TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Fisker Ocean

Kan denne bil redde Fisker?

Fisker Ocean lover over 700 km rækkevidde og en ydelse og funktioner, som skal give Tesla konkurrence. Men er den god nok til at redde selskabet?

Af / 21/03/2024 - 09:00
Fisker Ocean

Home mener

  • Rækkevidde, kraftig ydelse, mange cool funktioner. Masser af plads og god til hverdagskørsel.
  • En del bugs, der skal rettes i OTA-opdateringer. Højt forbrug. Understyring og for aggressiv ESP, når man presser den.

Fisker Ocean er den bil, der forhåbentlig kan redde virksomheden fra de store økonomiske udfordringer, den står over for. Vi har testet bilen og iler med en test, der forhåbentlig kan give baghjul til konkurstruslen.  

Her er tale om en rummelig crossover-SUV med ægte familiebilsegenskaber. Ikke mindst på grund af det store batteri med en nettokapacitet på 106 kWh, som er langt det største i sin klasse. De nærmeste konkurrenter har mindst 20 procent mindre batterikapacitet.  

Et så stort batteri på en mellemstor bil bør afspejle sig i rækkevidden. Og Fisker er ikke blege for at angive en rækkevidde på vanvittige 701 kilometer! Det er WLTP-tal og vil være lavere i praktisk kørsel, men det samme gælder for alle elbiler. Så vi bør have at gøre med en virkelig heftig langdistancehest.    

Både når det gælder størrelse og pris, er Fisker Ocean en direkte udfordrer til kendte modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5. Den firehjulstrukne og fuldt udstyrede Extreme-udgave, som er testet her, koster næsten præcis 529.000 kroner uden vinterdæk og farvevalg. Den fås også med forhjulstræk.

Fisker Ocean California mode Fisker Ocean california mode rear window Fisker Ocean solar roof closing
<
>
California-modus åbner alle vinduer, inklusive taget. Video: Geir Gråbein Nordby

California-modus

Hvis udseendet på Fisker Ocean ikke er direkte specielt, så har det i hvert fald særpræg. Med et let skrånende tag fra for til bag, næsten helt til enden af baghjulet, før bagenden skæres brat af. Med afrundede elementer af aerodynamiske årsager.  

Annonce

Helt specielt er dog taget, som er helt i glas, og som også har indbyggede solceller for ekstra rækkevidde i den solrige årstid. Det sidste kan dog diskuteres, da solcellerne giver ekstra vægt.  

Men det ekstra specielle ved taget er, at man kan åbne hele taget med et tryk på en knap. Samtidig åbnes også alle sideruderne, inklusive de små vinduer ved C-stolperne og endda bagruden! Under varmere himmelstrøg og især på varme sommerdage kan det være rart, selvom det nok primært er en cool gimmick.   

At kunne åbne bagruden er virkelig rart, især hvis man skal have noget med i bilen, som stikker for langt ud til, at man kan lukke bagklappen. På kortere ture, selvfølgelig, og kun hvis man sørger for at sikre genstanden ordentligt indenfor. Men så slipper man i hvert fald for at køre med åben bagklap. 

Fisker Ocean screen to horizontal Fisker Ocean screen to vertical
<
>
Skærmen kan skifte mellem vertikal og horisontal position. Såkaldt Hollywood-modus. Men kun, mens du er parkeret. Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknologi og funktioner

Det skorter ikke på moderne teknologi i Ocean. Trådløs opladning til to telefoner, USB-C-hurtigopladning både for og bag, og bilen har endda et bakkebord til både chaufføren og forsidepassageren.  

Vipper man kontakten på bakspejlet ned, får man pludselig et videobillede bagfra, hvilket er smart, hvis man bruger nakkestøtten på midtersædet bagi, eller hvis bagruden er beskidt (nej, den har ikke en vinduesvisker).    

360-graders kameraet viser omgivelserne fra alle vinkler på skærmen, men man kan kun vælge én vinkel ad gangen. I praksis betyder det, at man bruger bakkamera. Det kan både tage almindelig vinkel og vidvinkel. Personligt har jeg det bedst med almindelig vinkel, som er rigeligt bred.    

Bilen kan også reversere strømmen (V2L) via en stikkontakt i bagagerummet. Der kan du hente op til 3 kW, nok til at drive de fleste elværktøjer og apparater, inklusive airfryeren. Fantastisk! 

Fisker Ocean trunk Fisker Ocean trunk underneath
<
>
Næsten 500 liter i bagagerummet, over 600 inklusive bunden under. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hollywood-modus

Den store, høje infotainmentskærm giver et godt overblik, når man kører med kort, og den viser information om radiokanalen eller streamingtjenesten. Der er også indbygget Spotify og TuneIn internetradio samt Bluetooth-forbindelse.   

Og så et nyt trick: Tryk og hold midterknappen under skærmen nede, så drejer den pludselig til horisontal position. Dermed åbner der sig også en ny undermenu, og pludselig dukker tjenester som YouTube, Apple TV+, Disney+ og Prime Video op. Det betyder, at man kan nyde en film eller TV-serie, mens man parkerer. Herligt!

Læs også Blandt de allerfedeste familiebiler Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.

Lydanlægget er også godt. Lyden er fin og åben, og der er kræfter nok til at skrue op for volumen, når man lytter til sin yndlingsmusik. På film får man en fantastisk surroundfornemmelse med en imponerende stor og sømløs panorering af lyden over lytterens hoved.   

Når man begynder at køre, svinger skærmen tilbage til lodret position. Sejt. 

Fisker Ocean audio
Fisker har gjort sig umage med ELS Studio 3D lydanlæg. Foto: Fisker

Interiør

Som mange andre bruger Fisker bæredygtige interiørmaterialer, fra genbrugte fiskenet, gammelt tøj og genanvendt gummi og plastik.   

Testbilen har hvide kunstlædersæder. Det tog mig nøjagtig en time efter udlevering af bilen at få bagsædet smurt ind i sand og mudder, da jeg hentede yngstesønnen i børnehaven. Så hvis du har ambitioner om at bruge denne bil som familiecontainer, så lad være med at falde for fristelsen til et hvidt interiør.

Fisker Ocean er lynhurtig

0-100 km/t klares på under fire sekunder. Det er næsten det samme som Tesla Model Y Performance, og hvis du aldrig har prøvet en så fartglad bil før, er det lidt af et chok at trykke gaspedalen – undskyld, wattpedalen – i bund. Ryglænet presser sig ind i ryggen bagfra, tunnelsynet snævrer sig ind, og grinet omkring munden er på sit bredeste!   

Fisker Ocean giver en helt særlig køreoplevelse. Den voldsomme acceleration er allerede nævnt. Men det hører også med til historien, at bilen med sin egenvægt på 2,46 tons er 450 kilo tungere end Model Y Performance. Det kan mærkes på køreegenskaberne, da den ikke reagerer helt så prompte, når den accelererer. I stedet går der lidt tid, før den pludselig accelererer. Det kan sammenlignes med den tid, det tager en benzinturbo at samle kræfter til at accelerere bilen, bare hurtigere.  

Ocean er bygget på en forhjulstrukken platform med en ekstra motor bagi til firehjulstrækket. Det meste af køretiden er med forhjulstræk. Baghjulene kommer til, når det er nødvendigt.   

Alligevel bemærker jeg, at baghjulene er lidt længe om at komme i gang, når jeg accelererer på våde veje eller sandet asfalt. Det gælder også i indstillingen Hyper, som Fisker kalder sin sportsmodus. Bilen starter med at spinne på forhjulene, før baghjulene også kommer i gang, og det hele stabiliserer sig. Den ser også ud til at trække mere på forhjulene end på baghjulene, selv når firehjulstrækket er aktivt. 

Fisker Ocean drivers screen
Instrumentskærmen er placeret, så man ikke savner head-up-displayet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rækkevidde

Bilen har et gigantisk batteri med 113 kWh brutto og 106,5 kWh netto. Det skulle give en klasseledende rækkevidde på over 700 kilometer! Forbruget opgives til at være 18 kWh / 100 km. Hvilket er en smule over gennemsnittet for biler af tilsvarende størrelse.   

Jeg testede bilen i temperaturer omkring 0 grader. Man mister lidt i forhold til sommervejret, men det skulle ikke være mange procent. “Gæt-o-meteret” viser også en rækkevidde på over 700 kilometer, når man begynder at køre med et fuldt opladet batteri. Men desværre tæller det meget hurtigere nedad, end den kørte rækkevidde tæller opad.  

Da batteriet var nede på 43 procent, viste bilen en resterende rækkevidde på 219 km. Hvis det er korrekt, har vi kun lidt over 500 kilometers faktisk rækkevidde. Det stemmer overens med, hvad andre anmeldere har oplevet. Isoleret set er rækkevidden faktisk rigtig god og længere, end hvad jeg får ud af min Tesla Model Y Performance. Men det er næsten 30 procent under den opgivne rækkevidde, og det giver et faktisk forbrug på omkring 23 kWh / 100 km. En stor del af årsagen er den ekstra vægt, bilen får med det store batteri. 

Fisker Ocean front GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Overivrig ESP

Antiudskridningssystemet, ESP, er alt for aktivt – også i Hyper-modus. Skal man ind i en rundkørsel eller ind på en vej ved et T-kryds, skal man vente, til der er et godt hul i trafikken. Tag ikke chancen, for hvis hjulene glider bare en smule, vil ESP’en gå i gang og forhindre bilen i at bevæge sig fremad, indtil den har fuldt vejgreb igen. I mellemtiden kommer trafikken fra siden hurtigt.  

