TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Harley-Davidson Serial 1 Rush City

En elcykel til to elcyklers pris

Harley-elcyklen er for så vidt lækker nok, men prisen er vanvittig.

Af / 27/10/2021 - 11:55
Harley-Davidson Serial 1 Rush City

Home mener

  • Ikonisk design og lynhurtig acceleration. Og så kan batteriet afmonteres og oplades oppe i lejligheden.
  • Tung cykel giver en tung køreoplevelse over 25 km/t. Mangler desuden støddæmpning, og den hårde saddel hjælper heller ikke. Har ingen indbygget alarm, GPS eller anden tyverisikring.

Den første rigtige motorcykel fra legendariske Harley-Davidson så dagens lys helt tilbage i 1903 under navnet Model One. Der var tale om en prototype, som kunne køre 56 kilometer i timen. Motorcyklen blev serieproduceret i perioden 1905-1906 og fremstod bl.a. med klassisk cykelsaddel og brede, hvide cykeldæk.

Og det er netop dette über-klassiske design, der har været inspirationskilden for Harley-Davidsons nye elcykel, Serial 1, som vi efter møje og besvær endelig fik lov til at teste over tre efterårsdage i Berlin i midten af oktober.

Harley-Davidson Serial 1 Rush City
Det specielle og meget robuste design er kraftigt inspireret af Harley-Davidson Model One, den første egentlige Harley-motorcykel fra 1903. Motorcyklen blev serieproduceret i perioden 1905-1906 og fremstod bl.a. med klassisk cykelsaddel og brede, hvide cykeldæk. (Foto: Peter Gotschalk)

For selvom der skam står Harley-Davidson over det hele på den ret så specielle elcykel, så er Serial 1 i virkeligheden et selvstændigt firma, der producerer cyklen på licens fra Harley-Davidson. Derfor er cyklen også bare ‘Powered by Harley-Davidson’, hvilket har som konsekvens, at Harleys forhandler i Danmark, Cap’s Harley-Davidson, ikke interesserer sig en tøddel for produktet og heller ikke gør noget nævneværdigt for at markedsføre Serial 1 (hertil hører at tilbyde udlån af testprodukter til pressen!), selvom elcyklerne faktisk kan købes i deres butikker.

Således måtte vi bede om hjælp fra Serial 1’s tyske PR-bureau, der hellere end gerne lånte os en Serial 1 Rush City, og vi endte derfor med at cykle rundt i Berlin på brostensbelagte gader og smalle cykelstier fyldt med huller i stedet for i København på brede og friskt asfalterede cykelstier, hvilket egentlig var planen.

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, for det noget mere cykelfjendske Berlin var selvfølgelig også en større prøvelse for den dyreste Serial 1-model, end København ville have været, og dermed fik vi da afprøvet den dyre elcykel efter alle kunstens regler.

Annonce
serial1 saddel
Sadlen er lækkert designet, ligeledes med inspiration fra Harley-Davidson Model One fra 1903. Men behagelig at sidde på er den ikke. (Foto: Peter Gotschalk)

Tung elcykel gør ondt i numsen

Berlin har ikke ret mange store bakker, men byen mangler gode cykelstier, og derfor bevæger man sig ganske ofte rundt på den almindelige kørebane blandt biler og bilister, der ikke er særligt flinke til at give plads til medtrafikanter på cykel. I dén sammenhæng er det praktisk med en elcykel, der kan flytte sig hurtigt, og det kan Serial 1 Rush City heldigvis. Specielt når man skal accelerere.

Elcyklen er nemlig udstyret med en 250 W Brose S Mag-motor, der har et drejningsmoment på 90 Nm og er centralt placeret mellem pedalerne. Serial 1 har altså som udgangspunkt masser af kræfter, og dertil kommer et såkaldt Enviolo Automatiq CVT automatgear, som sørger for sømløst glidende gearskifte, så man virkelig kan træde igennem, også når man starter efter at have holdt stille for rødt. Med den lille cykelcomputer, der sidder på styret, kan man vælge mellem fire forskellige køretilstande – Eco, Tour, Sport og Boost – som bl.a. regulerer accelerationskraften og takten på gearskiftet. Og kører man enten i Sport- eller i Boost-tilstand, så trækker cyklen hurtigere fra end de fleste biler, så på det punkt, er der ikke meget at kritisere.

computer1 computer2 computer3 computer4
<
>
Den lille cykelcomputer viser køretilstanden på TFT-skærmen. Øverst kan man se, hvor meget batteri man har tilbage, mens tallet nederst til højre viser, hvor mange kilometer man kan køre i den valgte tilstand. Problemet er, at tallene ikke passer. Her viser computeren f.eks., at vi har 44 km tilbage i den grønne Eco-tilstand, 57 km i Tour-tilstanden og 62 km i Sport-tilstanden. Det burde være lige omvendt. (Foto: Peter Gotschalk)

Problemet er, at Serial 1 Rush City på grund af sit tunge og brede stel samt 2,4” brede dæk vejer hele 27 kilo. Den vægt kan elmotoren sagtens trække, når man accelererer og kører langsommere end de tilladte 25 km/t, men den hastighed når man hurtigt. Kører man lige omkring 25 km/t eller lidt hurtigere, får man ingen yderligere hjælp af motoren, hvilket resulterer i, at elcyklens høje egenvægt pludselig gør sig bemærket.

Køreoplevelsen bliver ikke bedre af, at Serial 1 Rush City ikke er udstyret med skyggen af affjedring. Nok har elcyklen brede dæk, men kombinationen af den høje vægt, manglende støddæmpning og den hårde saddel gør det til en ubehagelig omgang for numsen at køre på så ujævnt et underlag, som Berlins gader og cykelstier har at byde på.

serial1 lys
En fed designdetalje er, at Serial 1-logoet er omkranset af LED-lys. Har man brug for mere lys, når det bliver mørkt, kan man tænde for den kraftige LED-lygte, der er placeret på styret. (Foto: Peter Gotschalk)

Mangler vigtig teknologi

Men måske er den lidt blandede køreoplevelse til at leve med, hvis man synes virkelig, virkelig godt om det førnævnte ikoniske design. Man må jo lide for skønheden, og desuden kan man jo også vælge at køre på et mere jævnt underlag.

Til gengæld hjælper bedre vejbelægning ikke på, at Serial 1 Rush City mangler en hel del teknologi, som ærlig talt ville have været på sin plads til prisen.

serial1 gear
Automatgearet er fra producenten Enviolo. Gearskiftet er sømløst og glidende, og både takt og kadence kan man indstille via Enviolos egen app, der forbinder til elcyklen via Bluetooth. (Foto: Peter Gotschalk)

For alle Serial 1-modellerne er helt ærligt dyre ad h… til. Den mindste og billigste udgave, som hedder Mosh City, koster 26.995 kroner, mens vores testeksemplar kommer med en prisseddel på hele 36.995 kroner. Og godt nok giver elcyklens design med den karakteristiske saddel og det sorte stel da nostalgiske mindelser om Harley-Davidsons første kværn, men er det virkelig nok til at retfærdiggøre den eksorbitante pris?

serial1_batteri1 serial1_batteri2
<
>
Det 706 Wh store batteri sidder monteret i stellet lige over Brose S Mag-motoren. Det kan oplades via en kontakt i selve stellet eller afmonteres og tages med op i lejligheden til opladning. Den medfølgende adapter understøtter begge dele. (Foto: Peter Gotschalk)

Det er et godt spørgsmål, når man f.eks. sammenligner Serial 1 Rush City med Vanmoof S3 eller X3, som begge koster under det halve. For uanset hvor lækkert design, Serial 1 end måtte byde på, så konkurrerer Harley-elcyklen altså mod produkter på markedet, som vi har kaldt for de mest innovative og teknologisk avancerede elcykler, man kan købe for penge, da vi testede dem sidste år.

Læs også Tesla på to hjul Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elcykel-modeller fra en hollandsk virksomhed, som mener, at deres smarte og internetopkoblede cykler er fremtidens mobilitet.

Ikke mindst fordi Vanmoofs cykler begge byder på talrige sikkerhedsfunktioner såsom indbygget GPS og en tyverialarm, der straks går i gang, hvis uvedkommende prøver at flytte cyklen – en beskyttelse, som den mere end dobbelt så dyre Serial 1 Rush City må kigge i vejviseren efter.

Til gengæld behøver man ikke slæbe sin 27 kilo tunge Serial 1 Rush City med op i lejligheden for at lade batteriet op, hvilket var tilfældet med Vanmoof-cyklerne, som begge har batteriet indbygget i stellet. Det 706 Wh store batteri kan nemlig afmonteres og lades op ved hjælp af den medfølgende adapter, hvilket tager seks og en halv time fra 0 til 100 procent. Men det og så muligvis designet (afhængigt af smag og behag) er også den eneste reelle fordel, Serial 1 Rush City har i forhold til konkurrenterne fra Vanmoof. Og det havde også været konklusionen, selvom cyklerne havde kostet det samme.

serial1 harley
Serial 1 Rush City er kun ‘Powered by Harley-Davidson’, ikke produceret af den ikoniske motorcykelfabrikant. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusion

Men det gør de altså ikke. I stedet skal man bløde næsten 37.000 kroner for en tung, dårligt affjedret cykel, der nok kan accelerere hurtigt, men ikke har mere end den allermest nødvendige teknologi indbygget. Og det skal man være mere end almindelig begejstret for Harley-Davidson-stilen for at have lyst til at betale for, skulle vi mene. En helhjertet anbefaling har vi i hvert fald svært ved at give.

Karakter
Harley-Davidson Serial 1 Rush City
High End
Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen