OBS: Testen er udført med en norsk testbil. Lokale udstyrspakker kan variere i forhold til indhold og pris.
Som et svævefly glider den hen over vejen. Næsten musestille og med fuld kontakt med underlaget i hvert sving. Et bevidst langt tråd på speederen i Hyundai Ioniq 5, og jeg nærmest flyver forbi sneglen på søndagstur foran mig.
Bose-anlægget på fuld gas gør sit bedste for at gøre mig fartblind, men heldigvis har jeg fuldt overblik på forrudeskærmen, som udvider virkeligheden med digital information på vejen foran mig, så jeg hele tiden har fartgrænsen påklistret midt i synsfeltet. Måske lidt for midt i. Men pyt.
1980’er-sci-fi
Med sit temmelig kantede udseende, der er moderniseret med pixelmønstrede LED-lys, ligner den noget, der er taget ud af en science fiction-film fra 1980’erne. Man venter bare på, at hjulene foldes ned og forvandles til dronepropeller, før den i ægte Doc Brown-stil sætter kurs mod himlen.
Men hvor Hyundai Ioniq 5 på ydersiden nærmest symboliserer, hvordan man i 80’erne troede, fremtiden ville se ud, så sætter den mellemstore familie-SUV kryds ved hvert eneste punkt på listen over, hvad man forventer af en moderne bil anno 2021.
Digitale kørselsassistenter holder bilen midt på vejbanen og sørger for den rigtige fart og afstand til bilen foran. Radarer i kofangeren bagpå giver signal om køretøj i den blinde vinkel, og bilen bremser automatisk, hvis blinklyset slås til, før der er fri bane. Blinklyset aktiverer desuden et blindvinkelkamera med video, som vises i et rundt felt på instrumentpanelet.
Her skal man med andre ord være temmelig uopmærksom for at forårsage farlige situationer.
Bose-lydanlæg
Lydanlægget i testbilen er leveret af Bose og har i alt otte højttalerenheder. Foran finder vi en diskant og en bas/mellemtone på hver side og en fuldtone-centerhøjttaler på toppen af instrumentpanelet. Derudover sidder der to fuldtoneenheder i bagdørene og en 8 tommers subwoofer under bagagerummet.
Bas/mellemtonerne nede ved gulvet foran er i øvrigt omkranset af lys i den farve, man har valgt under “stemningsbelysning”. Dét er nok det eneste, jeg synes var en smule smagløst ved bilen, og i løbet af den korte testperiode (to dage) lykkedes det mig ikke at finde ud af, hvordan det kunne slås fra.
Hurtiglopladning
Ioniq 5 accepterer både 400 og 800 volt hurtigopladning. Hyundai hævder, at bilen kan lade fra 10 til 80 procent på under 18 minutter, og det var ikke langt fra det, NAF noterede: 19,31 minutter. Sammen med en WLTP-rækkevidde på 460 kilometer med standardhjulene med 19 tommers fælge vil det gøre Ioniq 5 til en langdistancefavorit for mange.
Strømmen kan omstilles
Ioniq 5 har også et guldkorn i ærmet, nemlig at den kan bruges som strøm-aggregat. Både via det 230 volt stik inde i bilen og med en omformer, der kan kobles til det udvendige ladestik. Så kan strømmen omstilles og give 3,6 kW elektricitet – selv om bilen er slukket.
Avancerede elektriske sæder
I den lyse kabine finder man behagelige skindsæder med en række indstillingsmuligheder. Derudover er der en tydelig og overskuelig 12,3 tommers infotainment-skærm med et instrumentpanel i samme størrelse lige foran rattet.
Både chauffør og forsædepassager kan stige ind på netop den side, de ønsker, eftersom det flade gulv gør, at midterkonsollen kan skydes frem og tilbage. Praktisk, hvis bilen for eksempel er parkeret på en trang parkeringsplads.
Forsæderne har fuldelektronisk justering. De kan begge lænes helt bagover, så man virkelig kan ligge behageligt, hvis man trænger til et hvil, mens man venter på opladningen, en forsinket passager, færgen, eller hvad det nu kan være.
Forsæderne er ventilerede og har en række indstillings- og tilpasningsmuligheder. Man skal gøre sig umage for ikke at finde en optimal siddeposition! Indstillingerne kan lagres i to hukommelser, som du får adgang til med hver sin knap på siden af forsædet.
Sæderyggene har fået reduceret tykkelsen med 30 procent i forhold til det normale for at give lidt bedre plads på bagsædet.
God plads
Hvis du tror, at Hyundai Ioniq 5 ikke er rummelig, må det skyldes, at billederne snyder. Den har næsten form som en minibil i Golf-størrelse, men afstanden mellem for- og baghjul er faktisk lige så lang som på en Tesla Model X!
Bilen er derfor ikke bare større udenpå, end den ser ud på billeder, men også langt mere rummelig indvendig, end man skulle tro. Vælger du glastag som ekstraudstyr, bliver kabinestørrelsen hurtigt endnu bedre.
Vores bagudvendte autostol af typen BeSafe iZi Kid optager mere plads end de fleste, men i Ioniq 5 får jeg rigtig god benplads bag rattet, selv med autostolen lige bag mig. Jeg får også fin plads “bag mig selv” til hele min højde på 186 cm. Du skal også vide, at bagsæderne kan justeres elektrisk ca. 15 cm frem og tilbage, så hvis du har lidt lavere bagsædepassagerer, kan du ofre noget af benpladsen på mere bagageplads bagi.
Bagagerum
Fordi bagagerummet på ca. 525 liter er bredere, end det ser ud til, når man kigger ind, får man bedre plads, end man skulle tro. Firehjulstrækket har også plads til et par vandflasker under motorhjelmen, i en 24 liters frunk. Hvis du skyder bagsæderne frem, får du yderligere 100 liter.
Det er dermed ikke noget problem at tage på bilferie med en familie på fire. Er der fem i husholdningen, bør man måske overveje en tagboks – eller anhænger, for bilen er naturligvis klargjort til anhængertræk.
Komfort eller sport? Ja tak til begge dele
Hvis du troede, at du må vælge mellem komfort og sportslige egenskaber, skyldes det, at du ikke har prøvekørt denne bil. Takket være en akselafstand på hele 3 meter har den nemlig komfort som en større bil. Bare uden irriterende krængning. Med sit lave tyngdepunkt, gode bredde og firehjulstræk – som testbilen har – er bilen på én gang meget komfortabel og legesyg.
Den går fra nul til hundrede på 5,2 sekunder ifølge producenten selv, og efter at have prøvet en del accelerationer har jeg ingen grund til at tvivle på den påstand. Her går det tjept! Samtidig er kabinen rigtig godt dæmpet. Helt i klasse med Skoda Enyaq iV 80 og meget bedre end både Nissan Leaf og Mazda MX-30. Jeg tør også vove den påstand, at den er bedre dæmpet end Polestar 2.
Digitale assistenter – stort set til gavn
Ioniq 5 er propfuld af digitale kørselsassistenter, som i det store hele hjælper med at holde bilen midt på vejbanen og med den rigtige hastighed takket være skiltegenkendelse.
Men man bør ikke stole for meget på dem. Vejbaneassistenten arbejder godt nok hele tiden på at holde bilen korrekt placeret på kørebanen, men pludselig falder den ud – midt i et sving. Har du ikke et godt greb om rattet, kan det blive farligt.
Og selv om den adaptive fartpilot holder et øje på trafikken, ville jeg ikke stole for meget på, at den bremser op på vej ud i et kryds. Den sænker ikke farten i sving, ligesom tilsvarende biler fra Skoda, VW og Audi gør, og det føles heller ikke, som om skiltegenkendelsen er tilstrækkelig aktiv. Men det er en softwareproblematik, som der kan rettes op på med fremtidige opdateringer og opgraderinger.
Bemærk, at Ioniq 5 ikke har “over the air”-opdateringer, og når det kommer, må eksisterende biler ind til et hurtigt serviceeftersyn for at få dem klargjort.
Head-up-displayet giver godt overblik under køreturen, men jeg synes måske, at fartgrænsen kommer lidt for tæt på synsfeltet. Den burde ligge længere nede sammen med anden information, så øjnene ikke bliver distraheret, når man kører.
CarPlay og Android Auto kræver kabel
Du kan bruge bilens indbyggede navigation og kortsystem, og det fungerer fint nok. Men det kræver et par ekstra trin at vælge og bekræfte adressen i forhold til kortene fra Google og Apple.
Så er det godt, at Ioniq 5 også er udstyret med Apple CarPlay og Android Auto. Ud over at understøtte flere navigations-apps giver de også en god brugerflade til musik og radio. Men hvor dét er trådløst i andre biler, kræver Hyundai, at du tilslutter et USB-kabel. Hvorfor er ikke godt at vide. Et klart minus.
Lyden af Bose
Som nævnt kan Ioniq 5 udstyres med et lydanlæg fra Bose. Det er altid rart med ordentlig lyd i en bil, specielt i en så støjsvag model som en godt dæmpet elektrisk SUV.
Lyden er god. Guitaren på Lordes “Solar Power” har stor krop, og selv om indspilningen som udgangspunkt ikke har de mest krystalklare overtoner på guitaranslagene, så kommer den foreliggende information godt frem med Bose-anlægget.
Anlægget stråler godt nok ikke lige så meget i toppen som Burmester-anlægget i Mercedes EQC, og det har heller ikke den benhårde bas som anlægget i Mini Cooper SE af mærket Harman Kardon. Eller en helt så naturlig musikalitet som Sonos-systemet i Audi Q4 e-tron. Men alt i alt er anlægget dog vældig godt og klart et tilvalg, jeg ville sætte kryds ved, hvis det ikke allerede var inkluderet.
Konklusion
Hyundai Ioniq 5 er en meget gennemtænkt familiebil. Den er større, end den ser ud på billeder, da formen snyder. Indvendig har man faktisk vældig god plads. Vi kan godt lide, at man tvinges til at tage stilling til udseendet, for den ser unægtelig speciel ud.
Køreegenskaberne er rigtig gode, og bilen er hurtigere end de fleste i sin klasse. Her går det tjept! Den er også lavere prissat end konkurrenter med tilsvarende udstyr, så man får meget for pengene!
Lydanlægget fra Bose gør et godt stykke arbejde. Det kunne godt have været lidt kraftigere og have haft endnu bedre opløsning i tonerne. Men absolut et tilvalg, der kan anbefales.
I skriver specifikationerne på den dyre model men prisen på den billigste.
Beklager, skjedd en feil. Rettet opp nå! 🙂
I skriver man kan overveje en tagboks. Ved i positivt at der kan monteres tagbøjler på bilen? det kan Hyundai nemlig ikke svare på.
Bilen har fester til takstativ. Godkjent for 75 kg taklast i følge norsk importørs infoside. Andre kilder oppgir 80 kg, f.eks. her:
“IONIQ 5 kan ikke minst trekke tilhenger på 1.600 kilo når den har firehjulstrekk, mens bakhjulsdrevne utgaver klarer 1.400. Maksimal taklast er 80 kilo.”
https://elbil.no/elbil/ioniq-5/
I hvert fall i Norge kan man f.eks. kjøpe denne til Ioniq 5: https://www.packline.no/car-brand/hyundai/
Enkelte ting vil nok variere fra land til land, men det vil jo være merkelig om det skal være lov i Norge og ikke i Danmark…
Har du et link til selve bøjlerne?
Den har ikke takbøyler, bare punkter hvor stativ kan festes.
For eksempel disse:
https://www.yakima.no/vehicle-finder/combination/view/make/hyundai/make_id/100327/model/114040/year/2021/variant/151469?fbclid=IwAR3JMe2V97ymME04JxB9R761q9IXvgfM68U2yUhwl7xRiXIPuBgp5mOhShg
Mange tak for det 👍🏻😀
Din personlige præference.. Ioniq5 eller Enyaq 80?
De er ikke så helt ulike hverandre. Men den viktigste forskjellen kjøremessig er at Ioniq 5 er mer underholdende – med mye bedre akselerasjon (5,2 mot 8,5 sek på 0-100 km/t) og har noen kule tekniske løsninger. Og lader meget raskt! Enyaq iV 80 har mer premium følelse på interiøret, og litt større bagasjerom. Jeg synes også digitale kjøreassistenter på Enyaq er noe smoothere.
Selv liker jeg firehjulsdrift, men siden Enyaq iV 80x ikke er tilgjengelig ennå er det vanskelig å si. Men duellen står i virkeligheten mellom 80x og Ioniq 5 for min del. 80x har da også raskere akselerasjon enn 80 (0-100 på 6,2 sek), men fremdeles 1 sekund tregere enn Ioniq 5.
Bottom Line: Ønsker du en mest mulig komfortabel familiebil med høy premiumfølelse, gå for Enyaq. Vil du ha en bil hvor du som sjåfør har det mer sjovt (og som kan gi strøm til andre apparater med inntil 3,5 kW), er Ioniq 5 et bedre valg.
Jeg glemte å nevne at Bose-anlegget i Ioniq 5 er bedre enn standardanlegget i Enyaq. Etter hva jeg har hørt har Skoda nå droppet Skoda Sound System etter lange forsinkelser, og vil bostedet tilby Canton til våren. Vi får se.
Tak for dine svar 🙂
Jeg har bestilt en Enyaq men overvejer nu at ændre bestillingen til en Ioniq. Synes den var fed at køre i, og der virker til at væsentligt bedre plads til mine 3 børn end i Enyaq. Bare det at bagsædet kan justeres er et kæmpe plus. Det koster lidt på bagagen, men så må vi bare lære at pakke bedre 🙂
Du skriver: “Bemærk, at Ioniq 5 ikke har “over the air”-opdateringer, og når det kommer, må eksisterende biler ind til et hurtigt serviceeftersyn for at få dem klargjort.”
Ved du med sikkerhed at mulighed for OTA kommer til Ioniq 5?
Fra norsk importør:
“Ja, OTA vil bli tilgjengelig på alle IONIQ 5 i løpet av høsten.
Eksisterende biler må inn for en oppdatering.”
Artiklen nævner mistænkeligt ikke elbilernes absolutte benchmark: tesla 3. DET ER DA DEN BIL Ioniq5 skal sammenlignes med!
Tesla Model 3 er mye mindre. Ioniq 5 er en crossover-SUV som heller skal sammenlignes med Model Y.