De fleste bilister tager det som en selvfølge, at man skal vente, til der bliver fri bane, men dem, der kører rundt i hurtige biler, kan nemt bilde sig ind, at de kan klare sig med et kortere tidsvindue. I Fisker Ocean ville jeg ikke satse på det. Kombinationen af en ivrig ESP og en usædvanlig langsom reaktion på speederen indbyder ikke til vanvidskørsel.  

Accelerationen er derimod meget rar at have ved overhalinger ligeud. Så flyver man forbi og kommer hurtigt og sikkert tilbage i sin bane. 

Fisker Ocean drivers tray Fisker Ocean passenger tray
<
>
Bakkebord til chauffør og medpassager. Video: Geir Gråbein Nordby

Komfort og brugervenlighed

Fisker Ocean sigter mod at tilbyde en komfortabel og praktisk løsning til både familier og enkeltpersoner. Kabinen er gennemtænkt, og der er masser af plads til både passagerer og bagage. Næsten 500 liter i bagagerummet og over 600, hvis man medregner den ekstra plads under gulvet. Ingen frunk her, Fisker har i stedet prioriteret at sænke gulvet mest muligt ved at flytte noget af indmaden ud under motorhjelmen.  

Bagsæderne er rummelige nok. Når jeg har indstillet førersædet, som jeg vil have det, kan jeg sagtens få benplads på sædet bag førersædet. Gulvet kommer lidt højere op end i for eksempel Tesla Model Y, så en høj person får ingen lårstøtte. Men ingen bør klage over pladsen her. Bilen er meget fornuftigt indrettet med hensyn til plads.  

Hvad angår komfort, har jeg et par bemærkninger. For ja, bilen er helt fin at køre. Men jeg synes, den er lidt blødt indstillet til den ydelse, den har. Hvis det er gjort af hensyn til komforten, så undrer jeg mig over, hvorfor sæderne samtidig er så hårde. De har også begrænsede indstillingsmuligheder, jeg kan ikke justere sædet, så det giver ordentlig lårstøtte. På længere ture bliver jeg simpelthen lidt øm i balderne.  

Rattet har også en lidt mærkelig, kantet form, som jeg personligt ikke synes ligger særlig godt i hænderne. Det er en smagssag, men for mit vedkommende reagerede jeg på det. 

Fisker Ocean drivers seat Fisker Ocean dirty seats
<
>
En familiebil med hvide sæder? Forbered dig på synligt snavs. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bugs

Endelig skal det siges, at bilen har nogle bugs nu i starten. Jeg ved, at Fisker er på sagen og vil rette op på dette i fremtidige opdateringer, de fleste forhåbentlig meget snart. Men det skal stadig nævnes.  

For det første var den adaptive fartpilot ikke klar, så jeg kunne kun teste med almindelig fartpilot. Du ved, den slags, der skal tilpasses manuelt til trafikken. Automatisk vognbanekontrol var heller ikke på plads, kun undvigemanøvrer, hvis bilen mente, at man var skræmmende tæt på vejkanten. Der var også nogle falske alarmer.     

Bilen kan pludselig mene, at bagklappen er åben, eller en radarsensor holder op med at fungere.   

Når jeg sætter bilen i parkering med håndtaget på højre side af rattet og bliver siddende i bilen, er det ikke altid, jeg får lov til at køre videre. Bilen vil pludselig ikke ud af parkering, før man enten har stoppet den helt, låst den og derefter åbnet den igen, eller man er nødt til manuelt at løsne parkeringsbremsen længere nede til venstre for rattet.

Fisker Ocean side GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusion

Denne test af Fisker Ocean er baseret på en lidt ufærdig bil, og vi ved, at Fisker arbejder på at udbedre fejl. Men bilen er til salg, og det er sådan, det er for dem, der har fået deres bil nu.  

Bilen er en udfordrer i mellemklasse-segmentet og er fornuftigt prissat i forhold til både ydelse og plads. Komforten er bare acceptabel, og køreegenskaberne matcher ikke helt motorens ydelse (bilen er bedst, når man kører ligeud).  

Rækkevidden er god, men burde have været endnu bedre med så stort et batteri.   

Når det er sagt, er det stadig en cool bil med flere smarte løsninger. Når fejlene er rettet, vil den helt sikkert være en spændende udfordrer i feltet.

Forbehold:  

Fisker forbereder sig i øjeblikket på eventuelt at skulle søge om konkursbeskyttelse på grund af store økonomiske problemer. En omstrukturering af virksomheden er i gang, men endnu ved ingen, hvad udfaldet bliver. Vi kan derfor ikke med god samvittighed anbefale at købe denne bil endnu, før vi kender udfaldet af den igangværende økonomiske krise, som virksomheden befinder sig i.

Fisker Ocean V2L outlet Fisker Ocean infotainment screen Fisker Ocean backseats Fisker Ocean backseats leg space Fisker Ocean backseats 2 Fisker Ocean 20in wheels
<
>
Masser af gummi på de 20 tommer store Bridgestone-vinterdæk. Det er godt for vejgrebet, men gør, at den i forvejen bløde bil sejler mere. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Fisker Ocean
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen