Den rubinrøde DS skiller sig ud i et hav af gråt på parkeringspladsen. Den skiller sig også ud fra de fleste minibiler på køreoplevelsen og opleves som en lille luksusbil med udsøgt kørekomfort.
DS’en, der bærer det lange navn DS 3 Crossback E-Tense, er et spinoff af Citroën ë-C4. Som igen er baseret på den samme elektriske CMP-platform som Peugeot e-208 og e-2008 samt Opel Corsa-e og Mokka-e.
DS 3 er lidt kortere og har en kortere akselafstand end ë-C4 og e-2008, og tilsvarende mindre bagsædeplads. Men småbørnsfamilier er nok næppe målgruppen for den lille DS. Eller déesse (gudinde) som de frankofile ville sige.
Den relativt nye bilproducent DS Automobiles fra 2009 er blevet udskilt som et separat selskab under Stellantis – før det PSA Group. Og skal skille sig ud fra de 15 andre bilmærker under Stellantis-paraplyen med premiumbiler i forskellige segmenter.
Den kompakte DS 3 adskiller sig således fra sin nære slægtning ë-C4 med et mere luksuriøst interiør, et højere udstyrsniveau og et markant formsprog udvendig og indvendig. Som går igen på de øvrige DS-modeller.
Ligesom de andre bilmodeller på samme platform har DS 3 fået en mere effektiv varmepumpe, som har givet bilen syv procent bedre rækkevidde, nu 341 km.
Det tekniske
Selv om designet adskiller sig fra de andre modeller på samme platform, er alt det, man ikke kan se, altså det tekniske, det samme. Det betyder, at DS 3 har et 50 kWh batteri med 100 kW hurtigopladning og et forbrug ned mod 14,7 kW. Den opgivne rækkevidde ligger lige under Peugeot e-208 og Citroën e-C4.
Elektromotoren på 100 kW/136 hk yder kun maksimumeffekt i Sport-indstillingen. Her når den 0-100 km/t på adstadige 9,8 sekunder. Resten af tiden handler turen om komfort. Man skal ikke have travlt i så trivelige omgivelser. Så kan man lige så godt aktivere Eco-indstillingen, som reducerer effekten til anæmiske 82 hk for at spare strøm. Eller måske ikke.
Den superkomfortable affjedring inspirerer heller ikke til racerkørsel. Styringen er let og præcis, men ikke særlig følsom, og bilen krænger en del, hvis man kommer lidt hurtigt ind i et sving. Til gengæld flyder man komfortabelt over ujævnheder på en måde, som man normalt ikke forbinder med minibiler.
Indvendig komfort
Man sætter barren højt med et navn som DS, og vi forventer kørekomfort på højeste niveau, og i den henseende skuffer Crossback E-Tense ikke.
Bilen er udstyret med niveau 2 selvkørsel, adaptiv fartpilot, blindvinkeladvarsel, nødopbremsning, head-up display, Apple CarPlay, Android Auto og trådløs mobilopladning. Den har også app-styring – kaldet MyDS – af opladning og forvarmning.
Når man har sat sig til rette i de dybe og særdeles komfortable sæder, finder man flere indstillinger på den 10,3 tommer store touch-skærm. Vi er ikke voldsomt imponeret af grafikken og brugerfladen på skærmen. Det hele ser lidt 2015-agtigt ud, men det fungerer, som det skal.
Touch me
De lækkert udformede touch-flader under skærmen er jeg lidt mere usikker på. De minder lidt om det, man finder i Volkswagens iD-serie, og noget så simpelt som at skrue op eller ned for volumen skal gøres med en række hurtige berøringer. Hold og dæmp eller øg volumen virker ikke.
Derudover er der meget at glæde sig over indvendig. Super komfort kombineret med lækre detaljer, hvor end man vender sig. Selv i loftet. Vi er lidt ambivalente over for en gearstang i en elbil – ë-C4 har f.eks. kun knapper – men som det meste i DS 3 får den arbejdet gjort.
Vores bil var udstyret med Performance-pakken, som betyder sort og grå alcantara og plastic af fin kvalitet. Et niveau op, og man får lyst kunstlæder trukket over instrumentbræt, rat og sæder. Sidstnævnte har også varme, men ratvarme får man ikke.
Og lyden?
DS siger, de har arbejdet hårdt på støjreduktionen, og det tror jeg på. Bilen opleves som mere støjsvag end ë-C4, og det rumler f.eks. ikke lige så meget fra dækkene i DS 3.
Det gavner lydoplevelsen fra Arkamys-anlægget, som vi klart anbefaler, at man vælger. Anlæggets otte højttalere fylder kabinen med et dynamisk lydbillede, der slår godt fra sig i bassen. Det er ikke helt på niveau med Bose eller Harman Kardon, og man bør streame musik fra Spotify eller Tidal via Apple CarPlay eller Android Auto for bedst mulig lyd.
DS 3 er som nævnt lidt kortere udvendig og indvendig end ë-C4. Det betyder mindre benplads på bagsædet, og at bagagerummets volumen falder fra 380 til 350 liter.
Opladning og forbrug
Som det ofte er tilfældet med elbiler, er det ikke så let at komme ned på det opgivne forbrug. I vores testperiode med plusgrader og sommerdæk endte vi med et gennemsnit på 16,9 kW, hvilket er lidt fra de opgivne 14,7 kW. Det er ikke nogen stor afvigelse og absolut godkendt. Ved landevejskørsel med hastigheder mellem 90 og 100 km/t var det muligt at ligge lige under 16 kWh, men aldrig så langt nede som 14,7.
Det kan godt lade sig gøre at lade på hurtigladere med den opgivne ladehastighed på 66 kW, men hastigheden falder efterhånden, og jeg så både tal i 40’erne og 30’erne, før batteriet nærmede sig fuldt opladet.
Konklusion
DS 3 Crossback E-Tense er som en haute couture-model i et hav af blå jeans og T-shirts. Den skiller sig ikke bare ud fra mængden, den indbyder også til nogle meget behagelige og komfortable køreture, der fremkalder en vis munterhed hos passagererne.
Det er langtfra nogen sportsvogn, men derimod en minibil i premiumklassen med nogle velvalgte hints af luksus. Som nok vil tiltrække kunder, der leder efter noget mere specielt at køre rundt i, end hvad der ellers tilbydes i dette segment.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer