Den gigantiske Ford F-150 Lightning er mere end bare en elbil. Det er en banebrydende model, som markerer en ny æra for pick-up trucks. Med moderne teknologi, imponerende ydeevne og praktiske funktioner udfordrer den forventningerne til, hvad en arbejdshest kan være. Men i Lariant Launch Edition, som den tilpassede version hedder, er der nogle tricks, som ikke har taget turen med fra Amerika. Desuden er den blevet meget dyrere. Mens den starter ved under 400.000 kroner (55.000 USD) i USA, vil den formentlig koste godt det dobbelte her i landet.
Godt nok er bilen nu endelig er kommet til Europa, men det er i første omgang i Norge, der har fået fornøjelsen og faktisk ved vi ikke, om den bliver officielt lanceret her i landet. Du kan dog stadig få den som USA-import hos nogle forhandlere. Den vil så typisk være udstyret lidt anderledes end den officielle norske model, vi har testet. Blandt andet får du 9,6 kW V2L-strøm til at drive dit værktøj – eller dit hjem under en strømafbrydelse. Vi har også kun set Extended Range-versionen hos danske forhandlere i varevognsudgaver. Og da det koster ekstra at omregistrere til personbil har vi anslået en cirkapris på 1 million danske kroner.
Komfort
Lave personbiler sætter du dig ned i, mens du træder op i større SUV’er. Denne her klatrer du op i, for her skal du op via et trinbræt. Der er oceaner af plads, og du har masser af justeringsmuligheder på det 10-vejs elektriske førersæde og det noget enklere (men stadig elektriske) passagersæde.
Når du har indstillet førersædet, som du vil have det, er det en virkelig cool detalje, at pedalerne også kan flyttes elektrisk frem eller tilbage, afhængigt af hvor lange dine ben er. Justeringerne for sæde, pedaler, spejl og rat kan gemmes i tre forskellige faste indstillinger. Meget nyttigt, hvis flere medarbejdere i en virksomhed (eller husstand) deler den samme bil.
Sæderne er noget hårdere og mindre komfortable end de bedste, men de virker meget holdbare, og der var aldrig et familiemedlem, der klagede over komforten i den korte uge, jeg havde bilen.
Teknologi og interiør
Indvendigt har den gigantiske pickup samme interiør og funktionalitet som en stor familiebil. Inklusive kopholdere næsten overalt!
Midterkonsollen kan foldes ud og blive base for en bærbar computer. For at få den i vater, skal du bare huske at trykke på en knap, så gearstangen foldes pænt ned og skjules.
Infotainmentsystemet har over-the-air softwareopdateringer, så du altid har den nyeste software. En 15-tommers infotainmentskærm til højre giver dig det fulde overblik med navigation, trådløs CarPlay og Android Auto og et 360-graders kamera. Sidstnævnte har du virkelig brug for, når du manøvrerer bilen til daglig. Den er enorm, og det tager et par dage at vænne sig til den. Men med kameraer hele vejen rundt har du det fulde overblik, når du bakker og parkerer. Jeg må dog indrømme, at jeg blev lidt skræmt af at køre bilen ind på smalle parkeringspladser.
Bang & Olufsen lydanlæg
Lydsystemet er fra Bang & Olufsen, og mens Mustang Mach-E har en soundbar, der er pænt forsænket i instrumentbrættet, har højttalerne her et traditionelt look. Otte højttalere og tilføjelsen af en subwoofer betyder, at både centerkanalen og de forreste sidehøjttalere er opdelt i diskant og mellemtone, dvs. seks fronthøjttalere. Så har du to koaksiale enheder i bag – tæt på gulvet og dertil en subwoofer.
Lyden er velafbalanceret, især foran får du en god og klar lyd, selvom det ikke er den mest muskuløse, jeg har hørt. Der kunne godt have været mere punch fra subwooferen, men der er god sammenhæng, og man kan sagtens spille højt nok til at yde den store kabine retfærdighed.
På bagsæderne får man selvfølgelig ikke det samme fokus i lydbilledet, fordi der ikke er nogen diskantenheder i ørehøjde. Lyden på bagsædet kommer fra under gulvet, men da lyden også når frem fra højttalerne foran i kabinen, er det helt acceptabelt. Jeg ville dog have sat pris på en diskant i ørehøjde til bagsædepassagererne.
Forbrug og opladning
I USA leveres F-150 Lightning med to batteripakker: Standard Range med 98 kWh netto og Extended Range med 131 kWh netto. Vores bil blev leveres med kun 98 kWh, hvilket giver en WLTP-rækkevidde på 429 km, mens de mere realistiske EPA-tal, der bruges i USA, viser 386 km.
I testperioden var mit forbrug aldrig under 30 kW/100 km, og på de fleste ture var det omkring 35 kW/100 km. Det giver en rækkevidde på mindre end 300 km om vinteren. Om sommeren burde det være muligt at komme over 350 km, men jeg tvivler stærkt på, at du nogensinde kommer op på 400 km.
Hurtig opladning sker med op til 150 kW. Batteriet skulle kunne oplades fra 15 til 80 procent på 39 minutter. Jeg synes, det er langsomt for en bil, der ikke kører længere på en opladning. Jeg kan forestille mig, at mange håndværkere kører adskillige kilometer på tælleren hver dag, og så betyder det altså meget ventetid i løbet af dagen. Jeg havde ikke tid til selv at teste hurtig opladning i testperioden, men min oplevelse af Mustang Mach-E var, at den holdt en stabil opladningshastighed ret langt oppe i batteriprocent.
Jeg ville ønske, at bilen kunne oplade med op til 22 kW derhjemme, men her stopper den ved det halve.
Ydelse
Køreegenskaberne er på den anden side intet mindre end imponerende. Når man først har vænnet sig til at manøvrere med dens størrelse, er den både livlig og meget mere adræt, end man skulle tro. 0-100 km/t er opgivet til 5,1 sekunder! Elmotoren leverer 452 hestekræfter og et drejningsmoment på 1.050 Nm, hvilket er perfekt til både bugsering og offroad kørsel.
Pickuppen har fire køreindstillinger: Normal, Sport, Offroad og Towing. Offroad bør ikke bruges på vejen (står der på skærmen), og Towing er kun, når du har en trailer på slæb. Jeg brugte selv Offroad-tilstanden, da jeg skulle manøvrere bilen på parkeringspladser med masser af dyb sne. Jeg har selv en smal indkørsel, som med den store bil betød, at den delvist skulle forcere en snedrive. Det var meget lettere i Offroad-tilstand end i nogen af de andre.
Masser af kræfter
I Sport-mode er der rigtig god kraft ved lave hastigheder. Når man kommer over 80 km/t, er der ganske vist ikke så meget mere at give af, og man mærker næsten ikke noget tryk i ryggen, hvis man trykker speederen i bund. Men jeg gentager, at vi har at gøre med et køretøj på 2,9 tons, som man næppe skulle tro kunne køre nogen steder. Ford beviser her, at en stor pickup godt kan være elektrisk.
Kabinen er godt akustisk dæmpet, og der er kun lidt støj at høre udefra. Men der er en del underlagsstøj, som forplanter sig fra hjulene og gennem chassiset, og især ved hastigheder over 80 km/t er den meget hørbar. Men man skal være ret følsom for at kalde det irriterende.
Stor og tung
F-150 Lightning kan indregistreres som personbil med en tilladt totalvægt på 3,5 tons. Den tilladte nyttelast inklusive fører er 610 kilo, hvilket er mest af alle de familiebiler, vi har testet. Med andre ord kan du tage alt dit udstyr med dig, når du skal på en længere tur!
På den anden side er det ikke meget for håndværkere, der har brug for at transportere elværktøj, planker, cementsække eller andre ting til et job. Hvis du hører til denne gruppe, skal du i stedet registrere din bil som en lille lastbil. Så kan du laste den med meget mere, men det kræver et kørekort i klasse C1.
Funktioner og udseende
F-150 Lightning har den ikoniske F-150-silhuet, men med moderne detaljer som LED-lygter og en aerodynamisk front. Det skal siges, at jeg har blandede følelser omkring kølergrillen, der er omgivet af plastik. Personligt ville jeg nok købe en kofanger for at bryde den lidt op og give den et endnu hårdere look, med risiko for at øge brændstofforbruget og dermed reducere rækkevidden. Der så i øvrigt ikke er imponerende i forvejen. Mere om det om et øjeblik.
Den robuste konstruktion med firehjulstræk er lavet af aluminium og højstyrkestål for at gøre den holdbar og samtidig holde vægten relativt lav. Men 2.900 kilo er ikke ligefrem “light”. Faktisk er det den største og tungeste elbil på markedet lige nu. Bilen måler også over 5,90 meter i længden.
Anhængertrækket er godkendt til en 3.490 kg tung anhænger med egne bremser, og krogen kan klare et kugletryk på 140 kg.
Og så er der ladet. Med en længde på 170 cm og en bredde på 128 cm kan det rumme næsten al slags last, og der medfølger et rulledækken. Testbilen havde ikke det originale monteret, men et fuldt funktionsdygtigt dækken fra en tredjepart. Bagklappen åbnes elektrisk, og der er naturligvis lys, så det også kan bruges om natten.
Hvis du synes, at lastrummet er for stort, når du skal læsse dagens indkøb eller barnets skoletaske, er der naturligvis også en frunk. Med sine 400 liter er den større end bagagerummet i mange biler! Og så har den naturligvis elektrisk åbning.
Kun 10A strømudtag
Fordi F-150 Lightning er tænkt som et erhvervskøretøj, er den udstyret med flere vekselstrømsstik: Et foran i kabinen, ved bagsæderne, og et bag i bilen. Pressebilen var ikke udstyret med vekselstrøm i lastrummet, men det skulle være på plads i kundebilerne. Det, der dog skuffer mig, er, at AC-udtaget, også kendt som V2L-udtaget, er begrænset til 2,3 kW. Det fungerer til mange ting, men bestemt ikke til alt elværktøj.
Mange kunder til sådan en bil ville nok bruge den til opgaver, hvor der ikke er adgang til strøm, og der er masser af værktøj, der kræver 16A strøm. Slagboremaskiner og rundsave med høj kapacitet, for ikke at nævne svejseudstyr, for eksempel.
I USA kan man også vælge varianter af bilen med 9,6 kW-udtag, og jeg er lidt overrasket over, at noget lignende ikke er muligt i Europa. Giv os i det mindste 16A og 3,6 kW.
Andre ting, der manglede i pressebilen, var et opvarmet rat, og jeg kunne ikke få den aktive vognbaneassisten til at fungere. Bilen reagerede kun ved at vibrere i rattet, når den nærmede sig midterlinjen, men tog ikke aktivt del i at holde bilen i midten af kørebanen. Det skulle dog være på plads i den endelige version.
Konklusion
Ford F-150 Lightning er et imponerende eksempel på, hvor alsidige elbiler kan være. Det er en kraftfuld, praktisk og komfortabel elbil, som har potentialet til at ændre markedet for pick-up trucks. Det er en attraktiv mulighed for både professionelle og fritidsbrugere, der ønsker et pålideligt og alsidigt køretøj.
Men forbruget er højt, og rækkevidden er tilsvarende kort. Forvent omkring 300 kilometer. Vi kunne også godt tænke os en meget højere kapacitet på vekselstrømsudtagene. 2,3 kW er for lidt.