Opdateret 27.06.2022
Både vi og BMW studsede over strømforbruget, da vi testede BMW xDrive 40 sidste år. Det var ganske vist med vinterdæk fra Michelin, og fordi testen blev lavet i december i Norge, var det selvfølgelig koldt.
Temperaturen lå omkring minus fem-syv grader, og med 21 tommers vinterdæk lå forbruget på mellem 22 og 28 kWh. På en af vores teststrækninger var det så højt som 30,6 kWh. Det er meget, selv for en så stor og tung bil. Så vi ventede, til bilen fik sommerdæk på, og lavede en ny rækkeviddetest.
Det gik meget bedre. Vi lånte præcis samme bil, som vi testede i december 2021, men denne gang var den skoet med 22 tommers sommerdæk fra Bridgestone.
Temperaturerne lå mellem syv og 15 grader, føret vekslede mellem vådt og tørt, og endelig var det muligt at komme ned på de tal, som BMW selv opgiver. Blandet kørsel gav os 19,3 kWh, hvilket er under det opgivne WLTP-forbrug. Og ikke nok med det: På lange ture lykkedes det at komme ned på et gennemsnitsforbrug på 14,3 kWh (!).
Det er simpelthen imponerende og ville give en rækkevidde op mod 490 km. Altså over 60 km mere end den opgivne rækkevidde på 425 km ifølge WLTP-standarden.
Det var endda uden sparetilstanden Efficient, som nok kunne have sparet lidt mere strøm, altså i helt normal kørselstilstand. Eller Personal, som BMW kalder den.
Tests andre steder har vist, at rækkeviddetabet på BMW’s elektriske drivlinjer i minusgrader og vinterføre er blandt de laveste. Derfor studsede vi med rette over forbruget under testen sidste år. Siden er bilens software blevet opdateret, og nu kan vi med sommerdæk og plusgrader i hvert fald fastslå, at BMW har noget at have det i, når de oplyser et forbrug så lavt som 19,4 kWh.
At det lykkedes os at komme helt ned på 14,3 kWh, viser bare, at det er nemmere at strække rækkevidden, end man skulle tro.
Testen:
De vender sig, når jeg kommer rundt i svinget, stirrer længe, og i bakspejlet kan jeg se dem blive ved med at glo. Jeg forstår dem godt. For på dette tidspunkt er BMW iX et sjældent syn på vejene, og den skiller sig markant ud fra alt, hvad BMW har lavet før. Og her taler jeg ikke kun om designet.
Med det gabende kølergitter foran er den knap fem meter lange bil åbenbart et blikfang i trafikken. Den ligner hverken BMW X3 eller X5, men det er ikke kun designet, der er nyt på iX.
Alt er nyt. Indeni, i bunden og udenpå. Jeg vil endda sige, at køreoplevelsen også er ny på iX.
Tidligere BMW-ejere vil måske løfte et øjenbryn over det ydre, men det er intet imod, hvad der møder dem indvendig: Et minimalistisk interiør med loungeagtige sæder, en buet touch-skærm med et helt nyt styresystem og ditto grafik samt et sekskantet rat. Som det tog mig to minutter at vænne mig til. At vende tilbage til et rundt rat igen bagefter virker gammeldags.
Men tilgiv mig, at jeg venter lidt med min oplevelse af bilen, for først er det på sin plads med en kort genopfriskning for alle dem, der har glemt det væsentlige om BMW iX.
To versioner af BMW iX
Hvis vi lige lader det potentielt polariserende udseende ligge, så er der meget vigtigere ting at tage fat på her. Såsom at iX kommer i to versioner, hvor det meste er ens, men noget af de væsentligste er meget forskelligt.
Basismodellen er iX xDrive40 med to elmotorer på i alt 240 kW, eller 326 hk. De yder 0-100 km/t på 6,1 sekund og en topfart på 200 km/t. BMW opgiver rækkevidden til 416 km fra batteriet på brutto 76,6 kWh i henhold til WLTP-standarden.
Den dyrere xDrive50 har to motorer på i alt 385 kW, eller 523 hk. Hvilket forkorter tiden for 0-100 km/t til 4,6 sekunder, men også her er topfarten begrænset til 200 km/t. Vigtigere for mange er nok rækkevidden, som er opgivet til 617 km fra et 111,5 kWh batteri (brutto).
Vælger man flagskibet iX 50, får man bl.a. også adaptiv luftaffjedring foran og bagi som en del af standardudstyret. Det er altså ekstraudstyr, som man skal tilvælge på iX 40. Frihøjden er 20 cm, men med luftaffjedring kan man hæve og sænke bilen på en knap i midterkonsollen.
Bortset fra de grundlæggende forskelle er det meste andet ens, såsom firehjulstræk, maks. anhængervægt på 2,5 tons, 500 liters bagagerum, 75 kg taglast og 645 kg nyttelast.
Men nok om tal – lad os se på det sjove, der befinder sig indvendig …
Underholdning
For ikke så længe siden kørte vi en iX xDrive 50 med et heftigt anlæg fra Bowers & Wilkins. Som med over 1600 watt, 30 højttalere og vibration i forsæderne gav os en lydoplevelse af de sjældne i en bil. Det væsentlig billigere anlæg fra Harman Kardon har færre højttalere; 18 styk og i alt 655 watt effekt lyder ikke nær så imponerende.
Men det er kun på papiret. Harman Kardon-anlægget mangler måske nogle højttalere – højdekanalerne er f.eks. væk – men det løfter humøret, når turen begynder at blive lidt kedelig. Fire subwoofere, højttalere i nakkestøtterne, en velvillig equalizer og et veltunet lydanlæg med surround-lyd, hvis man vil, fylder let den store bil med lyd.
Anlægget kan ikke spille lige så højt og klokkeklart som B&W-anlægget, men man kan mærke bassen i kroppen, og vigtigst af alt, så er det så velafbalanceret, at man kan spille rigtig højt, uden at det lyder forvrænget eller ubehageligt.
Med integreret Apple CarPlay kan man styre playlisterne på mobilen med knapperne til højre på rattet eller direkte fra iDrive-skærmen.
Hvis man downloader BMW-app’en til mobilen, får man også overblik over opladning og meget andet, og opretter man et BMW ID, kan man lave førerprofiler, der genkender én, når man sætter sig ind i bilen. Så indstilles sæder, varme, musik og belysning efter ens foretrukne og gemte præferencer.
iDrive OS 8 og interiør
Den klassiske vinklede midterkonsol, som BMW er kendt for, er væk. De skålformede sportssæder ligeså. Gulvet er fladt, og vinduesfladerne store. Hvis man vælger panoramaglastag, bliver kabinen enormt luftig, og selv om det ikke har stofbetræk på indersiden, kan man blænde glasset med et tryk på en knap i loftet.
Store overflader betrukket med behageligt stof – eller læder, hvis man har valgt det – giver et passende eksklusivt indtryk. Kigger man rundt, bemærker man, at der er god plads overalt. Store opbevaringsrum i dørene, smarte lommer til smartphones samt USB-C stik til opladning finder man både i sæderyggene og mellem forsæderne. Under en luge på sæderyggene er der beslag til holdere til tablets og andre ting.
To kopholdere er placeret under konsollen foran, hvor man også finder USB-stik, 12 volt strømudtag og trådløs opladning af mobilen.
Flytter man blikket til den buede touch-skærm, bliver man mødt af farverig grafik, hvor man kan trykke og swipe for at ændre indstillinger, programmere opladning, vælge destination på kort eller lege med den indvendige belysning.
Mulighederne er mange, og man kan også navigere i indholdet med det gennemsigtige iDrive-hjul i midterkonsollen. Hvor man desuden kan vælge lydkilde, telefonvalg og navigation, og bruge den trykfølsomme flade på hjulet til f.eks. at indtaste destinationer.
Fliserne på skærmen kan man flytte rundt på efter behag, ligesom man kan vælge og prioritere andre visninger end dem, der møder én, første gang man sætter sig ind i bilen.
Man kan også vælge, hvad der skal vises på skærmen foran føreren, og head-up displayet – som er blandt de mest tydelige, vi har set – kan ligeledes konfigureres.
Mesterlig komfort
Nogle vil måske savne M-sportssæderne fra X5, for i iX er sæderne mere komfort- end sportsorienterede. I den iX 40, vi kørte, var der ingen justering af side- eller lændestøtte. Det har iX 50, omend i skærmmenuen og ikke på siden af sædet, som de fleste er vant til. BMW har også flyttet grundlæggende sædejustering til dørsidernes øvre kant. Noget, som Mercedes-ejere vil nikke genkendende til.
Det dybe bagsæde har ikke justérbare sædepuder eller sæderyg, men man sidder godt med god sidestøtte, især for de to yderste passagerer. Benpladsen og loftshøjden er formidabel, og selv den, der måtte havne i midten, har god plads til benene foran panelet med klimaindstillinger.
Sammenlignet med BMW iX3 er pladsen enorm, bortset fra at bagagerummet på 500 liter er en anelse mindre.
Men hele den tredelte bagsæderyg kan lægges ned, og den midterste del kan lægges ned alene, så der er plads til f.eks. en skitaske.
Kører som en drøm
Hvis man er på udkig efter en hardcore køremaskine a la BMW X5 M Competition, bliver man skuffet. Selv i kørselstilstanden Sport, hvor dæmperopsætningen er strammere, gasresponsen mere umiddelbar og styringen mere vægtet og præcis, føles iX ikke som en sportsvogn. Heldigvis, for uden ordentlige sportssæder ville man ellers have svært ved at sidde godt fast. For det går hurtigt nok.
Også iX 40 flytter sig nemlig hurtigt, og i sportstilstand mærker man ikke meget til den høje vægt.
Den krænger mindre end X5 xDrive 45e, og selv om styretøjet ikke er lige så følsomt, opleves det som præcist nok til, at man føler, at man har god kontrol, når man skal styre den store bil på snoede veje.
Man mærker ikke den store forskel mellem en iX 50 med luftaffjedring og en iX 40 med stålfjedre. BMW’en med luftfjedre svæver mere over ujævnheder og sluger dårlig vej lidt bedre. Mærkbart, men ikke så meget, som man skulle tro.
De to andre kørselstilstande, Personal og Efficient, er mere civiliserede, og Efficient (der før hed Eco Pro) i kombination med regenerering sparer på strømmen. Så hører man næsten ikke den tyske komponist Hans Zimmers “lydspor”, IconicSounds Electric. Han har nemlig lavet mange af de lyde, man hører i bilen; den mest karakteristiske er motorstøjen, som høres særlig tydeligt i sportstilstand.
Hvis man synes, det er fjollet med lyde i en elbil, kan det slås fra. Men behold den udvendige motorlyd, som advarer fodgængere om, at der kommer en bil.
Kølergitteret
Man kan vænne sig til det meste, sikkert også det store kølergitter på IX. Det er lavet af et ridsefast materiale, der kan reparere sig selv. Det rummer også en række sensorer, som er vigtige for sikkerheden og selvkørselsfunktionerne.
Med knapper til venstre på det sekskantede rat kan man vælge imellem tre indstillinger, deriblandt adaptiv fartpilot med niveau 2 selvkørsel, hvor man skal holde på rattet, mens bilen selv accelererer, bremser og styrer.
Sammen med radar, sensorer hele vejen rundt om bilen og kameraer kan man bl.a. bruge BMW’s bakkefunktion til at komme ud af en snæver parkering. Den kan også huske de sidste 200 kørte meter og kan køre tilbage samme vej med et par tryk på skærmen. Denne funktion skal ifølge BMW også kunne fjernstyres, så man kan parkere bilen uden at sidde i den.
Der bliver passet godt på én under kørslen. Varslingssystemer gør opmærksom på potentiel fare, og den har kollisionsadvarsel, skiltegenkendelse, vejbaneassistent og en række andre støttesystemer.
Rækkevidde i praksis
Den opgivne rækkevidde for elbiler er som regel kun opnåelig under optimale forhold. Det kan man ikke ligefrem kalde minus fem-syv grader, 21 tommers vinterdæk og høj vægt. Med forvarmet bil, adaptiv fartpilot og moderate hastigheder var det dog muligt at reducere forbruget. Som regel svingede det mellem 22 og 28 kWh, men på en 65 km lang testtur var jeg oppe på et gennemsnit på 30,6 kWh.
Det var med en kombination af snoede veje i sportstilstand, motorvejskørsel med adaptiv fartpilot og Efficient kørselstilstand, og den sidste motorvejsstrækning i Personal-tilstand. Ikke ligefrem den ideelle opskrift på at maksimere rækkevidden, for det er bestemt muligt at spare batterikapacitet ved en mere passiv kørestil, end jeg havde.
Konklusion
Uanset om det er BMW iX xDrive40 eller xDrive 50, der passer dig bedst, så er iX en fantastisk vellykket komfortekspres med gode fartressourcer og en relativt effektiv drivlinje.
Man kan sige, hvad man vil, om udseendet, men BMW iX er den bedste el-SUV på markedet lige nu, og med den rigtige udstyrsversion får man den luksus og komfort, der hører til sådan en bil.
En Fully Charged Edition som vores testbil havde alt, hvad de fleste har brug for af udstyr, og lidt til. Det inkluderede bl.a. automatisk anhængertræk, laserlys, parkeringsassistent med 360 graders kamera, firezoners klima-anlæg, panoramatag, kørselsassistenter og Live Cockpit Pro. Læg dertil det Harman Kardon-anlæg, som testbilen var udstyret med, og man er rigtig godt dækket ind.
Hvis man vil gå endnu længere, er læderinteriør med massage i sæderne og justérbar lænde- og sidestøtte med memory-funktion det næste, jeg ville vælge på listen.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer