Den elektriske udgave af Fiats charmerende 500 er den eneste elektriske cabriolet på markedet i dag. Stoftaget kan rulles ned og åbenbare himlen for de ombordværende, som kan nyde naturen, mens de næsten lydløst glider rundt på strøm.
Desværre er også cabrioletudgaven ret trang indvendig. Bagsædet har beskedent med plads, og taget stjæler en del af det i forvejen minimale bagagerum.
Derfor vil den almindelige tredørsudgave være et bedre valg for mange. Man mister stoftaget, men kan få den med et stort glassoltag, som vores testbil var udstyret med. Den havde også en anden meget praktisk detalje, som ikke umiddelbart er synlig udefra: En ekstra dør.
Den er placeret i passagersiden og fungerer på samme måde som på en BMW i3 eller Mazda MX-30. Man åbner først passagerdøren, og så kan man åbne den ekstra dør indefra. Dermed får man væsentlig bedre adgang til bagsædet. Til glæde både for passagerer og for forældre, der skal have poden ind og ud af en autostol på daglig basis.
Bagsædet tager i øvrigt autostole med ISOFIX-beslag. Det samme gør passagersædet foran, så hvis stolene ikke er for store, er det teoretisk muligt at få plads til tre unger i hver sin autostol. Her kommer den ekstra dør til sin ret.
500’eren med den ekstra dør hedder 500 Electric 3+1 og er registreret som en firepersoners personbil. Ud over den ekstra dør, som selvfølgelig koster ekstra, ligner bilen ellers 500 Electric på alle andre måder.
God rækkevidde
Hvor minibiler som Honda e og Mini Cooper SE har svært ved at nå 200 km, kan 500’eren prale af en rækkevidde på over 300 km ifølge WLTP-standarden. Eller 320 km for tredørsversionen og 305 km for 3+1, som vejer lidt mere på grund af den ekstra dør.
Det er slet ikke dårligt for så lille en bil, som kan rulle af sted med lavt forbrug i bygaderne, hvor man også kan vælge Sherpa-tilstand. Som begrænser effekt og tophastighed og dæmper klima-anlægget for at spare strøm. Så kan man øge rækkevidden til 460 km under optimale forhold.
Batterikapaciteten på 42 kWh er det samme som på tredørsudgaven. Med sommerdæk og plusgrader er det muligt at få forbruget ned under 15-16 kWh, men jeg fik overvejende mellem 18 og 20 kWh ved blandet kørsel.
Fiat opgiver den maksimale ladehastighed til 85 kW, hvilket i teorien kan give 50 km rækkevidde med fem minutters opladning. Man kan vælge Range-tilstand for mere regenerering samt enpedalkørsel, som sparer strøm og øger rækkevidden en smule. Jeg fik 280-290 km ud af Fiat’en, som ikke blev kørt i nogen form for strømsparetilstand, og det er bestemt godkendt.
La Prima udstyrsversion
Den lille bil er forholdsvis rummelig indvendig. I hvert fald foran, hvor der er god plads og behagelige sæder med god sidestøtte. Siddepuden er kort for folk med lange ben, men taghøjden er rigelig. Bagsædet har som nævnt Isofix-beslag til autostol, og her er der meget begrænset benplads for to voksne.
Som alle andre 500’ere fås 3+1-udgaven i flere udstyrsversioner. Den enkleste kaldet Action er kun tilgængelig til tredørsudgaven Active. 3+1-udgaven starter som Passion, men vi anbefaler som minimum Icon, der tilføjer glastag, navigation, adaptiv fartpilot, 360 graders parkeringssensorer med kamera og opgraderet hi-fi-anlæg.
Vores testbil var La Prima-varianten, som også tilføjer sæder i kunstlæder, kromlister, 17 tommers alufælge, trådløs mobilopladning og tonede ruder.
Så får man også en 10,25 tommers touch-skærm og det, Fiat kalder Cinerama Infotainment. Som integrerer navigation, 360 graders kamera, DAB-radio, Apple CarPlay og Android Auto, Wi-Fi og stemmestyring.
Seks generiske højttalere og app-kontrol
Anlægget i en 500 Electric med Icon- eller La Prima-udstyrsversion består af seks højttalere: To bagtil, to foran i dørene og to diskanter i A-søjlerne. Der er også et federe JBL-anlæg, hvis man vælger La Prima by Bocelli, men denne udgave er ikke tilgængelig på alle markeder.
Lyden fra anlægget i Fiat’en er helt okay. Der er ikke noget særlig bas, men med lidt justering af bas og diskant får man mere end god nok lydkvalitet til, at man trives i den lille bil.
Fleksibel og kvik
Den lille 500 er ikke nogen racerbil. Der er ingen racertakter over hverken acceleration eller fremdrift, og de ni sekunder, det tager fra 0 til 100 km/t, er ikke noget at skrive hjem om. Men den er hurtig ud af krydset, og god, gammeldags kickdown giver et umiddelbart skub, som flytter dig hurtigt rundt i byens gader.
Som er dér, hvor den trives allerbedst. Ved hastigheder over 80 km/t, for ikke at tale om motorvejshastigheder, hører man tydeligt hjulstøj fra baghjulene. Ved lavere hastigheder er den langt mere støjsvag, og selv om den er lidt stump på dårlige veje og brosten, sluger den ujævnheder i vejbanen fint, selvfølgelig på grund af den korte akselafstand, som den har tilfælles med de fleste andre minibiler.
Bakkamera og 360 graders sensorer gør parkering til en leg, og med en længde på 3,6 meter er det nemt at parkere den lille Fiat.
En bagagerumsvolumen på 185 liter er nok til et par weekendtasker eller en autostol, men meget mere end det får man ikke kan plads til. Bagsæderne kan imidlertid klappes ned 50/50, hvilket udvider volumen til 550 liter. Så indkøbsturene til IKEA behøver ikke at stryges fra dagsordenen, bare fordi man får en lille Fiat.
Der er dog ikke nogen pointe i at leje en trailer, for 500’eren kan, ligesom de fleste andre minibiler, ikke trække sådan en.
Konklusion
Den lille Fiat 500 Electric er en charmerende bil at køre, og den har bedre rækkevidde end de fleste minibiler. Den har ikke den mest rummelige kabine, men i 3+1-versionen er det nemmere at komme ind og ud af bagsædet. Det er guld værd for dem, der har brug for en lille elbil, som giver god adgang til bagsædet.
Den har lidt hjulstøj ved høje hastigheder, men den har også adrætte køreegenskaber og en favorabel startpris. Hvilket gør den til en fin bil nummer to for småbørnsfamilier. Eller et festligt transportmiddel for unge, singler og byboere, der ønsker sig en lille, kvik bil med charme.