på arbejde, og hvor batteriet samtidig lades op.
Det er selvfølgelig sidstnævnte tilstand, der kommer til udfoldelse ved 250 km/t, og her oplades batteriet simpelthen, så der er op til 75 procent strøm på det, når man ankommer til byen eller på mindre veje, hvor man kan slå Sport-tilstanden fra og køre videre ved ren elkraft. Det er intet mindre end det bedste fra to verdener.
Og bemærk venligst, at selv når BMW i8 slår forbrændingsmotoren fra og bevæger sig musestille rundt i bybilledet som en rigtig elbil, kan den stadig flytte sig. Elmotoren alene leverer 131 hk, og bilen kan køre op til 120 km/t uden at bruge en dråbe benzin. Rækkevidden er godt nok kun mellem 17 og 20 kilometer på et næsten opladt batteri, men det er også mere end rigeligt til langt det meste bykørsel. Det var det i hvert fald i München, som er en del større end København.
Chaufføren i højsædet
Da vi i sin tid testede Tesla Model S, var vi lidt kede af kabine og interiør, som ikke rigtig levede op til den standard, man efter vores mening burde kunne forvente af en bil i den helt dyre prisklasse. Omvendt var vi mere end begejstrede for den amerikanske elbils mange smart-funktioner og ikke mindst den 17 tommer store touch-skærm i midten af instrumentbrættet, som man bruger til at styre hele herligheden.
Det er oplagt at sammenligne Tesla Model S med BMW i8, og ud over at vi hurtigt må konkludere, at BMW’en på alle måder er en bedre bil end Model S, så er vi også en hel del mere begejstret over i8’s interiør. Alle kabinens elementer er nøje afstemt med chaufførens behov, kvaliteten er i top med bæredygtige materialer, og hvem kan i øvrigt stå for den glødende effekt i enten blå, gul eller hvid, der kommer fra dioderne i konturlinjerne i døre, instrumentbræt og rat?
Både smart og konservativ
Men på to punkter kommer BMW i8 til kort over for Tesla. Nemlig når det gælder smart-funktioner og lyd. Anlægget fra Harman Kardon vender vi tilbage til i næste afsnit, og her skal det i første omgang handle om bimmerens mange digitale funktioner.
Misforstå os nu ikke. BMW i8 og dens Connected Drive-funktioner er noget af det bedste, vi har prøvet, men Tesla er født ud af teknologiverdenen, hvor BMW er en traditionel bilfabrikant, og derfor er det ikke underligt, at Tesla netop på dette punkt viser, hvor skabet skal stå. Så hvor hele den centrale styring i en Tesla Model S udgår fra en kæmpe 17 tommers touch-skærm i midten af instrumentbrættet, er BMW’s smarte funktioner indrettet på mere traditionel vis.
Øverst på instrumentbrættet sidder en farveskærm (uden touch), mens selve styringen foregår fra midterkonsollen, hvor vi finder et betjeningspanel bestående af en såkaldt iDrive-controller og et sæt knapper. Controlleren har en touch-følsom overflade, som man bl.a. kan bruge til at skrive tal og bogstaver med fingeren på, og som sådan lærer man hurtigt at bruge den nødvendige kombination af bevægelser, klik, knaptryk og touch for at betjene bilens smart-funktioner.
Et stort plus er, at i8 råder over sit eget SIM-kort, så den altid er online. Det er gratis det første år, hvorefter man selv må betale for fornøjelsen. Men det er også mere eller mindre nødvendigt, for de fleste af bimmerens smart-funktioner kræver internetforbindelse. Det hedder ikke ConnectedDrive for ingenting.
Så selvfølgelig er der en internet-browser indbygget i pakken, mens mere fornuftige funktioner er aktuelle nyheder og vejrmelding, modtagelse af e-mail og intelligent nødopkald, som automatisk giver besked til BMW, hvis bilens airbags udløses.
Systemet tilbyder også app-understøttelse, de såkaldte Remote Services, så du via din smartphone eller tablet og app’en BMW iRemote kan følge med i, hvor meget strøm der er tilbage på elmotoren; finde din bil, hvis den er “blevet væk” på p-pladsen; låse bilen eller låse den op; tænde for aircondition, i god tid inden du skal bruge bilen, og meget, meget mere.
En særlig dekadent tjeneste er den indbyggede concierge service, som ringer direkte op til BMW’s call-center, hvor medarbejdere 24/7 sidder klar til at finde det nærmeste apotek, booke et bord på byens bedste italienske restaurant eller lignende for derefter at sende koordinaterne direkte til bilens navigationsanlæg.
Lidt for uldent
Lytter du til musik fra din smartphone eller tablet via Bluetooth-streaming, så hentes cd-covers automatisk og vises på skærmen i instrumentbrættet. Du kan både afspille musik, som er lagret på din mobile enhed, og fra streaming-tjenester, som du måtte have installeret. Ellers du kan bruge de mange muligheder, der følger med bilen (f.eks. internetradio).
Uanset hvordan og hvad du lytter til, så er det et anlæg fra Harman Kardon (Premium Logic 7 Surround Sound), der med 11 højttalere og 360 watt forstærkereffekt skal sørge for at forkæle din ører.
På papiret er det virkelig et lydsystem i topklasse, men desværre oplevede vi lyden af den brølende motor (og såmænd også den stille spindende elmotor) som sødere end musikken fra Harman Kardon-anlægget. Lydbilledet er nemlig meget kontrolleret og efterlader stort set intet frirum i lydens øverste luftlag.
Selvfølgelig er der ingenlunde tale om dårlig lyd. Indbygget i midten af bagsædet sidder der f.eks. en voldsomt stor bashøjttaler, som lægger en solid bund i musikken og følger med hele vejen ned til de laveste frekvensområder. Men det samlede resultat virker alligevel en smule indadvendt og uldent, og Harman Kardons anlæg befinder sig tydeligvis bedst i neutralt klangområde, og lyden blev ingenlunde så dynamisk og frisk, som man kunne ønske sig.
Enhver ved vel, at passende underlægningsmusik afspillet ved særdeles høj volumen er en forudsætning for den gode køreoplevelse!
Konklusion
Nuvel, hverken den lidt flade lyd fra anlægget eller den svage melankoli, der indtraf, når vi kom til at tænke på Teslas brugervenlige touch-betjening, kan stå i vejen for vores samlede indtryk af BMW i8: Denne bil er et unikum, som man næsten ikke kan rose for meget!
Man skulle tro, det var løgn, men det kan virkelig lade sig gøre at fremstille en rå sportsvogn, der er lige så miljøvenlig som en fodformet Toyota Prius, uden at indgå ét eneste kompromis, når det gælder saft, kraft og køreglæde. Og touch-skærm eller ej, så bevæger BMW sig med syvmileskridt ind i det 21. århundrede med alle de smart-funktioner, der er en del af ConnectedDrive-pakken.
Hvis du har flere penge, end du kan finde ud af at bruge, så har vi et godt tip til dig: BMW i8 gør dig lidt fattigere, men meget gladere. Og er du med til at redde planeten, mens du kører råddent. Det er det, man kalder win-win!
Hvis du som os andre hører til blandt de almindeligt dødelige, så er BMW i8 bare den mest markante hybridbil fra den tyske bilproducent. Teknologien er allerede tilgængelig i mere eller mindre nedskaleret form i mere normale BMW-modeller i de såkaldte ActiveHybrid 3-, 5- og 7-serier.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer